ترکان: سیاست‌های بازرگانی‌ متناسب با اقتصاد مقاومتی باشد

  • شنبه 15 خرداد 1395 - 10:41
  • 0 دیدگاه
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: شاید روی کاغذ دیگر تحریم نباشیم اما دشمنی‌های پایداری علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، اکبر ترکان در همایش بزرگ «رهروان روح الله (ره)» که به مناسبت بزرگداشت رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و قیام پانزده خرداد به همت شورای حامیان دولت تدبیر و امید خراسان رضوی شب گذشته در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) برگزار شد، اظهار کرد: قیام پانزده خرداد ماه نقطه آغاز انقلاب اسلامی بود، چرا که این قیام آغاز یک حرکت بود که با رنج‌ها و مشقت‌های جدی برای شکل دادن به نهضت عظیم انقلاب اسلامی آغاز شد که به پیروزی 22 بهمن انجامید.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) نظامی بر پایه اسلام برپا کردند، افزود: نظامی که امام خمینی(ره) پایه‌های آن را ایجاد کردند منبعث از اسلام بود، از این رو ایشان تاکید داشتند «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم و این عبارات در آن زمان برای مردم خیلی شناخته شده نبود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با تاکید بر اینکه جمهوریت و اسلامیت هر دو با هم هویت نظام ما را شکل می دهند، تصریح کرد: جمهوریت نظام ما هم هم متکی و منبعث از اسلام است و هم متکی به مردم، در واقع به همان میزان که نقش حکومت دینی در نظام ما مهم است  نقش مردم هم در شکل‌گیری این انقلاب حائز اهمیت است.

ترکان یادآور شد: بعدها در قانون اساسی کشورمان دو اصل جمهوریت و اسلامیت نظام گنجانده شد که این دو رکن در واقع دو مفهوم ولایت و بیعت است، مراد از ولایت که همان اصل ولایت فقیه در قانون اساسی است و بیعت نیز همان جمهوریت نظام است، بنابراین اسلامیت و جمهوریت نظام را نمی توان نادیده گرفت، چرا که هر کدام نادیده گرفته شود این نظام آن نظامی مدنظر امام(ره) نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ولایت و بیعت این نظام را شکل داده است، تصریح کرد: ائمه اطهار نیز بر مردم ولایت داشتند و مومنین هم از این ولایت تمکین می‌کردند اما چون برخی بیعت شکنی می‌کردند این ولایت منجر به حکومت نشد، به طور مثال پس از شهادت امام علی(ع) در دوران امام حسن(ع) ولایت ایشان در جامعه بود اما چون مردم بیعت خود را شکستند ولایت بدون بیعت به حکومت منجر نشد.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) هم از این رو بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه کم‌تر تاکید داشتند، چرا که ولایت به همراه بیعت است که حکومت اسلامی را شکل می‌دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه در انتخابات‌های متعدد همه ارکان این نظام بر پایه رای مردم شکل گرفته است، ادامه داد: این حکومت که بر پایه اسلامیت و جمهوریت بنا شده از ابتدا با دشمنی‌های دیگران مواجه بوده است، این دشمنی‌ها با تحریم‌ها آغاز، در دوران جنگ تحمیلی و یک دوره 11 ساله‌ از تحریم‌های ظالمانه اخیر که بر کشور تحمیل شد تداوم یافت، حال براساس تصمیم گیری و کارآمدی این نظام و به دلیل فشارهای بین المللی آنچه که تاکنون باید در بخش معیشت مردم ارائه می‌شده  آن طور که باید نبوده است.

مشاور رئیس جمهور یادآور شد: اگر به دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و پس از آن تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان نگاه کنیم این امر نشان از ایجاد فشار در یک دوره طولانی به نظام جمهوری اسلامی دارد، حال پس از برداشته شدن تحریم ها دوران پسابرجام است، بعد از برجام اقتصاد ایران باید فضای جدیدی را تجربه کند که منجر به بهبود وضعیت مردم شود.
ترکان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در این زمینه الگوی اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که ضمن نگاه درون زا، نگاهی برون‌نگرا هم داشته باشیم، یعنی استعدادهای داخلی را کشف کرده و از ظرفیت‌های بین المللی بهره بگیریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور  با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 24 بند در اسفندماه 92 توسط رهبری به دولت ابلاغ شده است، عنوان کرد: پس از آن که این سیاست‌ها به دولت ابلاغ شد حرکت‌هایی در این زمینه صورت گرفت که موفقیت آمیز هم بوده، به طور مثال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی زیر نظر رئیس جمهور اقداماتی را در این خصوص انجام داده است.

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این بندهای اقتصاد مقاومتی در واقع همان عصاره 37 ساله‌ای است که جمهوری اسلامی تعقیب کرده است، همان مواضع، حرکت‌ها و تصمیماتی است که در طول 37 سال اجرا و در بخش‎های مختلف با موفقیت عملیاتی شده و حالا به صورت منسجم درآمده است.
ترکان با طرح این پرسش که چرا باید به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، اظهار کرد: هر چند بر روی کاغذ تحریم بین‌المللی نیستیم اما این بدان معنا نیست که دشمنان از دشمنی با ما دست برداشته‌اند، با اینکه با ایالات متحده آمریکا موافقت‌هایی در مورد برجام صورت گرفته اما درون آمریکا گروه‌هایی علیه برجام و کشورمان حرف می‌زنند، همان طور که در ایران رئیس جمهور بخشی از نظام سیاسی است در آمریکا هم رئیس جمهور بخشی از قدرت سیاسی است و رئیس جمهور آمریکا هم مثل رئیس جمهور ایران بخشی از قدرت و قوه مجریه را دارا است.

وی تصریح کرد: اقتصاد ایران باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خود را بسازد و در صورت تداوم تهدیدها بتواند مقاومت کند و از آسیب‌های احتمالی در امان باشد. دوران اقتصاد مقاومتی امروز است، این طور نیست که چون برجام به جریان آمده همه چی تمام باشد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی برای توانمندسازی جمهوری اسلامی در برابر تکانه‌های بیرونی است، افزود: حال ممکن است بعضی کشورها در برخورد با این تکانه‌ها بازنده و برخی برنده باشند، آن کشورهایی برنده هستند که اقتصادشان درون زا است و آن‌هایی بازنده هستند که همه چیزشان وابسته به جریانات بیرونی است و این امر موجب آسیب پذیری اقتصادشان در برابر تکانه های بیرونی خواهد شد.

ترکان با اشاره به اینکه یک دشمنی پایدار علیه ما وجود دارد که فراتر از دولت ایالات متحده آمریکا است، افزود: برخی مراکز در آمریکا علیه ما حرف می زنند و بر علیه برجام سخن می گویند، ما باید با هوشیاری و مقاوم‌سازی از طریق تکیه بر ظرفیت‌های درونی پیش برویم.
مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصاد ایران بعد از برجام نیز باید همان مسیر اقتصاد مقاومتی را طی کند که متکی بر توانایی داخلی با کم ترین هزینه است تا معیشت مردم را ارتقا بخشد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است ما متکی بر ظرفیت‌های داخلی حرکت کنیم باید از توانایی ساخت داخل نیز حمایت کنیم، افزود: باید مواظب رفتارهای بازرگانی‌مان باشیم، چرا که سیاست‌های بازرگانی ما است که اقتصاد مقاومتی را شکل می‌دهد و یا به آن ضربه می‌زند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور  اضافه کرد: ما باید سیاست های بازرگانی متناسب با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم تا به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده شود.

 

 

امتیاز به خبر :