قشم لیدر ژئوپارک های خاورمیانه می شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: لیدری ژئوپارک های خاورمیانه براساس بار علمی حوزه ژئوپارک جزیره و پدیده های منحصر بفرد زمین شناسی و رضایت بازرسان یونسکو از عملکرد مثبت انجام شده در این حوزه، نصیب قشم می شود.
به گزارش فرینا، فرزین حقدل در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: ژئوپارک قشم به دلیل دارا بودن بار علمی و ظرفیت های منحصر به فرد از جمله طولانی ترین غار نمکی جهان به هیچ وجه قابل مقایسه با ژئوپارک های کشورهای حاشیه خلیج فارس که به تازگی برای ثبت در یونسکو اقدام کرده اند نیست و به همین دلیل، به احتمال بسیار زیاد قشم لیدر ژئوپارک های خاورمیانه می شود.

وی ادامه داد: ژئوپارک قشم تا چند سال پیش تنها ژئوپارک خاورمیانه بود اما کشورهای همسایه به تازگی تلاش وسیعی را برای ثبت بیش از 10 ژئوپارک آغاز کرده اند.

به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، یکی از مهمترین دلایل تاخیر در ثبت جهانی ژئوپارک قشم، تغییرات مدیریتی مستمر در دولت گذشته و در راس مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم و بدنه این سازمان بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه مدیرعامل فعلی سازمان منطقه آزاد قشم از ابتدای پذیرش این مسولیت در اسفند ماه سال 93 بر اجرای دقیق خواسته های یونسکو برای عضویت مجدد ژئوپارک قشم در شبکه جهانی تاکید داشتند و با عملکرد مثبتی که در این حوزه انجام شده هیچ مانعی برای چراغ سبز بازرسان GGN (شبکه جهانی ژئوپارک ها) و نمایندگان یونسکو در ارتباط با ثبت ژئوپارک قشم در لیست ژئوپارک های جهانی وجود ندارد.

حقدل با اشاره به اهمیت ژئوپارک قشم و نقش ارزشمند آن در حوزه گردشگری، گفت: براساس آمار بانک جهانی مهمترین منبع درآمدی کشورهای دارای ظرفیت گردشگری از این حوزه تامین می شود اما متاسفانه ما در کشورمان با داشتن پتانسیل های فراوان به دلیل عدم برند سازی نتوانسته ایم از ظرفیت های خدادادی این حوزه بهره لازم را ببریم.

به گفته وی، تا 10 سال آینده حوزه گردشگری کشورها منبع نخست درآمدی دنیا خواهد شد و با ثبت جهانی ژئوپارک قشم باید با فرآیند برند سازی در جذب گردشگران حرفه ای جهان و کسب درآمد مناسب از این حوزه، تلاش کنیم.

جزیره قشم با داشتن طولانی ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، خلیج دلفین ها، تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، جزایر ناز، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، طیف وسیع خاک های رنگی در جزیره هرمز، قلاع پرتغالی ها، ماسه های نقره ای و طلایی، فضای مناسب مسابقات شتر سواری و اسب دوانی، محل برگزاری مسابقات اتومبیل رانی آفرود و موتور کراس، سواحل مناسب برای ورزش های آبی، وجود آهوان جبیر و اشتران در نقاط مختلف جزیره، موزه منحصر بفرد ژئوپارک با بیش از سه هزار گونه از جانوران تاکسیدرمی شده، بادگیرهای زیبا و چاه های تلا در بندر تاریخی لافت و مهمتر از همه جامعه محلی شاخص و پیشرو در کنار دهها ظرفیت دیگر از مناطق مهم گردشگری ایران در جنوب کشور محسوب می شود.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :