چابهار میزبان سرمایه گذاران خارجی می‌شود

  • دوشنبه 20 ارديبهشت 1395 - 14:02
  • 0 دیدگاه
هم زمان با برگزاری نخستین کنفرانس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیة اقیانوس هند در چابهار، گروه هاي متعددي از سرمایه‌گذاران خارجی از طرح های زیربنایی و فرصت های سرمایه گذاری این منطقه بازدید می‎کنند.
به گزارش فرینا به نقل از ستاد خبری کنفرانسِ رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیة اقیانوس هند (آیورا)، چابهار 30 و 31 اردیبهشت امسال میزبان رؤسای مناطق آزاد و هیئت‌های سرمایه گذاری از 20 کشور عضو آیورا ، هفت کشور ناظر و چند کشور همسایه می شود.
این کنفرانس مهمترین اجلاس بین المللی پس از توافق هسته ای در کشور است که در منطقة آزاد چابهار برگزار می‌شود. تا کنون حضور 14 کشور قطعی شده است. آفریقای جنوبی، اندونزی، سریلانکا،بنگلادش، مصر، سیشل، موریس، هند، ماداگاسکار، عمان، امارات متحده عربی، چین، ژاپن، آلمان و... از جمله کشورهایی هستند که در این اجلاس حضور خواهند داشت.  کشورهای نیجریه، روسیه، ترکیه و افغانستان نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
افزایش همکاری میان اعضا و استفاده از دریا و حمایت از شیلات و صید آبزیان، ایجاد تعامل فرهنگی و گردشگری و تقویت همکاری‌های آموزشی و زیست‌محیطی، توسعة روابط در زمینه‌های تجارت، لجستیک، ایجاد مرکز علوم و انتقال فن‌آوری و پارک‌های فن‌آوری، امنیت دریایی، تشکیل شورای حمل ونقل دریایی، تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های شیلات، افزایش تعاملات دانشگاهی و علمی از اهداف برگزاری این اجلاس است.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که می‌تواند به دروازة تجارت اقیانوسی ایران تبدیل شود. این منطقه، به دلیل نزدیکی به کشورهای آسیای شرقی و کشورهای محصور در خشکی، می تواند نقش مهمی در توسعة تجارت، سرمایه‌گذاری و ترانزیت برای کشورهای حاشیة اقیانوس هند داشته باشد.

اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند دارای ٢١ کشور عضو از سه قارة آسیا، افریقا و اقیانوسیه است‌. اين ناحيه بیش از ۲ میلیارد نفر جمعیت جهان را در خود جای داده است و 5/20میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد‌. اهداف اتحادیة همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند مواردی همچون تقویت رشد پایدار و توسعة متوازن در منطقه و بین اعضای اتحادیه، تمرکز بر همکاری‌های اقتصادیی که حداکثر فرصت‌ها را برای منافع مشترک و منافع متقابل فراهم می‌کند، گسترش آزادسازی تجاری، و حذف موانع موجود بر سر راه جریان‌های تجارت، سرمایه و فناوری در منطقة اقیانوس هند اعلام شده است‌. استرالیا، هند، ایران و آفریقای جنوبی از وسیع‌ترین کشورهای اتحادیه و هند، اندونزی، بنگلادش و ایران همچنین از پرجمعیت‌ترین کشورهای اتحادية همكارى‌‌ها‌ى منطقه‌اى حاشية اقيانوس هند به شمار می‌آیند.

 

 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو