اکبر ترکان رییس کمیته پیگیری حادثه قطار مسافری

  • شنبه 6 آذر 1395 - 18:05
  • 0 دیدگاه
در پي سانحه تلخ و غم انگيز برخورد دو قطار مسافربري و جان باختن تعدادي از هموطنان، ظهر امروز جلسه رسيدگي به اين حادثه به رياست معاون اول رييس جمهور تشكيل شد.
به گزارش فرینا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، دكتر جهانگيري در اين نشست ضمن تسليت اين مصيبت دردناك به عموم ملت ايران به ويژه مردم متدين و انقلابي آذربايجان شرقي، همه دستگاه هاي مرتبط را موظف كرد تا با بررسي دقيق، فوري و همه جانبه موضوع، عوامل و مقصران بروز اين حادثه ناگوار را براي محاكمه به مراجع قضايي معرفي كنند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري، رييس جمهور و خواست و مطالبه مردم براي بررسي دقيق و سريع ابعاد ماجرا ، اظهار داشت: كميته اي براي پیگيري اين حادثه تلخ به رياست مهندس تركان  مشاور رييس جمهور تعيين كردم تا اين كميته ضمن بررسي ابعاد مختلف اين حادثه، در اسرع وقت گزارش كامل و جامع خود را ارائه نمايد.

دكتر جهانگيري در اين جلسه ضمن دستور به وزراي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزير كشور براي شناسايي سريع جان باختگان و فراهم آوردن شرايط دفن اجساد، از رسانه ملي خواست تا با اطلاع رسانب دقيق و فني ابعاد سانحه، افكار عمومي را در جريان جزئيات اين اتفاق ناگوار قرار دهد.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه در سالهاي اخير راه آهن جمهوري اسلامي ايران شاهد پيشرفت هاي چشمگيري از جمله نصب سيستم هاي پيشرفته و تمام اتوماتيك بوده و قطار به عنوان ايمن ترين وسيله براي به حساب مي آيد، بر تلاش براي كمتر شدن حوادث ناشي از خطاي انساني در حمل و نقل بار و مسافر تاكيد كرد و از كميسيون عالي سوانح راه آهن خواست در اسرع وقت با بررسي دقيق موضوع مشخص كند كه چرا و چگونه با وجود سيستم هاي پيشرفته كنترل كننده و به رغم هشدارهاي داده شده توسط سيستم، اين اتفاق دلخراش روي داده است.

معاون اول رييس جمهور ضمن آرزوي علو درجات براي جان باختگان اين حادثه غم انگيز كه براي زيارت مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) در سالروز شهادت آن حضرت عازم مشهد بودند، براي بازماندگان اين سانحه و حادثه دلخراش روزهاي اخير كه در آن جمعي از هموطنان عزيزمان پس از زيارت عتبات عاليات و راهپيمايي اربعين حسيني در عراق به دست تروريست هاي تكفيري داعش به خاك و خون كشيده شدند، طلب صبر و اجر كرد.

در اين جلسه كه وزراي راه و شهرسازي، كشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، استانداران آذربايجان شرقي و سمنان ،‌ رييس راه آهن جمهوري اسلامي ايران، رئيس اورژانس كشور و ساير مسولان مرتبط با حادثه تصادف قطار حضور داشتند، عاشوري رييس كميسيون عالي سوانح راه آهن در گزارش اوليه خود از نحوه بروز سانحه، عملكرد سيستم الكترونيك هوشمند مديريت حمل و نقل ريلي را بدون خطا ارزيابي كرد و تصميم نادرست و خطاي فاحش انساني چند نفر نظير لوكوموتيوران، مسئول سيستم كنترل كننده هوشمند و مسئول كنترل خط را از عوامل بروز اين حادثه ناگوار دانست.

وي با اشاره به اينكه تمام مكالمات ميان لوكوموتيوران، مسئول سيستم كنترل كننده هوشمند و مسئول كنترل خط ضبط شده است، گفت: در اولين فرصت ممكن اين كميسيون نظر فني و نهايي خود را براي تصميم گيري مسئولان ارشد كشور ارايه خواهد شد.

وزير راه و شهرسازي نيز با اشاره به اينكه افكار عمومي به حق پيگير چرايي وقوع حوادث اين چنيني است،‌ گفت: براي تصميم گيري صحيح در اين باره نيازمند تكميل مستندات كافي هستيم و با تشكيل كميته بررسي اين موضوع زير نظر معاون اول رييس جمهور و كميسيون عالي سوانح راه آهن اميدواريم در سريع ترين زمان ممكن افكار عمومي را در جريان جزئيات و عوامل بروز حادثه قرار دهيم.

وزراي كشور و  بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز درباره نحوه امداد رساني و كمك به مجروحان در بيمارستان هاي دامغان و سمنان ارايه كرده و تاكيد كردند با بسيج همه امكانات كار شناسايي جان باختگان و رسيدگي به مصدومان را در دستور كار قرار داده اند.

استاندار سمنان نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه اين اتفاق ناگوار در حد فاصل دو ايستگاه رخ داده است، گفت: به رغم صعب العبور بودن مسير و فقدان جاده و سرماي شديد هوا، امداد رساني در سريع ترين زمان ممكن انجام شد. وي ضمن اشاره به بازداشت سه نفر از عوامل بروز حادثه توسط دادستاني استان سمنان، آمادگي اين استان براي كمك به كميته تشكيل شده براي بررسي ابعاد مختلف ماجرا را نيز اعلام كرد.

استاندار آذربايجان شرقي نيز با اشاره به آلام و اندوه فراوان مردم شريف آذربايجان شرقي از بروز اين حادثه تلخ، رسيدگي سريع، دقيق و بدون اغماض به اين حادثه تلخ و معرفي مقصران را خواست اصلي مردم به ويژه مردم آذربايجان شرقي دانست و از فراهم شدن تمهيدات لازم براي شناسايي و انتقال اجساد به تبريز و دفن آنها خبر داد.
امتیاز به خبر :