خوزستان آماده جذب سرمایه گذار خارجی است

استاندار خوزستان گفت: با پتانسیل و موقعیتی که این استان دارد آماده جذب سرمایه گذاران خارجی در تمامی زمینه ها هستیم.
به گزارش فرینا به نقل از  ایرنا،  غلامرضا شریعتی در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند افزود: این پروژه شروع جدیدی برای همکاری بیشتر میان کشور جمهوری اسلامی ایران و آلمان برای کارهای گسترده ‌تر و سرمایه ‌گذاری ‌های بیشتر در زمینه ‌های مختلف به ویژه انرژی ‌های نو است.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم در نقاط مختلف استان و در زمینه‌ های مختلف نیز سرمایه‌ گذاری انجام شود و به طور حتم مسئولان استان و منطقه برای تسهیل این موارد آمادگی کامل دارند تا زمینه تولید و اشتغال بیشتر فراهم شود.

شریعتی با ابراز خرسندی از آغاز عملیات اجرایی فاز نخست بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند افزود: امیدواریم فاز دوم بزرگترین نیروگاه بادی کشور هر چه سریعتر انجام شود و این نیروگاه که هم بادی و هم خورشیدی است، به عنوان الگویی برای دیگر مناطق کشور باشد.

اسماعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این آیین گفت: این پروژه فناورانه ای است که شرکت آلمانی آن را طراحی و سرمایه گذاری و اجرا می کند.

وی اظهار داشت: این تجهیزات طبق آخرین تکنولوزی تامین می شود و قرار است 14 برج بادی با توان تولید 3.4 مگا وات برق نصب شوند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: منطقه آزاد اروند زمینی به مساحت 140 هکتار را در اختیار سرمایه گذار آلمانی قرار داد و مجوزها نیز توسط شرکت برق منطقه ای صادر می شود.

زمانی تصریح کرد: این نیروگاه آخرین تکنولوژی را وارد کشور می کند و برق غیر فسیلی و انرژی پاک در راستای حفاظت از محیط زیست وارد شبکه می شود.

وی با اشاره به صادرات برق از این منطقه به کشور عراق خبر داد و گفت: با به بهره برداری از این نیروگاه بادی بخشی از برق تولید شده به کشور عراق صادر می شود.

استان خوزستان به دلیل داشتن دشت های پهناور و مجاورت با ساحل خلیج فارس و بر اساس مطالعات صورت گرفته از پتانسیل مناسبی در خصوص بهره مندی از انرژی باد برخوردار است که در همین راستا مذاکراتی بین شرکت برق منطقه ای خوزستان با شرکت آلمانی EAB NEW ENERGY GMBH برای احداث بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت تولید نهایی 200 مگاوات برق در منطقه آزاد اروند به شکل سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) انجام گرفت.

پس از انعقاد تفاهم نامه ها و کسب مجوز های لازم و همچنین مبادله قراداد خرید تضمینی برق با وزارت نیرو امروز مراسم کلنگ زنی فاز اول این پروژه مهم به ظرفیت حدود 50 مگاوات با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های جهان و استفاده از توربین های ساخت آلمان با ظرفیت 3.4 مگاوات و ارتفاع 130 متر انجام شد.

سرمایه گذاران آلمانی در چندین فاز در طول مدت دو سال این نیروگاه را توسعه خواهند داد که ترکیبی از انرژی های تجدیدپذیر شامل 90 مگاوات بادی، 40 مگاوات خورشیدی (فتوولتاییک) و 20 مگاوات خورشیدی حرارتی به همراه احداث مرکز آموزش بین المللی انرژی های تجدید پذیردر منطقه خواهد بود.

در کل ارزش سرمایه گذاری پروژه احداث بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند حدود 350 میلیون یورو است که باعث ایجاد حدود 150 فرصت شغلی حرفه ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.

در آئین عملیات اجرائی این نیروگاه استاندار خوزستان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان و سرمایه گذاران آلمانی حضور داشتند.
برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :