همکاری های انزلی در بخش گردشگری و دانشگاهی با پرتغال

گسترش همکاری های مشترک در زمینه های گردشگری، دانشگاهی و تجارت بین المللی در دیدار شهردار لیریای و هیات تجاری و دانشگاهی پرتغال با رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید شد.

به گزارش فرینا، رضا مسرور مدیر عامل سازمان دردیدار رائول میگوئل کاسترو شهردار شهر لیریای پرتغال که در راس یک هیات تجاری و علمی در این منطقه حضور یافته بود، ضمن تشریح مزایای و قوانین و معافیت های مالیاتی و گمرگی مناطق آزاد به طرح های توسعه ای، توانمندیهای صنعتی و برنامه های زیرساختی تجاری و گردشگری این منطقه از جمله به ساخت مجتمع بندری کاسپین به عنوان یکی از زیرساختهای اصلی منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از مجتمع بندری کاسپین، این بندر به عنوان محلی برای فعالسازی کریدور شمال-جنوب درراستای صادرات و واردات کالا از اروپا به آسیای جنوب شرقی از مسیر ایران خواهد بود و بندرکاسپین به عنوان بزرگترین بندرشمال کشور و هاب داد و ستد کالاهای استراتژیک و صادرات کشورهای حاشیه دریای خزر و به بهترین منطقه برای توسعه مبادلات تجاری تبدیل خواهد شد.

مسرور با دعوت از سرمایه گذاران پرتغال برای سرمایه گذاری و اجرای طرح های مشترک در منطقه اظهار داشت: زمینه لازم در راستای راه اندازی رشته های تحصیلی با همکاری دانشگاه های بین المللی در دانشگاه های منطقه فراهم بوده است و با توجه به تجربه برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های کشورهای اروپایی و آسیایی در مناطق آزاد کشور، ایجاد رشته های تحصیلی مرتبط و دوره های مشترک نظیر تجارت بین الملل با مشارکت و همکاری دانشگاه های کشور پرتغال درمنطقه آزاد انزلی می تواند از نتایج این دیدار باشد.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهمنامه برای توسعه همکاریهای گردشگری، علمی و تجاری یادآور شد: در مناطق آزاد ایران دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی به منظور گسترش تجارت بین الملل برگزار می شود و در این منطقه آزاد در حال توسعه نیز با توجه به ظرفیت های موجود میتوان فعالیت های دانشگاهی لازم را با مشارکت دانشگاه های داخل و خارج از کشور انجام داد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار دراستان گیلان خاطرنشان کرد: کشور پرتغال یکی از کشورهای مهم اروپایی درزمینه های تجاری و گردشگری بوده و منطقه آزاد انزلی نیز از زیر ساخت ها و پتانسیل های بسیار خوب گردشگری بهره مند بوده و می توان درحوزه تجارت و گردشگری کارهای ویژه ای خصوصا درراه اندازی کریدور شمال و جنوب انجام داد.


رائول میگوئل کاسترو شهردار شهر لیریای کشور پرتغال در دیدار با مدیر عامل منطقه آزاد انزلی با استقبال از طرح های پیشنهادی و پتانسیل های موجود در منطقه گفت: درگذشته تعدادی از تجار و بازرگانان کشور پرتغال از گیلان و منطقه آزاد انزلی بازدید وگزارش هایی مبنی بر وجود شرایط مناسب به منظور سرمایه گذاری و گسترش روابط تجاری در این منطقه ارائه کردند و اکنون ما سفیران دو کشور هستیم و می توانیم کارهای مشترک بسیاری در حوزه های تجاری، گردشگری و علمی انجام دهیم.

وی با اشاره به همراهی تیمی از دانشگاه پلی تکنیک پرتغال دراولین سفرش به ایران افزود: این بازدید فرصتی برای ایجاد و ارتقاء روابط دوستانه در همه زمینه ها برای دو کشور ایران و پرتغال بوده و در زمینه تبادل دانشجو بین دو کشور در راستای تبادل فرهنگ و علم میتوانیم فعالیت لازم را انجام دهیم.


کاسترو با اظهار امیدواری نسبت به افزایش سطح روابط دو جانبه درامور زیربنایی خاطر نشان کرد: در این بازدید ها باید میزان توانمندی طرفین مورد ارزیابی قرار گرفته و زمینه های همکاری متقابل ارزیابی شود.


وی بازید از گیلان و منطقه آزاد انزلی را یکی از اتفاقات مهم برشمرد و تصریح کرد: با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های گردشگری، برخورداری از طبیعتی بکر و گردشگر پذیر بودن استان گیلان، فرصتها و زمینه های بسیاری برای افزایش ارتباطات و مبادلات تجاری و گردشگری در این استان خصوصا منطقه آزاد انزلی وجود دارد.


وی با استقبال از پیشنهاد مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی درخصوص راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه های تجارت بین المللی با دانشگاه آزاد انزلی گفت: دانشگاه های کشور پرتغال دررتبه ۲۱ جهانی قرار گرفته اند و در شاخه تحصیلات تکمیلی این کشور، دو دانشگاه مهم در شهرهای لیسبون و پرتو دارد.


در پایان این دیدار که معاونین و مدیران سازمان و نماینده وزارت امورخارجه در گیلان نیز حضور داشتند، شهردار لیریای پرتغال و هیات همراه ایشان متشکل از تجار و دانشگاهیان این کشور از مرکز تفریحات دریایی، فازتجارت و گردشگری منطقه، مجتمع بندری کاسپین، شهرک صنعتی و گروه تولیدی سرزمین شاد صادرکننده نمونه کشور بازدید به عمل آوردند.

برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :