ماکو؛ پایلوت اجرای شبکه‌های هوشمند انرژی

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با حضور در کنگره بین‌المللی شبکه‌های هوشمند شهری در استانبول ترکیه، ضمن معرفی پتانسیل‌ها و قابلیت‌های منطقه برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، به تشریح زمینه‌های جلب و جذب سرمایه‌گذاری در این حوزره پرداخت.
به گزارش فرینا، متن سخنرانی حسین فروزان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو، در این اجلاس به شرح زیر است: 
ریاست محترم جلسه؛ 
خانم ها، آقایان، 
حضار گرامی؛ 
بسیار خرسندم که فرصتی دست داد تا بتوانم در کنگره شبکه هوشمند انرژی استانبول (ISCG) حضور یافته و ضمن معرفی منطقه آزاد ماکو، مطالبی را پیرامون ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه در حوزه جلب و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه شبکه‌های هوشمند انرژی به حضور تقدیم نمایم. 
آمار بالای مصرف انرژی در اقصی نقاط جهان، خطراتی را در حوزه زیست محیطی متوجه بشر امروز کرده است. افزایش بی حد و حصر آلاینده ها در کنار گرم شدن کره زمین، که خود تبعاتی جدی در بر دارد، سبب شده است راهکارهایی در حوزه مصرف بهینه انرژی اتخاذ گردد. در سال های اخیر با گسترش شبکه های هوشمند، گام های اساسی در این مسیر برداشته شده و تلاش شده است تا با بهره گیری از این ظرفیت عظیم، ضمن کنترل مصرف انرژی، در خصوص استفاده بهینه از آن نیز  اقدامات موثری صورت پذیرد. 
همانگونه که اطلاع دارید کشور ایران به لحاظ دارا بودن منابع انرژی فسیلی در وضعیت مطلوبی قرار دارد به گونه‌ای که به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی و چهارمین کشور دارنده ذخایر نفت جهان در سال 2011  معرفی شده و در جایگاه، سومین تولیدکننده گاز و چهارمین تولید کننده نفت دنیا قرار گرفته است. از سوی دیگر كشور ما حدود یک درصد جمعيت جهان را دارد و در حدود دو درصد از انرژي جهان را مصرف مي‌نمايد. دولت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مردم و حفظ شرایط اقتصادی مطلوب نسبت به پرداخت یارانه انرژی اقدام می‌کند که بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، دولت ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۸۲ میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است. و این در حالی است که اقدامات مناسبی در حوزه مصرف بهینه انرژی در ایران صورت نگرفته است. 
رشد فزاینده مصرف انرژی در ایران نگرانی‌های جدی به بار آورده و ضمن تحمیل مشکلات زیست محیطی به کشور، سبب شده است بخش بزرگی از سرمایه ایرانیان در این حوزه تلف شود. از این رو مدیریت مصرف انرژی امری بدیهی و لازم است و در این میان نقش شبکه‌های هوشمند می‌تواند تاثیرگذار باشد. قدرت و دقت بالای شبکه‌های هوشمند امروزی، می‌تواند ضمن پدید آوردن شرایط مطلوب مصرف انرژی، گام بزرگی در صرفه جویی اقتصادی برای کشور باشد. هم اکنون در کشور برای این امر تدابیری اتخاذ شده و دولت جمهوری اسلامی ایران درصدد است برای هوشمندسازی شبکه‌های انرژی، سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهد. در بخی حوزه‌ها نیز مصرف آب و برق، اقداماتی از سوی دولت برای مصرف بهینه و کنترل شده اتخاذ شده، اما بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند، می‌تواند اهداف مدنظر را سریع‌تر و زودتر محقق کرده و از سوی دیگر سبب شود، راندمان بالای مصرف کشور تحقق یابد. 
در این راستا، منطقه آزاد ماکو نیز به عنوان اولین و بزرگترین منطقه آزاد ایران، قصد دارد، گام های اساسی در این زمینه بردارد. پتاسیل بالای همکاری اقتصادی ایران و ترکیه در این منطقه، کمک شایانی برای جلب و جذب سرمایه‌گذاران در حوزه هوشمند سازی شبکه‌های انرژی است. از این رو از تمامی سرمایه‌گذاران دعوت به عمل می‌آید در این منطقه وارد عمل شوند تا از این طریق هوشمند سازی سیستم‌های انرژی به صورت پایلوت در این منطقه انجام شده و در آینده به کل کشور تعمیم یابد.  
خانم‌ها، آقایان؛ 
پس از امضای توافقنامه هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهانی، سرمایه گذاران خارجی به ارزیابی شرایط اقتصادی، زیرساخت ها و امکانات و مزیت های کشور ایران برای سرمایه گذاری در دوران پسا تحریم پرداخته اند. حوزه هوشمند سازی شبکه‌های انرژی در منطقه آزاد ماکو نیز برای بهبود مصرف و مدیریت درست نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه است و ما از تمام سرمایه‌گذاران این حوزه برای ورود به منطقه دعوت به عمل می‌آوریم. بسترها و مزیت های قانونی ایجاد شده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی کشور از جمله منطقه آزاد ماکو، برای سرمایه گذاران خارجی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. توجه به پاره‌ای از مزایای قانون مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری، می‌تواند علاقه‌مندی حضور در منطقه را ترغیب نماید که در ادامه توسط همکارم حضورتان ارایه خواهد شد. 

هدف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو فراهم نمودن همه بسترهای لازم برای سرمایه گذاری سودمند همه سرمایه گذاران بویژه سرمایه گذاران کشور ترکیه است. بی شک تلفیق سرمایه و فنآوری های روز سرمایه گذاران ترک با نیروی کار و انرژی ارزان ایران در بستر قانونمندی و مزیت های قانونی منطقه آزاد ماکو نوید بخش مشارکتی سودآور برای هر دو طرف خواهد بود.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :