چابهار نزديكترين بندر به بازارهاي آسياي ميانه و افغانستان

مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: فعاليت در بخش هاي صنعت و معدن، بازرگاني و خدمات، ترانزيت و حمل و نقل، عمران و زيربنايي، گردشگري از فرصت هاي سرمايه گذاري در اين شهرستان هستند.

به گزارش فرينا، حامدعلي مباركي در ديدار با مشاور معاون وزير خارجه كشورمان افزود: منطقه آزاد چابهار با 140 كيلومتر مربع وسعت و 9 پيكره آماده هرگونه سرمايه گذاري خارجي و داخلي است و از هيچ كوششي براي فراهم كردن زيرساختها دريغ نمي كند.

مباركي گفت: منطقه آزاد چابهار در دولت تدبير و اميد ميزبان هيات هاي متعدد خارجي بوده است كه اين نشان از اهميت بالاي چابهار براي كشورهاي منطقه است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: چابهار نزديكترين بندر به بازارهاي آسياي ميانه و افغانستان است و نقش مهمي براي ترانزيت و حمل و نقل كالا ايفا مي كند.

*  راه اندازي نمايشگاه دائمي اسناد تاريخي ديپلماسي ايران در چابهار
در ادامه اين ديدار مشاور معاون وزير خارجه گفت: 29 دفتر و نمايندگي وزارت خارجه در مناطق مختلف و مراكز استانهاي كشور نقش موثري در جذب سرمايه گذاري و توسعه روابط خارجي دارند.
محمد رضايي افزود: راه اندازي دفاتر وزارت خارجه سبب توسعه مناسبات اقتصادي استانها و مناطق آزاد با كشورهاي همسايه، منطقه و جهان است.
 رضايي گفت: اين نمايندگي ها در راستاي ارايه خدمات كنسولي و صدور رواديد فرودگاهي نقش مهمي دارند.
وي افزود: پيشنهاد راه اندازي نمايشگاه دائمي اسناد تاريخي ديپلماسي ايران در سفر به چابهار داده شده است و در صورت تحقق مي تواند مورد استفاده دانشجويان، فرهيختگان و گردشگران داخلي و خارجي قرار گيرد.
رضايي ادامه داد: شوراي روابط خارجي در منطقه آزاد چابهار داير شده است كه اين شورا مي تواند جهت تسريع بخشي به روابط كمك شاياني كند.
مشاور معاون وزير خارجه از همكاري و زحمات منطقه آزاد چابهار با نمايندگي وزارت خارجه در اين شهرستان قدرداني كرد.

* استقبال سرمايه گذاران خارجي براي بازديد از چابهار
رئيس دفتر نمايندگي وزارت خارجه در چابهار نيز در اين نشست گفت: اين شهرستان با موقعيت جغرافيايي راهبردي در كنار آبهاي آزاد، نقطه اتصال كريدور شرق ايران به آبهاي اقيانوسي است.
حميدرضا طوسي افزود: 86 هيات، شركت و سرمايه گذار خارجي با هماهنگي وزارت خارجه در طول سه سال اخير از فرصت هاي تجاري، اقتصادي و گردشگري چابهار ديدن كردند.
طوسي گفت: دفتر نمايندگي وزارت خارجه در چابهار تلاش زيادي براي جذب سرمايه گذاري كشورهاي همسايه و منطقه كرده است.
چابهار تنها بندراقيانوسي كشور و سرزمين موج و مرجان با 13هزار و 161 كيلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
اين شهرستان زيبا و ساحلي در منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، شش دهستان و 549 آبادي داراي سكنه تشكيل شده است و تا زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان 645 كيلومتر فاصله دارد.



امتیاز به خبر :