سرمقاله

اقتصاد دانش بنیان و مناطق آزاد تجاری، پلی به سمت صادرات نوین

یکی از شاخصه های مهم توسعه اقتصادی در جهان فعلی تاکید بر گسترش تولیدات و کسب درآمد با تکیه بر فناوری است. امروزه اقتصاد دانش بنیان و زنجیره تولید و تامین  با استفاده از  فناوری در بسیاری از کشور ها موضوعی جا افتاده است.

تحقق منافع استراتژیک هند در آسیای مرکزی از کانال ایران

مریم خالقی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سال هاست که هند دریافته تنها با سیاست امریکا محوری نمی تواند به منافع خود بخصوص اتصال به اسیای مرکزی دست بیابد و به همین دلیل تمرکز بیشتری بر چشم انداز مشارکت راهبردی با این منطقه به خصوص ایران را در دستور کار خود قرار داده چرا که راه های ترانزیتی از شمال و جنوب دسترسی هند را به آسیای مرکزی بسیار هموار می کند که هم از نظر زمانی و هم مکانی بسیار به صرفه است.

ثبات مدیریت، عامل تحقق توسعه در منطقه آزاد قشم

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم در یادداشتی با تاکید بر اهمیت جوانگرایی در سیستم مدیریتی و بررسی اثرات و تبعات آن، مدل اجرا شده در مناطق آزاد را الگویی موفق در این زمینه دانست.

«اروند»؛ نماد صلح

شاید تا کنون در قالب فرم و نوشتار بسیاری از نزدیکی ادیان الهی، تنوع قومیتی و حتی نژادی در اروند( آبادان و خرمشهر) سخن به میان آمده باشد؛ اما پرداختن به این مهم هیچگاه کهنه و یا خالی از لطف نخواهد بود.

از شانگهای تا چابهار؛ همه راه‌ها از ایران می‌گذرد

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری به تازگی در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای از اعضای این سازمان برای همکاری در پروژه عظیم ریلی چابهار به زاهدان دعوت کرده است. سؤال این است که چرا باید چابهار برای اعضای سازمان یاد شده مهم باشد؟

نقش روابط عمومی ها پس از بحران

بی‌شک، دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و نقش روابط عمومی‌ها به عنوان پیش قراولان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی که با به‌کارگیری هنر، مهارت، تدبیر و دانش خود، فضایی سالم برای اطلاع رسانی شفاف و ارتباطات اثربخش در تنویر افکار عمومی و سازمان‌ها را فراهم می‌کنند، انکارناپذیر است.

منطقه آزاد انزلی کریدوری برای توسعه روابط با اوراسیا

با عنایت به گذشت یک سال از اجرایی شدن توافقنامه گمرکی سه ساله ایران برای الحاق به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، باید با تشکیل مثلثی از کشورهای چین، هند و اوراسیا با محوریت ایران و تمرکز بر ظرفیت ها و مزیت های مناطق آزاد، زمینه تعمیم موافقتنامه تجارت ترجیحی با دو کشور چین و هندوستان را در معاملات کالایی با اوراسیا از معبر ایران را فرآهم نمود.

چابهاری متفاوت تا 5 سال آینده

آنچه چابهار را در مقابل رقبای منطقه‌ای متفاوت کرده است و اینکه چرا این روزها در مورد چابهار زیاد می‌گوییم و می‌شنویم به‌خاطر دو ویژگی مهم این منطقه است. اولین ویژگی مربوط به جغرافیای اقتصادی منطقه است. منطقه‌ای که چابهار در آن قرار گرفته است نقطه اتصال کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب است.

مناطق آزاد، خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی تحمیلی

بر‌اساس ماده‌1 قانون چگونگی اداره‌ مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه‌ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ 21شهریورماه سال‌1372‌، هدف از تشکیل مناطق آزاد تجاری-صنعتی «تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه‌ اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاها‌ی صنعتی و تبدیلی و ارائه‌ خدمات عمومی» می‌باشد.

یادداشت | استدلال‌های عینی و روشن که بر ساخت شهر فرودگاهی چابهار مهر تائید می‌زنند

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در نقطه‌ای خاص از جهان واقع شده که به سهولت می‌توان عنوان چهارراه تجارت جهانی را بر آن اطلاق کرد، تردیدی نیست که این معبر جهانی یک شهر فرودگاهی در کلاس بین‌المللی نیاز دارد و موافقان و منتقدان ساخت شهر فرودگاهی هم هر دو گروه بر این مهم اتفاق‌نظر دارند، این مطلب بخشی از یادداشت مرتضی طاهری کارشناس امور اقتصادی است که برای بازار ارسال شده است.
51 - 60 of 511