تصدی خدمات دریایی به بخش خصوصی واگذار می شود

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشریح برنامه های آتی این سازمان برای توسعه بندر شهید رجایی و رونق بخشی به بنادر کوچک در استان هرمزگان، سیاست راهبردی سازمان بنادر را کاهش تصدی گری دولت و افزایش مشارکت بخش خصوصی بزرگ، قوی و قابل رقابت با رقبای بین المللی دانست.
به گزارش فرينا، محمد سعید نژاد، در آیین تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، ضمن تشریح مباحث و سیاست های کلان سازمان بنادر، به بیان اهمیت استان هرمزگان و جایگاه استراتژیک بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران پرداخت.

سعید نژاد با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد تانکرهای نفتی جهان و بیش از ۵۰هزار شناور بزرگ سالانه از تنگه هرمز عبور می‌کند، گفت: این موضوع نقش و اهمیت استراتژیک و اقتصادی و به تبع آن امنیتی بالایی به این حوزه داده است.

وي با اشاره به اینکه ایران برای کشورهای آسیای میانه و محصور در خشکی اهمیت خاصی دارد، افزود: ۱۰ کشور منطقه آسیای میانه در وضعیتی قرار دارند که امکان دسترسی به آب‌های آزاد و اقتصاد جهانی جز از طریق خاک ایران و عبور از تنگه هرمز ندارند و اگر بنا باشد از مسیرهای دیگری بروند، باید با هزینه سنگین و با زمان طولانی این مسیر را طی کنند.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بنابراین جمعیتی در حدود ۴۰۰ میلیون نفر شامل ایران و کشورهای  گفته‌شده را در برمی‌گیرد که می‌توانند از این مزیت و این امکان بهره ‌مند شوند و با توجه به سیاست‌های کلان و دائمی جمهوری اسلامی ایران این فرصت‌ها در اختیار همه‌کسانی که خواستار استفاده از این امکانات هستند، قرار می‌گیرد.

سعید نژاد با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حداقل ۲ بند مهم و اساسی ازجمله بند ۸ و ۱۱ به موضوع تسهیل در صادرات و توسعه ترانزیت مربوط می‌شود، افزود: این موضوع به اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران و اهمیت این منطقه بیش‌ازپیش اضافه می‌کند و این اهمیت به این خاطر است که این مزیت‌ها را می‌تواند تبدیل به یک واقعیت اجمالی و اقدام و عمل کند.

وي بابیان اینکه استراتژی مشخص، برنامه‌ریزی معین جهت انجام طرح‌های توسعه‌ای در حوزه‌های نیروهای انسانی و تأمین تجهیزات و امکانات و زیربناهای موردنیاز امری مهم و ضروری است، گفت: در دوره‌ای سرمایه‌گذاری‌ها در بندر شهید رجایی رو به افزایش بود و جریان بار و حمل کالا به این منطقه اقتصادی سرازیر بود اما متأسفانه به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور حاصل شد این جریان متوقف و در یک دوره به‌سوی حالت نزولی پیش رفت.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان بابیان اینکه در سال ۹۰ مجموعه عملیات کانتینری در بندرشهیدرجایی ۳,۲ میلیون TEU بوده که در سال‌های پس‌ازآن به زیر ۲میلیون رسیده است اما امسال خوشبختانه به این میزان اضافه خواهد شد، افزود: با توجه به هدایت‌های مقام معظم رهبری و اقداماتی که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد که در رأس آن تحقق توافق هسته‌ای بود، بار دیگر فرصت‌های بزرگی نصیب حوزه دریا شد تا آن‌ها را اجرایی و تبدیل به عمل کنیم.

سعید نژاد با اشاره به اینکه در واقع بعد از این که برجام شکل گرفت، ادامه داد: وقتی به آمارها و ارقاممان در حوزه دریا مراجعه می‌کنیم کاملاً آثار افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌های به وجود آمده مشهود است.

این مقام مسئول بابیان اینکه در گزارش‌هایی که از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی و مجلس شورای اسلامی تهیه شد بر امر افزایش فعالیت‌های توسعه‌ای و رشد چشمگیر اقدامات در حوزه بنادر و دریانوردی تأکید شد، افزود: بازگشت خطوط بزرگ کشتیرانی امری مهم بود تا جایی که با استقبال بسیار زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های خطوط کشتیرانی و پورت اپراتور دنیا برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی مواجه شدیم.

وي گفت: خوشبختانه این فرصت به وجود آمد که ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران شامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نفت‌کش به بنادری دسترسی پیدا کنند که سال‌ها به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای حق از آن‌ها گرفته‌شده بود اما امروز این امکان وجود دارد که تقریباً در تمامی بنادر بزرگ دنیا حضورداشته باشیم.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه  بندر شهید رجایی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد حمل‌ونقل بین‌المللی کشور دریایی کشور و ۶۰ درصد از عملیات تجارت بین‌الملل ایران را داراست، گفت: سرمایه‌گذاری‌ها و اقداماتی که در این حوزه انجام‌گرفته باعث شد که امروز بندر شهید رجایی به یک ظرفیت قابل‌توجه در منطقه تبدیل شود.

سعيدنژاد افزود: به دلیل این مزیت‌ها پیشنهادهایی مربوط به سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی به‌طورجدی مطرح است که در سازمان بنادر و دریانوردی کشور حدود دو سال است که مطالعات مختلفی در این خصوص انجام‌گرفته است.

وي گفت: طرح توسعه این بندر در حال پیگیری است و سه پروژه مهم در زمینه های کانتینری، نفتی و معدنی در دست اقدام است. ترمینال دو کانتینری بندر ساخته شده اما تجهیزات آن تکمیل شده بود که پس از برجام سفارش بهترین تجهیزات روز دنیا با رعایت الزامات مالی داده شد که تلاش می کنیم تا تعداد تجهیزات مورد نیاز را تا ۱۸ دستگاه گنتری کرین افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:  ترمینال ۳ نیز از محل منابع داخلی سازمان بنادر در ساخت است که طی ۸۰ تا ۹۰ روز آینده فراخوان تامین تجهیزات آن در قالب کنسرسیوم داخلی و خارجی اعلام می شود. در بخش توسعه ترمینال مواد معدنی، مطالعات مشترکی توسط سازمان بنادر و ایمیدرو در دستور کار قرار دارد. همچنین موضوع مناقصه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش فرآورده های نفتی و بانکرینگ طی سه ماه آینده انجام می شود.

سعید نژاد از توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در بندر شهید رجایی به موازات فعالیت های عمرانی برای حذف اسناد دستی و توسعه خدمات الکترونیکی سخن به میان آورد و در بخشی دیگری از اظهاراتش بر لزوم ارتقاء کیفی نیروی انسانی از طریق توسعه نظام آموزشی در استان هرمزگان و همچنین تدابیر انگیزشی مناسب تأکید کرد.

وی ضمن اشاره به رشد ۲۳ درصدی عملکرد این بندر در سال گذشته، تصریح کرد: این در حالی است که در سایر بنادر استان هرمزگان چنین رشدی را شاهد نبودیم. از آنجا که بنادر محور توسعه شهرهای ساحلی محسوب می شوند، توسعه ترانشیپ بین بندر شهید رجایی و بنادر کوچک تر به عنوان یک ضرورت است، به شرطی که موجب پیشی گرفتن بنادر رقیب در کشورهای منطقه نشود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از واگذاری فاز اول فعالیت های دریایی به بخش خصوصی طی سال جاری در بخش لایروبی خبر داد و افزود: سیاست راهبردی این سازمان کاهش تصدی گری دولت و افزایش مشارکت بخش خصوصی بزرگ، قوی و قابل رقابت با رقبای بین المللی است. در مراحل بعدی برون سپاری فعالیت های دریایی، قرار است عملیات یدک کشی، راهنمایی و خدمات رسانی به کشتی ها نیز به بخش خصوصی واگذار شود.

سعید نژاد در خصوص ارایه مشوق های سرمایه گذاری به متقاضیان بخش سفرهای دریایی و تلاش برای متنوع کردن خدمات، خرید ۳ فروند بالگرد و شناورهای پیشرفته جستجو و نجات دریایی و لزوم جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در سواحل با حمایت و همکاری استانداری نیز به بیان توضیحاتی پرداخت.        

وی با توصیف مدیرکل سابق بنادر هرمزگان به عنوان مدیری سالم، با انگیزه و اخلاق مدار، گفت: این مراسم نخستین جلسه تودیعی محسوب می شود که بنده در آن شرکت می کنم و همواره معاونین خود را به این جلسات می‌فرستادم اما به دلیل عملکرد مناسب و تکریم از خدمات ایدنی خود شخصاً در این مراسم حضور یافتم. همچنین با اصرارهای زیاد بازنشستگی او را سه سال به عقب انداختم و از پس از بازنشستگی نیز قول همکاری از او گرفته‌ام.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هزمزگان در پایان همچنین ضمن اشاره به وسواس های اعضای هیات عامل سازمان بنادر برای انتخاب مدیرکل جدید بنادر هرمزگان، افزود: آقای عفیفی پور در تمامی شاخصه های تعیین شده در کمیته فنی بالاترین امتیاز را کسب کرد.




امتیاز به خبر :