نوای موسیقی «ساحل مکران» در کنفرانس آیورا

گروه موسیقی «ساحل مکران» در کنفرانس آیورا به اجرای موسیقی بلوچی پرداختند.

به گزارش فرینا، «ساحل مکران»  از گروه های حرفه ای موسیقی بلوچی است، اعتبار و سابقه ای طولانی دارد و بارها در جشنواره های مختلف موسیقی در داخل و خارج کشور حضور داشته و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.

«محمد اسحاق بلوچ‌نسب» سرپرست گروه که پیش از این از او به‌عنوان خنیاگر برتر تقدیر شده ، از آخرین راویان شاعر بلوچستان است که از سن 14 سالگی نوازندگی را فرا گرفته است. 

محمد اسحاق بلوچی نسب معتقد است که شرکت در جشنواره ها و همایش ها به خصوص در سطح بین المللی موجب شناساندن بیشتر سبک خاص و غنی موسیقی جنوب شرق کشور به سایر مناطق می شود. 

وی روایت داستان های خنیای بلوچی در قالب موسیقی خاص منطقه را بخشی از زندگی بومی می داند و از تنبور با عنوان محلی تنبیرک به عنوان ساز اصلی موسیقی بلوچی یاد می کند که خود نیز نوازنده این ساز است. 

ساز تنبیرک از سه سیم ساخته شده و با تنبور های شناخته شده تفاوت دارد چرا که تنبور بلوچی برای نواختن آکورد در موسیقی بلوچی استفاده می شود و نقش همراه خواننده را دارد و ملودی آهنگ با آن اجرا نمی شود.
سرپرست گروه مکران ضرورت تهیه آلبوم از موسیقی بلوچی را یک ضرورت می داند و معتقد است که تهیه آلبوم از این سبک موسیقی موجب از بین نرفتن آنها می شود چرا که در سال های گذشته هنرمندان بسیاری وجود داشته اند که از هنر بالایی برخوردار بودند اما با مرگ آنها هنرشان هم از بین رفته است. 
محمد اسحاق بلوچ هم اکنون در چابهار کلاسي براي آموزش موسيقي دارد که در آن به آموزش موسيقي محلي و سازهاي خاص بلوچي مانند دهلک، بيجو و ... مي‌پردازد.

کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا ـ iora » با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار 30 و 31 اردیبهشت ماه سالجاری در چابهار برگزار شد.


 



امتیاز به خبر :