تشریح فعالیت های معاونت فرهنگی منطقه آزاد در جزیره کیش

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه تنها کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مجاز به نصب صندوق های جمع آوری صدقات در سطح جزیره هستند گفت: از 24مرداد،یک ماه به تمام موسسات خیریه فرصت داده می شود تا صندوق های خود را جمع آوری کنند.

ابراهیم رضوانی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه افزود:این اقدام با هدف ساماندهی کمک به مستمندان انجام می شود.

وی ادامه داد: 13 موسسه خیریه از 500 تا سه هزار صندوق را برای جمع آوری کمک در جزیره نصب کرده اند که اگر فضای این فعالیت ساماندهی نشود شاهد رشد آن خواهیم بود..
به گفته این مسوول کمک به افراد نیازمند کاری خدا پسندانه است اما باید ساماندهی شود و شیوه آن تغییر کند و توجه داشت که تعریف کار خیر با دادن مستمری متفاوت است .
وی در مورد طرح 'توانمند سازی' خانواده های تحت پوشش دستگاه های حمایتی نیز گفت :با توجه به تمرکز سیاست ها و برنامه های منطقه آزاد کیش طرح فقرزدایی با ایجاد کارگاه های توانمندسازی و کارآفرینی حول محور مشاغل خانگی به اجرا درآمده است .
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:در این طرح، خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) یکی از مشاغل خانگی را فرا گرفته و با حمایت مالی کمیته و ارائه تجهیزات و مواد اولیه کارگاه های خانگی راه اندازی می کنند و محصولات تولیدی آنها نیزخریداری شده و در آمد ناشی از آن به این افراد تعلق می گیرد.
وی افزود : این طرح ضمن کمک به اقتصاد خانواده در حفظ بنیان آن و عزت نفس آنها نقش خواهد داشت ، همچنین از آسیب های احتمالی ناشی از بیکاری وبروز افسردگی جلوگیری می کند.
رضوانی در مورد طرح مقابله با متکدیان نیر گفت : این طرح در راستای زیبا سازی چهره کیش صورت گرفته و از آنجا که حضور متکدیان چهره شهر را نا زیبا می ساد تلاش کرده ایم تا با ایجاد کار آفرینی برای افراد نیازمند این موضوع را برطرف سازیم .
وی فرهنگ را مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی ها ی انسان در جامعه معرفی و اضافه کرد: اگر زندگی خود را صرف تعالی فرهنگ کنیم کار شایسته ای انجام داده ایم.
وی به برخی اقدامات صورت گرفته در این معاونت اشاره کرد و گفت :اعمال یکپارچگی مدیریت در مناطق آزاد مدت ها مطرح بوده که کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد در تقویت و نهادینه کردن 'یکپارچگی مدیریت ' پیشرفت های خوبی داشته و بر اساس ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه روسای ادارات مستقر در سازمان ها توسط بالاترین مقام در منطقه تعیین می شود .

رونمایی از سامانه هوشمند اشتغال / اتباع بیگانه نیازمند دریافت پروانه اشتغال هستند
وی داشتن جزیره پاک و عاری از هر گونه آلودگی را از برنامه های مهم این سازمان برشمرد و افزود : با توجه به این که مواد مخدر و اعتیاد از دغدغه های مهم به شمار می رود و آمار مبتلایان به این پدیده خانمانسوز قابل توجه است،سازمان منطقه آزاد کیش با عزمی راسخ تلاش کرده تا با ایجاد سامانه ای جمعیت کارگر ورودی به جزیره کیش را کنترل کند .
رضوانی اظهار داشت : با اجرای این طرح که در آینده ای نزدیک رونمایی می شود شاغلین و افراد جویای کار شناسامه دار می شوند .
به گفته رضوانی ، با اجرای این طرح هیچ شخص مبتلا به اعتیاد شانس اشتغال در جزیره کیش را نخواهد داشت و توزیع کنندگانی که جزیره را بازاری مناسب برای خود یافته اند آن را از دست خواهند داد .
وی در ادامه تصریح کرد : تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از کارگران شاغل و پیشگیری از ورود معتادان به منطقه، شعار جزیره پاک و سالم را تحقق خواهد بخشید .
به گفته رضوانی ، با راه اندازی این سامانه تعداد کارگران به راحتی مشخص می شود و به تعداد کارفرمایان و فعالان اقتصادی نام کاربری و کلمه عبور تعریف خواهد شد.
رضوانی این طرح را ویژه کارگران ایرانی شاغل در جزیره دانست و گفت : اتباع بیگانه برای فعالیت در جزیره کیش نیازمند دریافت پروانه اشتغال هستند و در صورتی که کارفرمایان نیروی کارخارجی فاقد مجوز اشتغال را بکارگیرند با آنها برخورد خواهد شد .
وی با بیان اینکه فضای اسکان برای این افراد در آینده ساخته می شود افزود : پس از ساخت این فضا کارفرمایان مکلف هستند در زمان دریافت پروانه ساخت تعداد کارگران مورد نیاز خود را اعلام کنند و بر کارگران خود نیز نظارت داشته باشند .
این مسوول در سازمان منطقه آزاد کیش گفت:بکار گیری کارگرانی که غیر مجاز وارد جزیره کیش شده اند غیر قانونی است و به عنوان جرم برای کارگر و کارفرما محسوب می شود .

برگزاری 19 دوره آموزش فرهنگ کیشوندی
درادامه این نشست ،رضوانی به برگزاری دوره های آموزشی فرهنگ کیشوندی در راستای ترویج فرهنگ صحیح شهروندی اشاره کرد و گفت : این اقدام از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان است که از سال گذشته تا کنون 19 دوره آموزشی برای شهروندان برگزار کرده است .
به گزارش خبرنگار ایرنا وی افزود : شرکت کنندگان پس از حضور در این کلاس ها برای پایبندی بیشتر به قانون و حفظ و ارتقا فرهنگ کیشوندی میثاق می بندند .
*کاهش چهار درصدی آمار طلاق در کیش و افزایش 19 درصدی ازدواج/ بهره مندی از روش های نوین در ترویج فرهنگ حجاب
وی در مورد اقدامات این سازمان در راستای تحکیم بنیان خانواده ها گفت : نشست های مختلفی در این راستا برگزار شده که حاصل آن کاهش آسیب های اجتماعی است به گونه ای که در سال 93 شاهد کاهش چهار درصدی آمار طلاق در جزیره کیش و افزایش 19 درصدی ازدواج بودیم .
وی اضافه کرد : برگزاری دوره های آموزشی مختلف ، ایجاد پارک ها و فضاهای تفریحی توام با آرامش ، برگزاری برنامه های مختلف تفریحی و فرهنگی و استفاده بهینه از اوقات فراغت از برنامه های موثر این معاونت در راستای استحکام بنیان خانواده ها بوده است .
رضوانی در مورد ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت : عفاف مساله ای درونی است و ریشه در جان انسان ها دارد و حجاب مظهر و نمایانگر عفاف است که فرد توانسته ظاهر و باطن خود را با هم متناسب سازد .
وی یکی از محوری ترین فعالیت های این معاونت را ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برشمرد و افزود : جامعه ساکن کیش از بهترین ها هستند و با توجه به گردشگری بودن منطقه بروز برخی مسائل را نمی توان به حساب کیشوندان گذارد .
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بر بهره مندی از روش های نوین و کارشناسی در این امر تاکید کرد و گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید با زبانی نرم گفته شود و شیوه بیان باید به گونه ای باشد که فرد مخاطب از نحوه بیان تاثیر بپذیرد .

طرح ساماندهی هنرمندان با ایجاد بانک اطلاعاتی / توجه به فعالیت های قرآنی
رضوانی در مورد ساماندهی هنرمندان در جزیره کیش گفت : تعداد قابل توجهی از هنرمندان کشور در رشته های مختلف هنری در این جزیره حضور دارند و برخی از این راه امرار معاش می کنند که سازمان منطقه ازاد کیش به منظور ساماندهی این افراد اقدام به ایجاد بانک اطلاعات هنرمندان کیش کرده که با صدور کارت هویت هنرمندی، این افراد شناسایی شده اند .
وی توضیح داد : تا کنون 639 نفر در هفت گروه هنری تقسیم بندی شده اند و هنرمندان این جزیره در آینده ای نزدیک برای ارائه آثار خود در حوزه های مختلف به سراسر کشور اعزام می شوند و هم اکنون گروه موسیقی کیش مهر فعالیت خوبی را در این راستا آغاز کرده است .
به گزارش ایرنا ، رضوانی گفت : اختصاص فضای تمرین برای گروههای هنری، اعزام هنرمندان به مسابقات ملی و برنامه های فرهنگی در سایر استان های کشور و بهره مندی از هنرمندان کیش در مناسبت های مختلف با هدف ارتقاء سطح توانمندی آنها از دیگر بخش های طرح ساماندهی هنرمندان در جزیره کیش است .
معاون فرهنگی اجتماعی سامان منطقه آزاد کیش در مورد تقویمی کردن مسابقات قرآن و عترت نیز گفت : امام جمعه کیش و امام جمعه اهل سنت در راستای ترویج فعالیت های قرآنی تلاش های زیادی داشته اند و در قانون پنجم توسعه نیز منشوری در این راستا تعریف شده و سازمان منطقه ازاد کیش نیز برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی گام های موثری برداشته که برگزاری مسابقات فصلی به جای سالیانه از آن جمله است و تا کنون 600 نفر از ساکنان در این رقابت ها شرکت کرده اند .
وی اضافه کرد : بر اساس دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و به منظور ترویج فرهنگ قرآنی در میان جوانان ، برای نخستین بار عنوان شغلی کارشناس قرآن و عترت در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان در نظر گرفته شده است .

رسانه ها در معرفی زیان های مصرف قلیان کمک کنند
رضوانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی گفت: معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان تلاش کرده تا با بهره مندی از ظرفیت رسانه ها در جهت کاهش مصرف دخانیات گام بردارد .
وی افزود : بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات هر نوع تبلیغ و حمایت و تشویق و استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و انجام تبلیغات برای آن جرم و حکم آن پرداخت جزای نقدی است .
رضوانی تصریح کرد : هنوز سیاست مشخصی نیست و همان گونه که در سرزمین اصلی به صراحت مصرف قلیان در اماکن عمومی ممنوع اعلام نشده است ، سازمان منطقه آزاد نیز تصمیمی در این مورد نگرفته است .

توزیع بسته های آموزشی برای یادگیری مهارت های زندگی در مدارس
رضوانی در ادامه این نشست در مورد ارتقا آموزش و پرورش کیش نیز گفت : در راستای یکپارچه سازی مدیریت ها و ارتقاء سیستم آموزشی تلاش های زیادی صورت گرفت و مقرر شد رییس اداره آموزش و پرورش توسط مدیریت عالی معرفی و با حکم وزیر منصوب شود ، این طرح برای نخستین بار در مناطق آزاد کشور اجرا شده است.
وی در مورد نیروی انسانی و انتخاب معلمان اظهار داشت : در دوسال اخیر آموزگاران مقاطع مختلف از فیلتر های ارزیابی عبور می کنند و تلاش شده در طراز منطقه باشند ، تا به امروز تعدادی از آنها جابجا شده اند و تا پنج سال آینده طرح چرخش معلمان را خواهیم داشت .
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مورد آموزش مهارت به دانش اموزان گفت : این قشر نخستین گروه هدف برای اموزش هستند و طرح استعداد یابی آنها در دستور کار است .
وی به تهیه و توزیع بسته های آموزشی در مقاطع مختلف مدارس با هدف آموزش مهارت های زندگی اشاره کرد و گفت : از ابتدای مهر ماه این اقدام برای گروه های سنی مختلف عملیاتی می شود و با برگزاری جشنواره های علمی، فرهنگی و هنری متعددی برای دانش آموزان روش های ارتباط موثر، مقابله با استرس، خودآگاهی، همدلی و روابط فردی ،مدیریت هیجانات و چگونگی تفکر خلاق و تفکر نقادانه را به آنها آموزش می دهیم .
معاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مورد برنامه های این معاونت برای ارتقاء سطح آموزش عالی در جزیره کیش گفت: در راستای هم افزایی بیشتر، سازمان منطقه آزاد کیش اقدام به راه اندازی شورای هماهنگی دانشگاه های مستقر در کیش کرده است .
وی گفت : با ایجاد این شورا اثرگذاری و اثرپذیری دانشگاه برای بیش از هفت هزار دانشجو در جزیره مورد بررسی قرار می گیرد .
سیاست حمایت از مطبوعات ، وضعیت دانشگاه ها ، ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی و نطارت بر عملکرد آنها ، نبود محدودیت برای ایجاد مطب توسط پزشکان ، طرح جمع آوری موتور سیکلت در جزیره ، نظارت گسترده مرکز توسعه سلامت کیش بر رعایت بهداشت عمومی در سطح جزیره ، شیوع توزیع مطبوعات ، جلوگیری از موازی کاری در برنامه ها ، تاثیر آموزش کیشوندی و تهیه سی دی و جزوات آموزشی از دوره های برگزار شده از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود که رضوانی در مورد آنها توضیح داد.
برچسب ها : منطقه آزاد کیش
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو