مجلس افغانستان موافقت‎نامه چابهار را تأیید کرد

مجلس نمایندگان افغانستان در نشست روز دوشنبه خود موافقت‌نامه‌ اقتصادی توسعه‌ای بندر چابهار در جنوب‌شرقی ایران را با اکثریت آرا تایید کرد.

موافقت‌نامه‌ سه‌جانبه‌ راهبردی توسعه‌ بندر تجارتی و ترانزیتی بین‌المللی چابهار در سوم خرداد ماه امسال با حضور رؤسای جمهور افغانستان و ایران و نخست‌وزیر هند در تهران امضا شد.

داوود کلکانی، عضو کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس نمایندگان گفت که این موافقت‌نامه به‌منظور تأمین روابط سه‌جانبه‌ اقتصادی میان افغانستان، ایران و هند در منطقه و رفع نیازمندی‌های تجاری تنظیم شده است.

او افزود که این موافقت‌نامه در یک مقدمه و 15 ماده از سوی مجلس نمایندگان تایید شد.

کلکانی گفت که بر اساس این موافقت‌نامه، افغانستان با استفاده از بندر چابهار به آب‌های بین‌المللی راه پیدا می‌کند و نیز انتقال اموال تجارتی از طریق خط آهن، جاده و هوا برای سه کشور میسر می‌شود.

به گفته‌ وی، در این موافقت‌نامه سه کشور مأمور هستند که برای حمل‌ و نقل کالاهای تجاری تسهیلات لازم گمرکی مندرج در این موافقت‌نامه را نیز رعایت کنند.

موافقت‌نامه‌ سه‌جانبه بازرگانی و ترانزیتی چابهار در سال‌ 2015 و 2016 توسط تیم‌های فنی مرکب از هیات‌های امور اقتصادی، متخصصان حقوقی و کارشناسان فنی سه کشور تهیه شد.

افغانستان امیدوار است که با افتتاح بندر چابهار، این کشور گذرگاه انتقال کالاهای تجارتی برای کشورهای محدود به خشکی در آسیای میانه باشد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد.

بندر چابهار یک منطقه‌ آزاد تجارتی در استان سیستان و بلوچستان ایران است که موقعیت جغرافیایی این بندر اهمیت ویژه‌ اقتصادی در سطح منطقه دارد و دارای ظرفیت قابل ملاحظه‌ تخلیه و بارگیری کالاهای تجارتی است.
امتیاز به خبر :