کاهش مساحت مناطق آزاد جدید امکان ایجاد زیرساخت در این مناطق را محدوده می‌کند

  • يکشنبه 5 دی 1395 - 10:31
  • 0 دیدگاه
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: محدود شدن مناطق آزاد جدید به هزار هکتار به این معناست که فرصت ایجاد زیرساخت و سرمایه‌ گذاری در مناطق آزاد جدید را نمی دهد.
به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 5 دی ماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی ماده 27 برنامه توسعه کشور گفت:براساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری،انتظار نمایندگان مجلس از کارکرد مناطق آزاد،تولید، صادرات و فناوری است و بنده نیز این انتظار را تأیید می‌کنم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: اینکه بر اساس ماده 27 مساحت مناطق آزاد هزارهکتار و مناطق ویژه 200 هکتار باشد یک موضوع در رابطه با تعیین مساحت است.

وی گفت: کوچکترین منطقه آزاد کشور، منطقه "انزلی" است که مساحت آن 9 هزار هکتار و وسیع‌ترین آن منطقه آزاد "ماکو" با مساحت 500 هزار هکتار است که این مناطق مصوب مجلس شده است؛ بنابراین تصمیمی مبنی بر اینکه مساحت مناطق آزاد به هزار هکتار محدود شود، شامل مناطق آزاد تأسیس شده نیست؛ بلکه این موضوع به مناطق آزاد در شرف تأسیس ارتباط دارد.

ترکان ادامه داد: محدود شدن مناطق آزاد جدید به هزار هکتار به این معناست که فرصت ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد جدید را نمی دهد؛ بنابراین هیچکدام از مناطق آزاد جدید با هزار هکتار مساحت ایجاد نخواهد شد و این یکی از مسائل در ماده 27 برنامه توسعه کشور است.

وی افزود: اینکه گفته می شود منطقه ویژه جدید با مساحت 200 هکتار تأسیس شود باید توجه داشت که هیچ کدام از مناطق ویژه فعلی کشور دراین اندازه ها نیستند؛ به طور مثال منطقه ویژه پارس جنوبی دارای 40 هزار هکتار مساحت است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تأکید بر اینکه در رسیدگی به مناطق آزاد و ویژه به سیاست‌های اقتصادمقاومتی توجه شده است،گفت: باید توجه داشت مناطق ویژه اقتصادی نیاز به مساحت دارند و با مساحت 200 هکتار نمی‌توان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کرد.آنچه که در مناطق آزاد انجام شده تا سال 92 یک فرآیندی را طی کرده و از اسفند سال 92 با لحاظ بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روند دیگری را طی کرده است و مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند حوزه عمل مناطق آزاد باید توسعه یابد،اما در ماده 27 به توسعه مناطق آزاد اشاره نشده است.
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو