بومی سازی دانش فنی پرورش ماهی در قفس در چابهار

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد سیستان و بلوچستان از ظرفیت های پرورش ماهی بخصوص پرورش در قفس در بندر چابهار خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، فرح حیدری با اشاره به اینکه، سیستان و بلوچستان ظرفیت صید و صیادی  36درصد صید آبهای جنوب کشور،31درصد صید کل کشور و20درصد کل تولید آبزیان کشور (صید وآبزی پروری )را دارا است افزود: این استان رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد ازاندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد.

حیدری اظهار کرد: سواحل مکران با بیش از 42هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیک با دارابودن ظرفیت پرورش ماهی در قفس قابلیت پرورش ماهی های زینتی، خیار دریایی، جلبک،لابستر و وجود گونه های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ای در بحث آبزی پروری دارد.

وی خاطرنشان کرد: پرورش ماهی در محیط های محصور به ویژه پرورش ماهی در قفسهای دریایی به عنوان یک صنعت جدید از چند سال پیش مد نظر قرار گرفته و در حال حاضر نیز از رشد چشمگیری بعنوان فناوری جدید در عرصه تولید برخوردار است. این روش علاوه بر اقتصادی بودن، سطح وسیع و بدون محدودیت، هدایت صیادان ماهی به سوی تولید و ایجاد سرمایه گذاری مطمئن باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع آب شیرین و عدم آلودگی آن می شود.

حیدری ادامه افزود: ترویج صنعت پرورش آبزیان در قفس می تواند شامل آبزیان حلال با هدف بازارهای داخلی و کشورهای مسلمان باشد ، در عین حال بسیاری از گونه های غیر ماکول نیز با اهداف صادراتی می توانند در این صنعت جایگاه داشته باشند .

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان گفت: پرورش ماهی در قفس مانند هر کسب و کار دیگر دربرگیرنده الزامات، ظرفیت ها و فرصت هایی است که مدیریت این موارد می تواند ضامن موفقیت طرح باشد . با توجه به ابعاد و ویژگی های طرح می توان آن را به صورت نامحدود گسترش داد و پیوند ساختاری از طریق نقاط تماس متعددی با کسب و کارهای دیگر ایجاد کرد .

وی اظهار کرد: طرح پرورش ماهی در قفس دارای مزیت های حفظ ذخایر دریایی،سودآوری بالا واشتغالزایی بوده و مشکل اساسی آن تامین بچه ماهی، نبودن مولد و بیوتکنیک تکثیر وپرورش ماهی است.

 

امتیاز به خبر :