ويروس زيكا و المپيك 2016 ريو

براساس نياز ورزشكاران و بازديدكنندگان در طول برگزاري المپيك (5 آگوست تا 16 سپتامبر) در خصوص آگاهي از ريسك بيماري زيكا و راههاي پيشگيري از ابتلا به آن ، سازمان WHO و سازمان بهداشت آمريكا (PHAO) اطلاعاتي به شرح ذیل ارائه دادند :



برزيل يكي از 58 كشوری است كه روند انتقال ويروس زيكا از طريق پشه در آن ادامه دارد. پشه ها ناقل اصلي هستند و فرد آلوده به ويروس زيكا نيز مي تواند از طريق رابطه جنسي محافظت نشده  ناقل ويروس باشد. بيماري زيكا منجر به علائمی خفيف شده، طوريكه اکثر افراد هيچ نشانه-اي از بيماري را بروز نمي دهند. با اين حال، توافق علمي براين است كه ويروس زيكا يكي از علل ميكروسفالي (به دنيا آمدن كودكان با سر غير معمول كوچك)، سندرم گیلن باره Guillain-Barré (اختلال نوروعصبي نادر ولي شديد كه مي تواند به فلج شدن و مرگ منجر گردد) و ديگر ناهنجاري هاي مغزي و اختلالات در نوزادان متولد شده از زناني است كه در طول بارداري آلوده به ويروس زيكا شده اند.

از ورزشکاران و بازدید کنندگان ریودوژانیرو و ديگر مناطقي که خطر انتقال ویروس زيكا وجود دارد، خواسته مي شود كه:

•    توصيه هاي سفر، ارائه شده توسط WHO و ديگر مقامات بهداشتي كشور خود  را دنبال كنند و قبل از سفر با يك متخصص سلامت مشورت نماييد.
•    در صورت امکان در طول روز، خود را با استفاده از مواد دافع حشرات و با پوشیدن لباس های  ترجیحا رنگ روشن و پوشش كل بدن از گزش پشه، محافظت نماييد.
•    داشتن رابطه جنسی امن تر (به عنوان مثال استفاده مداوم و درست از کاندوم) و یا پرهیز از رابطه جنسی در دوران اقامت و نیز حداقل 4 هفته پس از بازگشت، به خصوص اگر علائمی از ویروس زيكا داشتند يا دارند.
•    محل اسكان مجهز به سيستم تهويه مطبوع را انتخاب کنید. (پنجره ها و درها براي جلوگيري از خروج هواي سرد معمولا بسته هستند، و پشه نمی تواند وارد اتاق شود).
•    از بازدید از مناطق فقیر نشین و بسيار شلوغ در شهرستانها و شهرهای کوچک که بهداشت ضعیفی دارند و فاقد آب لوله کشی هستند (زمینه های ایده آل رشد پشه) خودداري كنيد. جايي که خطر گزش حشرات بيشتر است.

به زنان باردار توصيه مي شود به مناطق فعال انتقال ويروس زيكا سفر نكنند، كه شامل ريودوژانيرو نیز مي شود. همچنین به شریک جنسی زنان باردار بازگشته از مناطق آلوده به ویروس توصیه شود که طی حاملگی رابطه جنسی محافظت شده داشته باشند و یا از نزديكي پرهیز نمايند. بازی های المپیک در طول  زمستان برزیل برگزار خواهد شد، زمانی که پشه هاي فعال کمتر هستند و خطر گزيده شدن كمتر خواهد بود.

WHO/PHAO ضمن ارائه مشاوره بهداشت عمومي به دولت برزيل، تحت يك تفاهم نامه با كميته بين المللي المپيك و كميته محلي برگزاري المپيك 206 ريو، به تفصیل به دنبال افزایش راه های کاهش تماس ورزشکاران و بازدید کنندگان با ویروس خطرناک زيكا در طول مسابقات هستند. تمرکز اصلي WHO حول محور اقدامات لازم برای کاهش جمعیت پشه Aedes است که علاوه بر ویروس زيكا، بيماري هاي چیکونگونیا، تب دانگ و تب زرد را نیز انتقال مي دهد.
WHO / PAHO  برای نظارت بر انتقال ویروس زيكا و خطرات ناشی از آن در برزیل و دیگر مناطق آلوده،  با ارائه اطلاعات به روز در مورد چگونگي شيوع، خطرات و پیشگیری از ویروس زيكا، از حال حاضر تا بعد از آگوست همراه ما خواهد بود.

منبع :

http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2016/zika-olympics/en/

 

 

برچسب ها : المپیک ریو 2016
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو