رکوردزنی 20 میلیون تنی صادرات در منطقه ویژه انرژی پارس

نشست خبري مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با حضور خبرنگاران حوزه نفت در اين منطقه ويژه اقتصادي برگزار شد.

از برف و سرمای تهران به سرزمین فلرهای گازی آمده‌ایم، منطقه‌ای که به قطب صنعتی گاز کشور شهره است. منطقه ویژه اقتصادي انرژی پارس، جزو مناطق جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. مهم‌ترین شاخصه‌هایی که این منطقه را تبدیل به بهشتی برای سرمایه‌گذاران کرده است، نزدیکی به آب‌های آزاد، معافیت‌های مالیاتی که تابع قوانین مناطق ویژه کشور است، تخفیف قیمت خوراک گازی و دلایل بسیاری که نشان می‌دهد، حالا که تحریم‌ها هم لغو شده، منظقه ویژه انرژی پارس می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد. از طرفی رونق اقتصادی در این منطقه تاثیرات مثبتی بر رشد نرخ اشتغالزایی، کاهش قاچاق، افزایش و سهولت در صادرات نفتی و غیرنفتی هم می‌شود. البته در کنار این حجم از دلایل قانع‌کننده برای اینکه منطقه ویژه انرژی پارس و در راس آنها عسلویه از اهمیت ویژه‌ای برای وزارت نفت برخوردار باشد، نمی‌توان از مسائل زیست محیطی ساکنان منطقه غافل شد. با این حال مهدی یوسفی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادي انرژي پارس، تاکید می‌کند که طی 3سال گذشته مسائل زیست محیطی به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

عسلویه را که از دور نگاه کنید، آنچه بیش از همه جلب‌توجه می‌کند، فلرهای گازی است که هم تاکید می‌کند، تولید با تمام قوا درحال انجام است و هم این احساس نگرانی را دامن می‌زند که گاز این سوخت سبزی که خیلی کشورها حسرت داشتن آن را دارند، تلف می‌شود. سالانه بالغ بر 150 میلیارد متر مکعب گاز در جهان تحت عنوان فلرینگ (یا سوزاندن گازها توسط مشعل) به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که طبق آمارهای بانک جهانی این رقم چیزی معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپا است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها فلرینگ پالایشگاه‌های گاز مستقر در عسلویه رقمی همچون روزانه 5/3 میلیون متر مکعب (استاندارد) گاز به خود اختصاص می‌دهد که سرمایه‌های تلف شده محسوب می‌شود. با این حال در سه سال گذشته از حجم فلرها کاسته شده اما مهدی یوسفی، مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس می‌گوید: «عمدتا فلر نباید خاموش شود به دلیل اینکه نقش شیر ایمنی پالایشگاه را دارد؛ ولو تصنعی هم باشد باید فلر روشن بماند اما می‌توان میزان گازی که درون فلرها در حال سوختن است و ارزش سوختی که در این فلرها می‌سوزد را مدیریت کرد. یوسفی پیش از این گفته بود که شرکت ملی نفت در حال مذاکره با یک شرکت فرانسوی است که طرحی ویژه برای ساماندهی فلرها ارایه کند که به گفته او این طرح بلندمدت خواهد بود که حداقل چهار سال طول خواهد کشید.

آخرین وضعیت صادرات و تولید در منطقه ویژه انرژي پارس

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با حضور در جمع خبرنگاران حوزه نفت با بیان اینکه در 7 ماه امسال 9 میلیارد دلار محصولات نفتی (میعانات گازی) و غیرنفتی (پتروشیمی) از این منطقه صادر شده است، افزود: بدین‌ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 37درصد و به لحاظ ارزشی 19درصد رشد داشته است.

مهدی یوسفی گفت: کل صادرات ما در سال 93، 21 میلیون تن و در سال گذشته حدود 25 میلیون تن بوده است اما با تلاش‌های انجام شده در 7 ماه نخست صادرات از منطقه ویژه اقتصادی پارس از مرز 20 میلیون تن عبور کرده است.

يوسفي با اشاره به رشد وزنی و ارزشی این صادرات در دو بخش نفتی و غیرنفتی افزود: در مجموع 9 میلیارد دلار صادرات انجام شده است که از این محل 5 میلیارد دلار مختص محصولات غیرنفتی است.

چه خبر از سیراف؟

ساخت «فراگیر پالایشی سیراف» در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز، از سال گذشته و با هدف جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و البته پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی اجرایی شد.

برآوردها نشان می‌دهد که به‌طور متوسط برای ساخت هر یک از 8 پالایشگاه کوچک میعانات گازی پارس جنوبی به حدود ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است. این 8 پالایشگاه دارای یک یوتیلیتی واحد (آب، برق، بخار) خواهند بود که به هر یک از سرمایه‌گذاران، درصدی از سهام آن تعلق می‌گیرد و ٢٠ درصد سرمایه‌گذاری در احداث این یوتیلیتی نیز بر عهده شرکت ملی نفت ایران خواهد بود. وزارت نفت پیش‌بینی کرده که شرایط حضور شرکت‌های خصوصی در طرح ساخت ٨ مینی‌پالایشگاه میعانات گازی پارس‌جنوبی فراهم است و وعده داده که این طرح بازده اقتصادی بالایی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت؛ وعده‌ای وسوسه‌برانگیز که حالا یوسفی می‌گوید، خیلی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای مذاکره درباره این پروژه‌ها به عسلویه کشانده است.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبي، درباره آخرین وضعیت این پروژه بزرگ گفت: زیرساخت‌های این پالایشگاه‌ها عملیاتی شده است و اراضی نیز تحویل داده شده و خرید تجهیزات نیز آغاز شده است. توسعه این طرح بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در حال انجام است و در سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

يوسفي درباره جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در این منطقه افزود: در سه سال گذشته با روی کار آمدن دولت یازدهم در بخش سرمایه‌گذار خارجی موفق به جذب سرمایه 4 میلیارد دلاری شده‌ایم، همچنین برای طرح‌های پایین‌دستی پتروشیمی نیز 11 هزار میلیارد تومان برای 11 طرح جذب اعتبار مالی داخلی انجام شده است.

زیرساخت‌ها آماده شد

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره واردات نیز گفت: به دلیل اتمام یافتن پروژه‌هایی که در بخش‌های مختلف نفتی و غیرنفتی وجود داشت، واردات کاهش یافته است به‌طوری که امسال به صورت وزنی ماهانه 10 هزار تن واردات داشتیم که ارزش آن 62 میلیون دلار است.

یوسفی همچنین از آماده‌سازی زیرساخت‌های توسعه‌ای پارس شمالی برای طرح‌های آتی خبر داد و افزود: توسعه میدان فرزاد AوB میدان‌های گلشن و فردوسی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در حال حاضر این زیرساخت‌ها آماده می‌شوند.

او همچنین از کاهش هدرروی گازهای فلر در منطقه خبر داد و گفت: در 10 فاز موجود هر هفته 5 میلیون متر مکعب هدرروی گازهای فلر داریم که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و امیدواریم همچنان کاهش یابد.

اين مقام مسئول درباره آلودگی محیط زیست در این منطقه نیز اشاره كرد و افزود: از دغدغه‌های مهم مردم این مساله است و به دلیل آلودگی بالا فازهای 15 و 16 شکایت مردمی داشتیم که روند اصلاحی آغاز شده است.

یوسفی با اشاره به اینکه فرودگاه این منطقه تا 5 سال آینده می‌تواند نیاز منطقه را تامین کند، گفت: ترمینال این فرودگاه نیاز به سرمایه‌گذار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، درباره ساختمان اداری منطقه ویژه که دچار حریق شد نیز افزود: این ساختمان به دلیل عدم رعایت ایمنی و نما دچار خسارت سنگین شد و برای ترمیم و بازسازی آن به طرح جدید نیاز داریم که این طرح تهیه شده است و بعد از تصویب نهایی عملیاتی می‌شود.



امتیاز به خبر :