چابهار نقطه اتکاء هند و افغانستان برای دسترسی به آسیای میانه

  • چهارشنبه 5 خرداد 1395 - 16:57
  • 0 دیدگاه
به گفته اکبر ترکان مشاور رییس جمهور: چابهار نقطه اتکاء هند و افغانستان برای دسترسی به آسیای میانه است و به زودی خطوط معتبر و بین المللی کشتیرانی در بندر چابهار فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به این که چابهار به دروازه اقیانوسی و صادرات مجدد برای ایران تبدیل می شود گفت: کمتر از شش ماه آینده قراردادهای تجاری مربوط به موافقت نامه چابهار منعقد می شود و کار به مرحله اجرا می رسد.

به گزارش فرینا، اکبر ترکان در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت وگو اظهار داشت: چابهار می رود که جهشی جدید را آغاز کند و نقش اقیانوسی مهمی را برای کشورمان ایفا نماید و خوشبختانه اسکله های جدیدی برای بهره برداری آماده می شود.

وی با اشاره به بهره برداری بخشی از این اسکله ها از سوی هند اظهار کرد :این بندر برای کشورهای آسیای میانه و کشورهایی که فاقد دسترسی به دریا هستند، نقطه اتکای معتبری است و هندی ها یکی از علاقمندان توسعه و سرمایه گذاری در این منطقه هستند.

ترکان افزود : یکی از کسب و کارهای فعال در این منطقه شامل یک مجموعه پتروشیمی است که با خط گازی که در دست اجراست، تغذیه می شود و بخش دوم نیز مجتمع فولاد مکران است که با سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار، ایمیدرو و دو بانک آغاز شده است.

وی تاکید کرد: با امضاء موافقت نامه ایران، هند و افغانستان، به زودی خطوط معتبر و بین المللی کشتیرانی در بندر چابهار فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.چابهار نقطه اتکاء هند و افغانستان برای دسترسی به آسیای میانه است. بسته بندی کالا و صادرات مجدد در چابهار مورد توجه جدی قرار دارد.

ترکان مزیت اصلی چابهار را ناظر بر دروازه اقیانوسی و صادرات مجدد دانست و ادامه داد: بر اساس موافقت نامه ای که بین سران کشورهای ایران، هند و افغانستان امضا شد باید اقدامات تجاری و بازرگانی اتفاق افتد و کمتر از شش ماه آینده قراردادهای تجاری بسته شده و کار به مرحله اجرا می رسد.

وی خاطرنشان کرد: اسکله هایی که در منطقه آزاد چابهار توسط سازمان بنادر ساخته شده در مرحله پایانی است و بعد از قرارداد تجاری، تجهیزات بارگیری پیشرفته به چابهار آورده می شود که با قراردادی که با هند انعقاد شده، این کار تسهیل می شود.

ترکان درباره رویکردهای تخصصی هر یک از مناطق آزاد هفتگانه کشور گفت: مناطق آزاد کشور هم اکنون دارای یک رویکرد اصلی در حوزه کسب و کار هستند: قشم با قابلیت توسعه صنایع مربوط به انرژی و نفت و گاز، کیش توسعه گردشگری و توجه به صنایع مربوط به حفاری دریایی، اروند با محوریت توسعه صنایع فراساحلی و صنعت پالایش نفت، انزلی با محوریت صادرات به حوزه خزر و کشور روسیه، ارس با محوریت کسب و کار  با کشورهای حوزه قفقاز و در نهایت ماکو با در اختیار داشتن یکی از مهم ترین مرزهای زمینی کشور یعنی مرز بازرگان با محوریت کسب و کار با ترکیه و از طریق آن با اروپا.

 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو