چرخش سکان تجارت دریایی غرب آفریقا به سوی بندر شهید رجایی

با حضور هیأت 6 نفره کشور سنگال به سرپرستی سفیر این کشور در بزرگترین بندر بازرگانی ایران، برقراری خط دریایی حمل و نقل کالا به صورت اختصاصی بین بنادر «شهید رجایی» و «داکار» در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش فرينا، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نشستی مشترک با هیات دیپلماتیک- اقتصادی کشور سنگال در بندر شهید رجایی که با حضور سفیر این کشور در تهران و مدیرکل بندر داکار برگزار شد، گفت: با راه اندازی مسیر دریایی بین بنادر شهید رجایی و داکار، صادرات کالا از ایران به بازار آفریقا تسهیل می شود.
ابراهیم ایدنی افزود: بندر داکار نیز می تواند کالاهای منطقه غرب آفریقا را از طریق بندر شهید رجایی در تنگه هرمز به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا ترانزیت کند.
ايدني با اشاره به موقعیت استراتژیک دو بندر در منطقه، افزود: بندر شهید رجایی می تواند در زمینه حفاظت از ساحل، آموزش های دریانوردی و بندرسازی به کشورهای غرب آفریقا انتقال دانش و کمک فنی داشته باشد.
وی با ارائه پيشنهاد به هیات سنگالی گفت: افزایش تجارت دریایی بین دو کشور از طریق وزارت خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی با انعقاد یک تفاهم نامه پیگیری شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بنادر این استان در زمینه فعالیت های بندری و هدایت شناورهای اقیانوس پیما هم اکنون از طریق دانشگاه های تخصصی دریایی و آموزش های دریانوردی برای هدایت شناورهای کوچکتر نیز از طریق آموزشگاه های تحت نظارت سازمان بنادر انجام می شود.
ایدنی اضافه کرد: برای همکاری با سرمایه گذاران خارجی، قراردادهای بلند مدت 15 تا 25 ساله در قالبBOT  پیش بینی شده و براساس حجم سرمایه گذاری، تخفیفات و افزایش طول مدت زمان قرارداد مدنظر قرار می گیرد.
این مقام مسئول افزود: تمامی محوطه ها و اراضی بندر شهید رجایی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و خطوط کشتیرانی متردد از آفریقا به این بندر، طبق نرم استاندارد در بخش نفتی و غیر نفتی خدمات دریافت خواهند کرد.
وي گفت: در بخش توسعه زیر ساخت ها در بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مناسبی انجام داده و در مواردی هم از مشارکت شرکت های خارجی استفاده می کند.
آقای "کونته" مدیرکل بندر داکار نیز در ادامه اين نشست گفت: پیشرفت بندر شهید رجایی در دوره تحریم ها رو به افزایش رفته و تلاش خواهیم کرد تا از تجارب ایران در این زمینه استفاده کنیم.
وی با اشاره به نزدیکی فرهنگی و دینی دو کشور افزود: سنگال قصد دارد فعالیت های بندری و حمل بار را در منطقه غرب آفریقا را با محوریت بندر شهید رجایی ایران انجام دهد تا زمینه توسعه بیشتر تجارت دریایی بین دو کشور فراهم شود.
مدیرکل بندر داکار ، مسیر دریایی سنگال به جنوب ایران را نزدیک ترین مسیر دسترسی از غرب آفریقا به ایران  عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی ایران می تواند برای فعالیت های بندری در کشور سنگال فعالیت کند.
این مقام مسئول، هدف از بازدید و سفر این هیات به بزرگترین بندر ایران را آشنایی و گسترش تجارت بین المللی فعالان بخش خصوصی این کشور از ظرفیت پایانه ها و امکانات بندر شهید رجایی دانست.
کونته افزود: بندر داکار با 600 هکتار وسعت می تواند مقصد کالاهای ایرانی مانند خودرو، فرش و نفت و گاز باشد و سنگال نیز می تواند مواد معدنی خود را برای فرآوری به ایران ارسال کند.
لازم به ذکر است، هیات دیپلماتیک و اقتصادی کشور سنگال پس از این نشست از پایانه ها و اسکله های تخلیه و بارگیری کالای کانتینری، فله و نفتی بندر شهید رجایی و پسکرانه نگهداری کالا در این بندر بازدید کردند.






امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو