تفویض اختیارات سازمان غذا و دارو به ارس بررسی شد

تفویض اختیارات سازمان غذا و دارو به سازمان منطقه آزاد ارس با حضور مدیر کل دفتر برنامه ریزی، پایش، بهبود فرآیندها و امور استان های سازمان غذا و دارو بررسی شد.
به گزارش فرینا، در نشست محسن خادم عرب باغی و عباس مهدی زاده در محل سازمان منطقه آزاد ارس مسائل مورد نیاز برای تفویض اختیارات سازمان غذا و دارو و استقرار آزمایشگاه برای سومین بار متوالی مورد بررسی قرار گرفت.

محسن خادم عرب باغی نظارت بر کالاهای غذایی و بهداشتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری جهت افزایش اطمینان از واردات کالاهای حوزه سلامت بر اساس شاخص های استاندارد آماده هرگونه همکاری هستیم.

در این نشست مدیر کل دفتر برنامه ریزی، پایش، بهبود فرآیندها و امور استان های سازمان غذا و دارو با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سازمان متبوعش با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: با امضای این تفاهم نامه اختیارات سازمان غذا و دارو در نظارت بر محصولات سلامت‌محور در این مناطق به شورای عالی مناطق آزاد تفویض شد که لازمه تحقق قطعی این امر در مناطق آزاد وجود زیرساخت های مورد نیاز است.

عباس مهدی زاده افزود: طبق این تفاهم‌نامه اختیارات سازمان غذا و دارو در نظارت بر کالاهای سلامت‌محور به مناطق آزاد تفویض می شود تا یک وحدت رویه در همه هفت منطقه آزاد کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه نظارت بر واردات کالاهای سلامت محور در حوزه غذا، دارو، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی و تولیدات داخل توسط سازمان غذا و دارو انجام می شود، گفت: یکی از موارد مهم تاکید شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی تسهیل و تسریع در امور سرمایه گذاری است و در این راستا در صورت ایجاد زیرساخت ها، اختیارات سازمان غذا و دارو به ارس نیز تفویض می شود.

بر اساس این گزارش، طبق توافق بعمل آمده در نشست امروز مسؤلان سازمان منطقه آزاد ارس و سازمان غذا و دارو مقرر شد با تشکیل دو کارگروه تخصصی در مدت زمان 3 ماه الزامات نرم افزاری و سخت افزاری برای تفویض اختیارات سازمان غذا و دارو به سازمان منطقه آزاد ارس تامین شود.

خاطرنشان می کند، بر اساس تفاهم نامه منعقد شده در آذرماه 1394 بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و سازمان غذا و دارو آمده است: به منظور تحکیم، ثبات و ایمنی غذایی و دارویی در مناطق آزاد از طریق ایجاد وحدت رویه و افزایش همکاری‌های مشترک و ارتقاء نظارت بر کالاهای سلامت‌محور در مناطق(آزاد اقتصادی) و تفویض اختیار سازمان (غذا و دارو) به مناطق بر اساس ماده 27 مقررات چگونگی اداره مناطق و همچنین تبصره ذیل ماده 4 از قانون و مقررات چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7 شهریور 72 و اصلاحات مصوب 25 اسفند 77 و بر اساس قانون مواد خوردنی،‌ آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب 1346 با اصلاحات بعدی و قوانین و مقررات دارویی و ملزومات پزشکی در چارچوب نظارتی سازمان و دبیرخانه و اجرایی مناطق این تفاهمنامه پس از امضاء اجرایی می‌ شود.

مطابق این تفاهم‌نامه شورای عالی مناطق آزاد متعهد شد تا کمیته فنی قانونی مواد خوراکی،‌آرایشی و بهداشتی دارویی را به همراه تجهیزات پزشکی و مکمل‌ها بر اساس ضوابط سازمان غذا و دارو تشکیل دهد و امکانات لازم را برای همکاری کامل مدیرعامل هر منطقه با بازرسان این سازمان فراهم کند.
سازمان غذا و دارو نیز متعهد شد تا همه مقررات قانونی، ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان را به هر منطقه و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارائه کرده و همه پاسخ‌های آزمایشگاهی صورت گرفته در آزمایشگاه‌های مورد تأئید خود در مناطق آزاد را بپذیرد.

مناطق آزاد ویژه اقتصادی ایران شامل منطقه آزاد کیش،قشم،چابهار، ارس،انزلی، ماکو و اروند است.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران واقع شده و با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :