قشم مرکز منطقه ای نهال کشت بافتی خرما می شود

مدیرعامل شرکت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم گفت: براساس سیاستگذاری رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره زیبا در افق پنج ساله به مرکز منطقه ای نهال کشت بافتی خرما تبدیل می شود.
به گزارش فرینا، فرامرز مومنی با بیان این مطلب، اظهار داشت: تولید نهال کشت بافتی یک فرآیند هایتک است و گفته می شود که تنها پنج کشور به این فناوری مجهز هستند و امیدواریم تا 5 سال آینده جزیره زیبای قشم هم به مرکز رویش نهال خرمای کشت بافتی تبدیل گردد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران هم تنها یک شرکت (کشت و صنعت رعنا) این فناوری را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم افزود: افق برنامه توسعه این زیر ساخت در جزیره قشم 200 هزار اصله نهال کشت بافتی خرماست که در نهایت این نهنگ تنگه هرمز به مرکز منطقه ای نهال کشت بافتی خرما در محدوده خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: اردیبهشت ماه امسال برای اولین مرحله حدود 11هزار نهال کشت بافتی وارد قشم شد و در یک بانک نهال خرما در جزیره نگهداری گردید و در نهایت عملیات کاشت و داشت آن به طور آزمایشی در مکان هایی که از قبل در نظر گرفته شده بود، انجام شد.

مومنی ادامه داد: پس از بررسی های مورد نیاز و در مرحله دوم‌ با آماده سازی فضای گلخانه ای به ظرفیت 20 هزار نهال جدید، هماهنگی لازم برای انتقال و نگهداری نهال ها در این گلخانه انجام شد.

به گفته وی، معمولا تکًثیر خرما از طریق زایش اتفاق می افتد و در فرایند زایش بحث ژنتیک وجود دارد به این معنی که فرزند می تواند از واریته والدین باشد یا نباشد. این احتمال تقریبا مشابه انسان و سایر جانداران قابل محاسبه است. اما در فرایند کشت بافت از بافت بهترین پاجوش هر واریته برداشت و کشت بافت صورت می پذیرد و دو سال طول می کشد تا بافت کشت شده تبدیل به جوانه شود.

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: شاخصه این روش گذشته از کیفیت بالای نهال تولیدی، یکسان بودن واریته تمامی نهال ها است و اگر بافت پاجوش واریته پیارم کشت شده باشد، ماحصل کار این است که تمامی نهال های تولیدی حتما از واریته پیارم خواهند بود.

وی از تلاش کارکنان این مجموعه به عنوان تلاشگران بی ادعای اقدام و عمل که در تمامی ساعات شبانه روز و در شرایط مختلف جوی و بدون تعطیلی در طول سال برای تغییر اساسی در ساختار فضای سبز قشم تلاش می کنند، تقدیر کرد. 
برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :