برداشت گاز ایران از پارس جنوبی به ٨٠٠ میلیون مترمکعب در روز می رسد

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان این که امسال با راه اندازی ٥ فاز پارس جنوبی در برداشت سالانه با قطر برابر خواهیم شد، اظهارکرد: با افتتاح همه فازهای پارس جنوبی برداشت روزانه ایران از این میدان مشترک به ٨٠٠ میلیون مترمکعب در روز می رسد.
علی اکبر شعبانپور در دومین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: چنانچه همه فازهای پارس جنوبی به اضافه فاز ١٤ پارس جنوبی وارد مدار شوند ٨٠٠ میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز و یک میلیون بشکه به ظرفیت میعانات گازی اضافه می شود.

وی با بیان این که برداشت سالانه قطر از میدان گازی پارس جنوبی طی سه سال اخیر ثابت بوده است، ادامه داد: این درحالی است که طی سه سال اخیر با وارد مدار شدن فازهای ١٢، ١٥و ١٦، بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ برداشت سالانه ایران از این میدان پارسال به ١٣٢ میلیارد مترمکعب رسید، این درحالی است که برداشت سالانه قطر ١٧٧ میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: سال ٩٢ قطریها ١,٩ برابر ایران از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می کردند که با راه اندازی فازهای پارس جنوبی طی سه سال اخیر هم اکنون برداشت ایران به ٧٥ درصد برداشت قطریها رسیده است.

شعبانپور اظهارکرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و در صورت تامین منابع مالی، چنانچه پنج فاز (١٩ معادل دوفاز، ٢٠،٢١ و یک فاز ١٧ و ١٨) وارد مدار شوند امسال ایران در برداشت سالانه گاز پارس جنوبی از قطر پیشی می گیرد.

توسعه فاز ١١ پارس جنوبی براساس قراردادهای جدید نفتی انجام می شود
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره توسعه فاز ١١ پارس جنوبی نیز اظهارکرد: توسعه این فاز از پارسال در اولویت شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته بود اما به دلیل محدودیت منابع مالی به دنبال شرکتهایی بودیم تا بتوانند با تامین منابع مالی با اولویت حفاری اجرای این فاز را شروع کنند.

شعبانپور ادامه داد: براین اساس سه شرکت برای توسعه این فاز با اولویت حفاری اعلام آمادگی کردند که با بررسیهای صورت گرفته از سوی شرکت ملی نفت، منابع مالی اعلام شده از سوی آنها برای اجرای کار پذیرفته نشد. اما همانطور که گفته شده است به احتمال فراوان توسعه این فاز نیز براساس قراردادهای جدید نفتی انجام خواهد شد.

نفت و گاز پارس مذاکره ای با شرکتهای کره ای برای توسعه فاز ١٤ نداشته است
وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره ای با شرکتهای کره ای برای توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی انجام شده است، اظهار کرد: شرکت نفت وگاز پارس هیچ قراردادی را با شرکتهای کره ای برای توسعه این فاز امضا نکرده است، منتها توسعه این فاز به کنسرسیومی از هشت شرکت با رهبری IPMI واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: با توجه به گشایشی که امسال در تامین منابع مالی توسعه فازهای پارس جنوبی صورت گرفته است بدون شک فعالیتها در پارس جنوبی شتاب می گیرد و با تزریق پولی که صورت می گیرد احتمال دارد اعضای کنسرسیوم به طور شخصی با شرکتهای کره ای مذاکره ای انجام دهند که شرکت نفت و گاز پارس نیز دخالتی در این مذاکرات ندارد.

تعمیرات اساسی فازهای ١٥ و ١٦ آغاز شده است
شعبانپور در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا تولید فازهای ١٥ و ١٦ به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی متوقف شده است، اظهارکرد: چنین موضوعی صحت ندارد، منتها به دلیل آغاز تعمیرات اساسی این فازها که از چند روز پیش آغاز شده است ابتدا سکوی فاز ١٥ برای تعمیرات اساسی بسته شده و پس از آن نیز سکوی فاز ١٦ برای تعمیرات اساسی بسته می شود. بنابراین هم اکنون به دلیل تعمیرات اساسی تولید این فازها صفر شده است.

مذاکره با هندیها برای توسعه فرزاد بی ادامه دارد
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره مذاکرات صورت گرفته برای توسعه میدان گازی فرزاد بی نیز اظهارکرد: مذاکره با شرکتهای هندی برای توسعه این میدان گازی ادامه دارد، براساس توافق نامه ای که به تازگی میان وزیران نفت و انرژی ایران و هند امضا شد، قرار شده است تا هندیها مدل مالی مشخص خود بر مبنای نرخهای موجود و همین طور نوع برداشت از این میدان را اعلام کنند.

وی افزود: براین اساس آنها باید طرح و مدل توسعه خود را ارائه کنند و وزارت نفت در این باره تصمیم بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی و گلشن و فردوسی نیز براساس مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه خواهند یافت.

مشکل صدرا برای ساخت سکوهای پارس جنوبی در حال حل شدن است
شعبانپور درباره مشکل صدرا برای ساخت سکوهای پارس جنوبی نیز اظهارکرد: طی سه سال اخیر جلسه های متعددی با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین ورود وزیر نفت برای حل مشکل صدرا برگزار شد که هم اکنون به نظر می رسد این مشکلات با اعلام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مبنی بر این که مالکیت صدرا به این شرکت بازگشته، در حال حل شدن است.

توسعه فازهای پارس جنوبی متوقف نشده است
وی با اشاره به اهمیت توسعه فازهای پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن، گفت: با این که فازهای مختلف پارس جنوبی در دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع مالی با اولویت بندی مواجه شدند، اما اجرای این سیاست به معنای توقف توسعه سایر فازها نبود.

شعبانپور ادامه داد: با این که طی سه سال اخیر شاهد وارد مدار شدن فازهای اولویت دار بودیم اما به موازات آنها توسعه دیگر فازها نیز انجام شد به نحوی که امسال شاهد هستیم فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ نیز وارد مدار خواهند شد.

به گفته وی، طبیعی است که روند اجرای هر پروژه ای در ابتدای امر از پیشرفت بالاتری برخوردار می شود اما هرچه به مراحل پایانی کار نزدیکتر می شویم سرعت کار به دلیل نفس اجرای پروژه کندتر می شود.

منبع: شانا

 

 

برچسب ها : پارس جنوبی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو