افزایش 90 درصدی صادرات قطعی گمرک ایران

مدیرکل گمرک قشم از افزایش 90 درصدی صادرات قطعی گمرک ایران طی چهار ماهه اول امسال با رقمی معادل 251 هزار و 995 دلار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خبر داد.
به گزارش فرینا، حسین سعیدی امروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، گفت: میزان کالای صادر شده در این مدت سه هزار و 295 تن بوده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 85 درصد افزایش یافته است.

وی از نمک صنعتی، گچ بنایی، خرما و هندوانه به عنوان عمده کالاهای صادراتی این گمرک که بیشتر به کشورهای امارات متحده عربی و عراق صادر شده، نام برد.

مدیرکل گمرک قشم در ادامه به ویزان واردات قطعی این گمرک اشاره کرد و گفت: میزان واردات قطعی این گمرک در چهار ماهه ابتدایی امسال 22 هزار و 633 تن به ارزش بیش از 114 میلیون و 412 هزار دلار بود که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن 26 درصد و از حیث ارزش 32 درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: اجزا و قعطات جاروبرقی، یخچال، مایکروفر، قطعات منفصله خودرو، روغن موتور، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، لاستیک خودرو، توتون و کولر گازی عمده کالاهای وارداتی این گمرک طی مدت یاد شد است که بیشتر از کشورهای کره جنوبی، پاکستان، امارات متحده عربی، چین، آلمان، فرانسه و برزیل وارد می شود.

سعیدی، درآمد وصلی گمرک قشم در مدت یاد شده را افزون بر 631 میلیارد و 447 میلیون و 53 هزار ریال اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به زمان مشابه سال گذشته 77 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: از ابتدای سال 95 تا پایان تیر ماه امسال، افزون بر 2 هزار و 23 تن کالا به ارزش بیش از 244 میلیارد و 450 میلیون و 199 هزار ریال از طریق گمرک قشم به صورت ترانزیت خارجی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، این آمار از نظر وزن و ارزش ریالی به ترتیب 57 و 61 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک قشم افزود: عمده کالای ترانزیت شده از گمرک قشم شامل لوازم خانگی، ضایعات آهن، شمش سرب و سیگار است که به کشورهای امارات، اندونزی، عراق، منطقه آزاد چابهار و مناطق ویژه پارس و شهید رجایی ترانزیت شده است.

وی ادامه داد: در این مدت افزون بر 17 هزار و 413 تن کالا به ارزش یکهزار و 737 میلیارد و 581 میلیون و 332 هزار ریال از مبداء دیگر گمرک های کشور به مقصد گمرک قشم ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 از نظر وزن 45 درصد و از نظر ارزش 67 درصد افزایش داشته است.

 

سعیدی عمده کالاهای ترانزیت خارجی وارده را پوشاک، کفش، لوازم خانگی همچون یخچال، فریزر، لباسشویی و مواد اولیه شرکت های مستقر در منطقه آزاد قشم اعلام کرد و گفت: بیشتر این کالاها از مبداء گمرک شهید رجانی بندرعباس، فرودگاه امام خمینی(ره)، چابهار و جلفا وارد این منطقه شده است.

وی در ادامه به تعداد مسافرانی که طی چهار ماهه نخست امسال از طریق فرودگاه و اسکله های شهید ذاکری و لافت در قشم تردد کرده اند اشاره کرد و گفت: طی این مدت دو میلیون و 580 هزار و 254 نفر در قشم تردد کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک قشم اضافه کرد: در این مدت تعداد کل وسائط نقلیه ورودی و خروجی به جزیره شامل کامیون، اتوبوس، نیسان و سواری از طریق اسکله لافت 444 هزار و 944 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل این آمار پنج درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در مدت یاد شده 83 فقره اظهارنامه ورود موقت به ارزش افزون بر 9 میلیون و 769 هزار و 90 دلار از طریق این گمرک صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 از نظر تعداد و ارزش به ترتیب شاهد کاهش 27 و 18 درصدی هستیم.

سعیدی گفت: اظهارنامه های تشکیل شده جهت خودروهای سواری ساکنان جزیره به مدت یک ماه و کانتینرهای خالی به مدت 6 ماه به سرزمین اصلی است.

وی تعداد پرونده های تشکیل شده برای قاچاق کالا در چهار ماهه نخست امسال را 11 فقره به ارزش یک میلیارد و 604 میلیون و 576 ریال اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد 38 درصد افزایش و از نظر ارزش 34 درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرکل گمرک قشم با بیان اینکه در این مدت میزان جریمه وصولی به 396 میلیون و 55 هزار ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است، عمده کالاهای قاچاق کشف شده را پوشاک، کولر گازی و لوازم خانگی اعلام کرد.

وی ادامه داد: در این مدت 9 هزار و 846 فقره پروانه کابوتاژ به وزن 99 هزار و 874 تن صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد 81 درصد و از نظر وزن 82 درصد کاهش یافته است.

سعیدی با اشاره به بهره مندی گمرک قشم از ظرفیت های سامانه جامع گمرک، گفت: مزیت های استفاده از این سامانه گامی موثر در کشف محموله های قاچاق در سراسر کشور به شمار می رود.

وی با تکذیب خبرهایی مبنی بر اینکه بزرگترین محموله کشف شده قاچاق کشور از قشم وارد سرزمین اصلی شده است، تاکید کرد: این پرونده هچگونه ارتباطی با گمرک های مستقر در این منطقه ندارد و مسئولان قضایی، امنیتی و انتظامی پس از تکمیل پرونده، اطلاعات دقیق و مستند آن در اختیار رسانه ها و مردم قرار خواهند داد.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :