دستیابی به جایگاه استراتژیک در چابهار با خطوط کشتیرانی بین المللی

مشاور رئیس جمهور کشور چین در بازدید از چابهار گفت: جایگاه و شاخصه مهم استراتژیک هر بندری را خطوط کشتیرانی‌های بزرگ بین المللی مشخص می‌کند و بندر چابهار باید با ارتباط و جذب این خطوط فعالیت و جایگاه استراتژیک خود را بدست آورد.
به گزارش فرینا، وانگ ژان رئیس آکادمی و مشاور رئیس جمهور چین به همراه هیئتی از موسسه اقتصادی، موسسه روابط بین المللی و موسسه مطالعات شهری و جمعیتی چین از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد.

در این نشست سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی چابهار ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته گفت: بندر چابهار ایمن ترین و با صرفه ترین مسیر ترانزیت برای کشورهای افغانستان و CIS آسیای میانه است.

ابوالقاسم اسدی افزود: منطقه سیستان و بلوچستان ایران با دارا بودن قابلیت های دریا وخشکی می تواند آینده روشنی را برای منطقه رقم زند.
وی با اشاره به توسعه سواحل مکران اظهار داشت: دولت با عزم جدی درراستای توسعه سواحل مکران، طرح توسعه بندرشهید بهشتی و راه آهن چابهارـ زاهدان را در دستور کار خود قرار داده است که دراین زمینه ها پیشرفت بسیار خوبی صورت گرفته است.

در ادامه این نشست وانگ ژان مشاور رئیس جمهوری کشورچین با اشاره به شاخصه مهم استراتژیک بنادر گفت: از آنجایی که امروزه بنادر یک شبکه حمل و نقل و ترانزیتی را به جود می آورند، خوشبختانه دولت ایران به اهمیت این موضوع پی برده است، اما باید این چند نکته را مد نظر قراردهیم که جایگاه و شاخصه مهم استراتژیک هر بندری را خطوط کشتیرانی های بزرگ بین المللی مشخص می کند و بندر چابهار باید با ارتباط و جذب این خطوط فعالیت و جایگاه استراتژیک خود را بدست آورد.

مشاور رئیس جمهور کشورچین با بیان دیدگاهای مختلفی در حوزه حمل و نقل، تصریح کرد: دیدگاهای مختلفی در حوزه حمل و نقل مطرح است، اولین دیدگاه ارتباط با خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا است که این امر در مورد بنادر چابهار و گوادر صدق نمی کند زیرا هیچ خط بزرگ کشتیرانی در این مسیر تردد نمی کند اما در مورد بنادر سنگاپور و هنگ هنگ صدق می کند.

وی در این باره افزود: نکته دیگر اینکه بندر چابهار اگر با پیش فرض فعالیتهای اقتصادی منطقه آزاد بخواهد فعالیت داشته باشد تولیداتی دراین منطقه وجود ندارد و نکته سوم اگر در آینده بندر چابهار و گوادر پاکستان بخواهند در زمینه ترانزیت فعالیت کنند، فعالیت دو بندر در جهت رقابتی پیش خواهد رفت که این امر باعث خنثی شدن فعالیت هر دوبندر می شود.

وانگ ژان مشاور رئیس جمهوری چین با ارائه پیشنهاداتی اظهار داشت: برای فعالیت و تحرکات اقتصادی منطقه سه پیشنهاد را مطرح شد.ابتدا بین بندر و منطقه آزاد چابهار یک هماهنگی منسجم برقرار شود تا وقتی سرمایه گذاری وارد منطقه می شود ، بتواند منافع دو طرف را برآورده کند، نکته دوم از تجربیات منطقه آزادی را که چین در کانال سوئز بوجود آورده بازدید و از نحوه فعالیت آن آشنا شوید و نکته سوم نیاز است برای جذب سرمایه گذاران خارجی به سمت ایجاد پارک های صنعتی کشورهای مختلف گام برداشته شود که این موضوع تجربه 30 ساله کشور چین و هنگ هنگ است.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سرمایه گذاری کشور چین در گوادر و کشور هند در چابهار، برای برقراری توازن بازار در آینده چه پیشنهادی دارید، گفت: هرکشوری با توجه به اهداف خود گام برمی دارد، اما متاسفانه کشورهند، اقیانوس هند را از آن خود می داند و با چین نگاهی محتاطانه دارد اما ما معتقدیم توسعه بندر چابهار و گوادر برای کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان بسیار مفید است و از طرفی ایران کشوری است که درآمد سرانه تولید ناخالص ملی آن بهتر از کشور هند است.

 

 

امتیاز به خبر :