فصل جدید روابط ایران و آذربایجان با نقش آفرینی منطقه آزاد انزلی

  • جمعه 7 خرداد 1395 - 12:20
  • 0 دیدگاه
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری ایران و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در منطقه آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلی بستر مناسبی برای توسعه همکاری های دوکشور دربخش های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است.
به گزارش فرینا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد انزلی از توسعه همکاری مابین ایران و جمهوری آذربایجان در بخش های مختلف  اقتصادی خبر داد و اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی نیز بسترمناسبی برای همکاری های دو کشور در بخش های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است.
واعظی در این نشست که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و اعضا کمیسیون مشترک اقتصادی نیز حضور داشتند افزود: میزبانی این نشست از سوی منطقه آزاد انزلی و آشنایی هیات عالی رتبه جمهوری آذربایجان با توانمندی ها و پتانسیل های منطقه آزاد انزلی فصل جدیدی در روابط اقتصادی این منطقه و کشور آذربایجان خواهد گشود.
وزیر ارتباطات با اشاره به وجود شرایط لازم برای همکاری بین کشور آذربایجان و استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ما خواستار برقراری چنین ارتباطی بین گیلان و آذربایجان درقالب طرحی مانند خواهرخواندگی به منظور معرفی توانایی ها و افزایش تعاملات هستیم .
وی یاداور شد: پس از ملاقات رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان، دستور پیگیری و اقدام جدی درمورد راه آهن و اتصال آن به راه آهن آستارای آذربایجان صادر شد.
واعظی با بیان این که تاکنون پیشرفت خوبی دراین خصوص حاصل شده، ابراز امیدواری کرد که توافقات سال گذشته درخصوص راه آهن آستارای آذربایجان تا آستارای ایران، هرچه سریع تر نهایی شده و راه آهن سراسری آذربایجان به ایران متصل شود .
رییس کمیسیون مشترک با بیان این که در این صورت شرایط جدیدی در راستای حمل و نقل ترکیبی بین ایران و آذربایجان ایجاد می شود، نسبت به اجرای این امر ابراز خوش بینی کرد.
واعظی همچنین از وزیر اقتصاد آذربایجان که از قزوین تا رشت و از راه هوایی با دقت راه آهن را زیر نظر داشت، قدردانی و تصریح کرد: کار بزرگی تا به امروز انجام شده اما برای تکمیل، نیاز به همکاری متقابل و تامین منابع مالی برای تجهیز کارگاه ها، ریل گذاری و تملک زمین های مورد نیاز و همچنین ورود بانک به این پروژه عظیم داریم.
وی گفت: در بخش کشاورزی و خرید و فروش ماشین آلات کشاورزی و بذر اصلاح شده و همچنین بخش آموزش به توافق رسیده ایم.
وزیر فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه همکاری مشترک در دریا برای نفت خزر بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: در یک سال گذشته پیشرفت های خوبی به دست آمد و من پیشنهادات وزارت اقتصاد آذربایجان را با وزارت نفت ایران مطرح می کنم تا هماهنگی های لازم برای اقدامات مورد نیاز انجام شود.
واعظی اضافه کرد: در زمینه توسعه گردشگری ازجمله گردشگری دریایی ، سلامت و مذهبی از طریق کشتیرانی و خطوط ریلی نیز به توافق رسیدیم.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، پس از بازدید از پروژه های عمرانی، زیرساختی و گردشگری  منطقه آزاد انزلی از جمله مجتمع بندری کاسپین و مرکز تفریحات دریایی منطقه بازدید و در نشست مشترک  در مورد فرصت های همکاری فی مابین به بحث و تبادل نظر پرداختند.
هدف از این بازدید توسعه مبادلات تجاری ایران با آذربایجان با بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی های این منطقه عنوان شده است. این دیدار با توجه به سیاست منطقه آزاد انزلی در راستای تبدیل به کانون داد و ستد تجاری و اقتصادی حاشیه خزر و همچنین برگزاری نشست های مختلف از سوی هر دو کشور شکل گرفته است.

منطقه آزاد انزلی تابستان امسال میزبان اولین نشست شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای حاشیه خزر خواهد بود.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :