انتقال 500 هزار تن گندم هند از طریق چابهار ـ میلک به افغانستان

  • دوشنبه 10 آبان 1395 - 11:28
  • 0 دیدگاه
معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار گفت: بر اساس توافقنامه سه جانبه هند، افغانستان و ایران، دولت هند تا یک ماه آینده 500 هزار تن گندم را از طریق بندر و منطقه آزاد چابهار ـ مرز میلک به افغانستان ترانزیت می کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محسن محمدی معین اظهار داشت: از این 500 هزار تن گندم 200 هزار تن اهدایی دولت هند به مردم افغانستان است.
محور ترانزیتی چابهار - میلک از جنوب سیستان و بلوچستان تا شمال استان امتداد دارد و میلک در شهرستان هیرمند و در همسایگی افغانستان واقع شده است.

بندر و منطقه آزاد چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده و فاصله زاهدان تا میلک 240 کیلومتر است.

وی بیان کرد: انتقال کالاهای افغانستان از طریق بندر چابهار و میلک و ترانزیت کالا از افغانستان به کشورهای دنیا می تواند چندین هزار شغل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه انتقال 500 هزار تن گندم توسط حدود 2 هزار و 500 کامیون 20 تنی و حدود پنج هزار کامیون 10 تنی امکان پذیر است خاطرنشان کرد: تردد این تعداد کامیون و تداوم این حرکت در محور چابهار ـ میلک موجب اشتغال و توسعه در استان می شود.

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار نقش بسزایی برای توسعه افغانستان دارد و می تواند این کشور محصور در خشکی را به اقیانوس هند متصل کند.

محمدی معین با بیان اینکه هم اینک کامیون های پلاک افغانستان به بندرعباس جابجایی کالا را انجام می دهند، خاطرنشان کرد: درصدد برنامه ریزی برای تردد کامیون های پلاک افغانستان به چابهار هستیم.

وی افزود: فعالیت 150 شرکت کشور افغانستان در زمینه بازرگانی، ترانزیت و صنایع و اقامت 485 تاجر به همراه خانواده هایشان در منطقه آزاد چابهار می طلبد تا روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی 2 کشور توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: محصولات معدنی و کشاورزی و سایر کالاهای کشور افغانستان می تواند از طریق منطقه آزاد و بندر چابهار به کشورهای مختلف دنیا صادر شود.
امتیاز به خبر :