میزبانی اروند از جریان سرمایه گذاری خارجی

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: به علت موقعیت جغرافیایی و وجود زیر ساخت‌های اولیه در منطقه آزاد اروند، پس از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای تا کنون سرمایه‌گذاران زیادی خواهان حضور در این منطقه شده‌اند.
به گزارش فرینا، اسماعیل زمانی، در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در منطقه آزاد اروند تردد هیات‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری زیاد است، به طور متوسط هفته‌ای دو هیات خارجی برای مذاکره و بازدید از منطقه حضور دارند، با برخی از این هیات ها قراردادهایی منعقد شده و برخی دیگر فعالیت‌های اجرایی را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: پسابرجام وضعیت مطلوبی برای این منطقه رقم زده است به طوری که سرمایه‌گذاران بین المللی از اقبال بیشتری نسبت به سرمایه گذاران داخلی روبرو هستند، البته نیاز ما نیز سرمایه گذاری خارجی برای ورود اعتبار مکفی در این منطقه است.
زمانی با اشاره هویت هیات‌های تجاری بیان کرد: عمده هیات‌هایی که در این منطقه حضور دارند از کشورهای اروپایی، کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس (بخصوص عراق، کویت) و برخی شرکت های آسیایی هستند. ما قصد داریم تا مشارکت بیشتری با کشورهای توسعه یافته برقرار کنیم تا بتوانیم جایگاه خوبی در بازار منطقه داشته باشیم.

وی افزود: به لحاظ موقعیت جغرافیایی تعاملات ایران با کشورهای همسایه مطلوب است همچنین این کشورها از بازار مصرفی خوبی برخوردار هستند بنابراین نباید از حضور در این بازارهای صرف نظر کرد.
زمانی درباره حوزه‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه بیان کرد: تا کنون قراردادی مبنی بر سرمایه‌گذاری در بخش های زیر ساختی امضا نشده، این کار باید توسط دولت انجام شود، البته در پروژه‌های بالا دستی پتروشیمی، نفتی، گاز و فولاد پیشنهاد هایی برای سرمایه‌گذاری بوده که در حال بررسی آن هستیم.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: خوشبختانه منطقه آزاد اروند از بعد حمل و نقل (راه‌آهن، فرودگاه، بندر(اسکله)) مشکلی ندارد، به نوعی زیر ساخت‌های ارتباطی لازم وجود دارد و از این لحاظ خیلی عقب نیستیم، اما نیازمند تکمیل، بروز، اصلاح شدن هستند تا به سطح بالاتری از تکنولوژی برسند.
وی با اشاره به اختصاص بودجه دولتی به این منطقه بیان کرد: منطقه آزاد اروند از درآمدهای خود تامین اعتبار می‌کند تا بودجه دولتی. دولت به علت مشکلات مالی تا کنون حمایت مالی نداشته، امیدواریم امسال اعتبار لازم در اختیار این منطقه قرار گیرد.

زمانی در خصوص واردات بی رویه یا قاچاق از مناطق آزاد گفت: چندی پیش یک هیات نظارتی به منطقه آزاد اروند آمدند، با بررسی عملکرد این منطقه هیچ اثری از قاچاق یا واردات بی رویه کالا نیافتند به طوری که این منطقه را یک منطقه آزاد الگو به لحاظ شفافیت فعالیت و همکاری با سازمان‌های مرتبط عنوان کردند.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند افزود: سال گذشته حدود 1.5 میلیارد دلار صادرات از مرز شلمچه، بندر خرمشهر و آبادان و وارداتی کمتر از این رقم از این بنادر داشته ایم. محصولات صنعتی و کشاورزی و مواد غذایی بیشتری درصد از کالاهای صادراتی بودند.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :