بنادر گوادر پاکستان و چابهار مکمل هم در توسعه منطقه

در راستای سومین کمیته مشترک همکاری های بندری و دریایی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که از 29 فروردین لغایت 2 اردیبهشت در تهران برگزار می گردد، هیاتی متشکل از مدیر عامل شرکت ملی کشتیرانی پاکستان ، معاون ترافیک بندر کراچی ، مدیرکل بندر گوادر و معاون برنامه ریزی و توسعه بندر گوادر از طرح توسعه ای و زیرساخت های بندری چابهار بازدید کردند.
به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، «دوستین خان جمالدینی» مدیرکل بندر گوادر پس از بازدید از طرح توسعه بنادر چابهار در نشستی با مدیران اداره كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد این شهرستان اظهارداشت: چابهار و گوادر موقعیت راهبردی در دنیا دارند و می توانند مكمل همدیگر باشند.
دوستین خان تصریح کرد: بنادر گوادر و پاکستان احیاگر راه ابریشم است . و ما در توسعه بندر گوادر موضوع بندر به بندر و کشور به کشور که باعث انسجام و ارتباط کشورها می شود را دنبال می کنیم .
مدیربندر گوادر تاکید کرد: برای انسجام روابط دو کشور  باید رویکرد مسولین و متخصصین بنادر و مناطق آزاد بیش از بیش تقویت پیدا کند و  از حالا به همدیگر نگاه جدید داشته باشیم و امیدواریم این نقطه آغاز انسجام روابط دو کشور باشد.
وی گفت: كشور ایران و پاكستان دوست و همسایه و دارای اشتراكات فراوانی هستند و باید از ظرفیت های یكدیگر نهایت استفاده را ببرند.
وی ادامه داد: بندر گوادر برای توسعه زیرساختها هشت سال منتظر سرمایه گذاری سنگاپور بود كه محقق نشد و هم اینك از سایر بنادر همجوار عقب افتاده است.
مدیركل بندر گوادر كراچی پاكستان افزود: بندر چابهار نیز برای توسعه عقب است و نباید بیشتر از این فرصت سوزی شود.
در ادامه عارف الهی مدیر عامل شرکت ملی کشتیرانی پاکستان گفت: امروز به همراه هیات بلند پایه كشور پاكستان از زیرساختهای بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری دیدن كردیم و خیلی خوشحال هستیم كه دولت ایران توجه ویژه ای برای توسعه چابهار دارد.
عارف الهی اظهار داشت: تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در زمینه بانكرینگ(سوخت رسانی به كشتی ها)، خطوط كشتیرانی(ترانزیت كالا و جابجایی مسافر) داریم و پس از توافق و امضای تفاهم نامه اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
وی تصریح كرد: سفر استاندار سیستان و بلوچستان و مقامات بلندپایه ایران اسفند سال گذشته به بندر گوادر پاكستان سبب توسعه روابط شده است و امیدواریم سفرها ادامه داشته باشد.
وی بیان كرد: آماده سازی زیرساخت های بندر گوادر به سرعت در حال آماده شدن است و در آینده ای نزدیك نقش مهمی در توسعه و آبادانی كشور پاكستان خواهد داشت.
این مسئول تأکید کرد: امیدواریم همانطور که بندر جبل‌العلی امارات به عنوان بندر مادر نقش ایفا می‌کند، روزی بنادر چابهار و گوادر نیز نقش بندر مادر را در دنیا ایفا کنند.
معاون دریایی و بندری اداره كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های بندر چابهار گفت: این شهرستان موقعیت مناسبی برای ترانزیت و انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی در جهان دارد.
سیدحسن ابراهیمی اظهار داشت: طرح توسعه بندر در فاز نخست در حال تكمیل است و برای فازهای بعدی نیاز به حضور سرمایه گذاران است.

وی بیان كرد: موقعیت استراتژیك چابهار آماده هر گونه سرمایه گذاری است و در صورت اعلام آمادگی سرمایه گذاران تمامی اقدامات در اسرع وقت انجام می شود.

 

 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو