آغاز عمليات مرمت کاروانسرای تازه کشف شده ارس

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس از آغاز مرمت کاروانسرای عباسی خبر داد.
به گزارش فرينا، یوسف داداش زاده با اعلام این خبر افزود: فاز اول عمليات مرمت و محوطه سازي کاروانسراي عباسي واقع در ضلع جنوبي کاروانسراي خواجه نظر با اعتبار بيش از 2 ميليارد ريال از يک ماه قبل آغاز شده است.

داداش زاده گفت: با بازديد کارشناسان اداره ميراث فرهنگي و انجام کارهاي مطالعاتي مشخص شد که اين کاروانسرا که معروف به کاروانسراي عباسي است، قبل از کاروانسراي خواجه نظر در مسير تجارت ايران به اروپا درجاده ابريشم و در دوره تيموري ساخته شده است.

وي افزود: سبک معماري اين کارونسرا متفاوت از کاروانسراهاي ساخته شده در دوره صفوي است و شامل چهار دالان و يک حياط مرکزي بوده و مشابه اين کاروانسرا در ساير نقاط ايران بويژه جنوب کشور وجود دارد.

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس گفت: هم اکنون مراحل کاوش و مطالعاتي، خاکبرداري و تهيه نقشه معماري اين کاروانسرا به اتمام رسيده است و در حال حاضر محوطه سازي و مرمت بناي کاروانسرا با تحويل پروژه به متخصصین حوزه مرمت در دست اقدام است.

داداش زاده در مورد پيش بيني خود از زمان آماده سازي اين کاروانسرا، افزود: مدت زمان اتمام اين پروژه 8 ماه تعيين شده است که با توجه از گذشت 2 ماه از آغاز پروژه با مساعدت شرايط آب و هوايي تا 6 ماه آينده شاهد تکميل فاز اول مرمت اين کاروانسرا در زمينه محوطه سازي و استحکام بخشي خواهيم بود.

وي ادامه داد: تقريبا اغلب ديواره‌هاي محوطه کاروانسرا موجود است و تنها ضلع شمالي که از بين رفته بود و دوباره مرمت و ساخته خواهد شد.

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس گفت: در فاز دوم تعريف کاربري براي پروژه انجام خواهد شد و طبق پيش بيني و با توجه به کوچک بودن محوطه آن احتمالا به عنوان يک مجموعه فرهنگي براي فروش محصولات فرهنگي و هنري مورد استفاده قرار گيرد.

داداش زاده افزود: بعد از اتمام فاز اول امکان بازديد عمومي وجود خواهد داشت و اميدواريم در عيد امسال قسمتي از اين کاروانسرا براي بازديد گردشگران آماده شود.

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس در پايان گفت: این پروژه به همت معاونت فرهنگي، اجتماعي و گردشگري و معاونت فني و زيربنايي سازمان منطقه آزاد ارس و همچنين همکاری و کمک کارشناسان اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان در حال مرمت است.




برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو