رقابت هند و چین برای سرمایه‌گذاری در ایران

یک روزنامه معتبر و پرتیراژ هندی با اشاره به رقابت هند و چین به‌عنوان دو رقیب منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران نوشت: هرگونه حضور چین در بندر چابهار باعث ناخرسندی دهلی نو خواهد شد.
به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان و معتبر «تایمز او ایندیا» در تحلیلی، امضای توافق‌نامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان در سفر نخست‌وزیر هند به ایران را گام مهمی برای توسعه این بندر دانست و نوشت: دهلی نو باتوجه به علاقه‌مندی چین برای سرمایه‌گذاری در این بندر، باید هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذاری در این بندر راهبردی را آغاز کند.
به نوشته این نشریه، ماه گذشته یک کنسرسیوم چینی از منطقه آزاد تجاری چابهار دیدن و آمادگی این کشور را برای سرمایه‌گذاری در توسعه بندر چابهار و احداث یک شهرک صنعتی در این منطقه اعلام کرد. رئیس این کنسرسیوم چینی گفته بود که این کشور علاقه زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بندر راهبردی و بسیار مهم دارد.
روزنامه تایمز او ایندیا در ادامه با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران نوشت: در این سفر بیانیه مشترکی در خصوص امکان همکاری دو کشور در چابهار منتشر شد.
این نشریه در ادامه به سخنان علی هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در سال گذشته به هنگام میزبانی از یک هیات چینی اشاره کرد و نوشت: ایران علاقه‌مند به ارائه فرصت‌های تجاری به چین است زیرا این کشور همواره پشتیبان ایران بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفته بود در زمینه سرمایه‌گذاری چین و پاکستان در چابهار با این کشورها گفت وگو می‌کند.
این نشریه هندی در ادامه با اشاره به استقبال ایران از جاده ابریشم دریایی نوشت: میزان مبادلات تجاری ایران وهند در سال گذشته حدود 9 میلیارد دلار بوده در حالی که این میزان بین ایران و چین به 52 میلیارد دلار بالغ شده است.
این نشریه در ادامه این مطلب با اشاره به علاقه‌مندی هند برای همکاری با ژاپن در توسعه بندر چابهار نوشته است: دهلی‌نو از نزدیک سفر «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به ایران را زیر نظر می‌گیرند.
ژاپن علاقه‌مندی خود را برای همکاری در توسعه بندر چابهار و ساخت یک مرکز صنعتی در منطقه آزاد تجاری چابهار اعلام کرده است.
گویال باگلی، معاون مشترک وزیر امور خارجه هند درخصوص مشارکت ژاپن در پروژه بندر چابهار گفت که این همکاری ممکن است به افزایش ارتباطات بین کشورها کمک کند و این بستگی به نظر ایران دارد.
این روزنامه در ادامه به یادداشت تفاهم امضا شده بین ایران و هند در اردیبهشت ماه سال گذشته در سفر «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی و بزرگراه‌های هند به ایران اشاره کرد و نوشت: این یادداشت تفاهم به دنبال علاقه‌مندی چین برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار به سرعت از سوی طرف هندی امضا شد.
در بخش دیگری از این مطلب اضافه شده که هند برای تسریع در اجرای طرح توسعه بندر چابهار، یک خط اعتباری 30 میلیارد روپیه‌ای (444 میلیون دلاری) از طریق اگزیم بانک و بانک مرکزی هند برای واردات ریل به ایران اختصاص می‌دهد.
روزنامه تایمز او ایندیا در ادامه با اشاره به زمانبندی سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار نوشته است. توافق‌نامه چابهار، هند را موظف به توسعه نخستین فاز این بندر شامل توسعه دو ترمینال و پنج سکو با ظرفیت پذیرش چندین کشتی کرده است. این روزنامه در ادامه، اعتراض سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو نسبت به کندی روند سرمایه‌گذاری در چابهار را یکی از علل تسریع در امضای توافق‌نامه چابهار دانست و نوشت: غلامرضا انصاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند اخطار داده بود که دهلی نو باید به منافع تجارت با ایران در دوران پساتحریم توجه کند و وقت را تلف نکند.
توافق‌نامه توسعه بندر چابهار روز دوشنبه در دومین روز سفر نخست‌وزیر هند در حضور «نارندرا مودی» و «حجت الاسلام حسن روحانی» امضا شد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که روز یکشنبه به دعوت حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی برای سفری دو روزه به ایران سفر کرده بود روز دوشنبه و پس از امضای 12 توافق‌نامه و سند همکاری در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی تهران را به مقصد دهلی‌نو ترک کرد.

 

 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو