کیش اینوکس (16)/لزوم بین‌ المللی شدن نهادهای مالی

هدف و کارکرد اصلی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، جذب سرمایه گذار خارجی به اقتصاد کشور و به خصوص بورس اوراق بهادار تهران است.

امسال سومین دوره این نمایشگاه‌ها برگزار خواهد شد تا نهادهای مختلف مالی با شناساندن و نمایش دادن توانایی و پتانسیل عرصه اقتصاد کشور به جلب سرمایه خارجی‌ها بپردازد.این عامل لزوم آمادگی این نهادها و دولت را خاطر نشان می‌کند.

نحوه نمایش فرصت‌های سرمایه گذاری در اقتصاد کشور باید مورد توجه نهادهای مختلف مالی و هم چنین دولت قرار بگیرد.نهادهای مالی که قصد حضور در بازار سهام کشور را دارند باید برنامه‌های ویژه‌ای در جذب سرمایه خارجی و هم چنین یک زبان مشترک برای جذب این سهامداران داشته باشند.در این راستا به طور مثال تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان یک نهاد مالی تلاش کرده است که امسال نسبت به سالهای قبل بهتر ظاهر شود. دیگر نهادهای مالی نیز باید با معرفی ابزارهای مالی بهتر به سرمایه گذاران خارجی، گام‌های بلندتری نسبت به سال‌های گذشته بردارند.به عبارت دیگر این نهادهای مالی باید با رویکرد بین‌المللی شدن در سومین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ظاهر شوند.

وظیفه دولت نیز در این زمینه بستر سازی مناسب برای ورود خارجی‌ها و هموار کردن موانع و مشکلات موجود بر سر راه آنهاست. بررسی‌ها نشان از تمایل ورود سرمایه گذاران خارجی به عرصه اقتصاد کشور و به خصوص بورس اوراق بهادار تهران را دارد.اما مطابق آنچه که در این مدت بسیار به آن پرداخته شد، ناهموار بودن مسیر ورود خارجی‌ها سبب شده است که جذب سرمایه گذار خارجی به بورس تهران از حد حرف و سخن فراتر نرود.از این رو حل مشکلات حقوقی و هموار کردن مقررات ورود این سرمایه گذاران، حضور این معامله گران را عملی خواهد کرد.

به خصوص اینکه در زمان رفع تحریم‌ها توجه خارجی‌ها به بازار سهام کشور بیش از پیش جلب شده است.به طور قطع در دوران تحریم‌ها به دلیل موانع موجود بر سر راه ورود سرمایه گذاری خارجی، برگزاری نمایشگاه نمی توانست به کارکردهای اصلی خود برسد. در شرایط کنونی اما با توجه به عملی شدن برجام پیش بینی می‌شود ،نمایشگاه در معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری خود موفق تر عمل کند، چرا که عرصه‌های مختلف اقتصادی در پسابرجام در مسیر تدریجی اتصال به فضای بین‌المللی است.ضمن اینکه نباید فراموش کرد در پساتحریم موانع بسیاری در راه ورود خارجی‌ها حذف شده است.


ابوالفضل شهر آبادی

معاون مدیر مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان
روزنامه دنیای اقتصاد

**


هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس) با حضور محمدرضا توسلی معاون توسعه مدیریت و مهدی بازارگان معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیران سازمان خصوصی سازی، بورس و بازار سرمایه و صاحبنظران اقتصادی و سرمایه گذاری در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

 

این رویداد با حمایت ارزنده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش، به ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، سازمان میراث فرهنگی، بیمه مرکزی ایران و دیگر نهادهای اقتصادی و مالی و همچنین صدها بنگاه اقتصادی داخلی و خارجی تا 13 آبان ماه در جزیره کیش برگزار می‌شود.


امتیاز به خبر :