بازدید سرکنسول ایران در استان بصره عراق از منطقه آزاد اروند

  • دوشنبه 6 ارديبهشت 1395 - 12:05
  • 0 دیدگاه
سرکنسول ایران در استان بصره عراق از منطقه آزاد اروند بازدید کرد.
به گزارش فرینا،  حمیدرضا مختص آبادی که از طریق مرز تجاری شلمچه، وارد منطقه آزاد اروند شد با مسئولان معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری این سازمان دیدار کرد.
توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و پزشکی و سلامت و همچنین، حل معضلات سرمایه گذاری و بازرگانی فی مابین دو منطقه، از مهمترین  اهداف بازدید مختص آبادی از منطقه آزاد اروند بود.
حمید رضا مختص آبادی در نشست با روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی آبادان و خرمشهر گفت: فاصله آموزشی عراق از نظر کیفیت و کمیت، می تواند فرصت بسیار با ارزشی برای فعالیت موثر دانشگاه های منطقه در بصره باشد.
وی ادامه داد: قرابت و نزدیکی فرهنگی و اجتماعی مردم ایران و عراق، زمینه ای بسیار ساختاری برای ایجاد تعاملات مشترک فرهنگی و اقتصادی است. از این نگاه  و دیالوگ می توان به اهمیت ارتباط با این کشور همسایه پی برد.
وی افزود: آموزش عالی این منطقه به ویژه استان بصره در دانشگاه بصره، ظرفیتی بسیار بالا برای تبادلات آموزشی و فرهنگی برای منطقه آزاد اروند است و می تواند همکاری های مشترک را در بصره و اروند ایجاد کند.
مختص آبادی  خاطر نشان کرد: قالب های همکاری های آموزشی میان دانشگاه های منطقه و کشور را با فضای آموزش عالی عراق به ویژه استان بصره باید تعریف کرد. تا زمینه ایجاد رابطه علمی و فرهنگی مهیا شود.

بصره پایلوت اجرای برنامه های فرهنگی اروند
وی هم چنین در نشست با مسئولان فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: استان بصره عراق می تواند فضایی مناسب و توانمند برای حضور و فعالیت گسترده فرهنگی و اقتصادی منطقه آزاد اروند باشد.
در این جلسه، معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، ظرفیت ها و توانمندی های بخش های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و گردشگری منطقه آزاد اروند را معرفی کرد و گفت: این معاونت با ماموریت خدمت به فرهنگ و هنر آبادان، خرمشهر و مینو شهر و بستر سازی به منظور توسعه آن و ایجاد کسب و کار و رونق اقتصادی فرهنگی در منطقه تاسیس شد.
مرتضی نعمت زاده ادامه داد: بی شک رونق اقتصادی بدون در نظر گرفتن فرهنگ در یک جامعه میسر نخواهد بود، لذا پیوستگی اقتصاد و فرهنگ به هم در تمام ابعاد ملی استانی و منطقه ای آن، مسیر اصلی توسعه خواهد بود.
حمید رضا مختص آبادی، سرکنسول ایران در استان بصره هم گفت: بصره، بازاری با تمام ابعادش از فرهنگی، اجتماعی تا اقتصادی برای منطقه آزاد اروند است و اروند، لازم است با مطالعه و برنامه ریزی، از این ظرفیت، استفاده کند.

وی ادامه داد: ظرفیت های قرآنی موجود در منطقه آزاد اروند، بسیار ستودنی است و لازم است این ظرفیت در حوزه ملی و بین المللی حضوری فعال داشته باشد.

 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :