آغاز احداث آبشیرین‌کن طرح انتقال آب دریا به شهرستان جم

در آئینی با حضور وزیر نیرو و مسئولان استان بوشهر، احداث آبشیرین‌کن طرح انتقال آب دریا به شهرستان جم در سیراف شهرستان کنگان آغاز شد.
به گزارش فرينا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در اولین برنامه خود در استان بوشهر به شهر سیراف محل احداث آبشیرین‌کن طرح انتقال آب دریا به شهرستان جم رفت و این طرح را کلنگ‌زنی کرد.

عملیات اجرائی طرح انتقال آب دریا به شهرستان جم توسط سازمان منطقه ویژه پارس به نمایندگی از وزارت نفت اجرا می‌شود که بخش‌هایی از این پروژه تاکنون اجرا شده است.

اجرای این طرح نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات آب شهرستان جم که یک بحران اساسی در این در شهرستان محسوب می‌شود خواهد داشت.


پیشرفت 65 درصد خط لوله آبرسانی به جم

قائم مقام سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در آیین کلنگ زنی تاسیسات آب شیرین کن سیراف جم از پیشرفت 65 درصد خط لوله آبرسانی به جم خبر داد و گفت: طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به شهرستان جم یکی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت است که سازمان منطقه ویژه پارس عزمی راسخ برای تکمیل و تسریع در اجرای این پروژه دارد.

حجت الله فریدونی افزود: این طرح در بندر سیراف اجرا می شود که پس از تصفیه و شیرین سازی آب بوسیه خطوط انتقال آب به شهرستان جم منتقل می شود.

فريدوني با باین اینکه این طرح در راستای تحقق مسولیت های اجتماعی صنعت نفت است گفت: اعتبار کل طرح 193 میلیارد و 400 میلیون تومان است که 79 میلیارد آن هزینه شده است که سالانه 130 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز سیراف و شهرستان جم از این طریق تامین می شود.

وي افزود: این پروژه دارای دو بخش شامل تاسیسات آبشیرین‌کن و خط لوله انتقال آب است که بخشی از پروژه اجرا شده است و بخش تاسیسات آبشیرین‌کنآن امروز کلنگ زنی می شود.

قائم مقام سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: اجرای تاسیسات آبشیرین‌کن نیز به صورت قرارداد B.O.O.(ساخت، تملک و بهره برداری )که سرمایه اولیه را بخش خصوصی تامین می‌کند و آب تولیدی با تعرفه تعیین شده از سرمایه‌گذار خریداری می‌شود.

فريدوني با بیان اینکه اعتبار اولیه این پروژه 500 میلیارد ریال بوده است، ادامه داد: با توجه به افزایش ظرفیت خط انتقال، هم‌اکنون اعتبارات این پروژه به 1900میلیارد ریال افزایش یافته است.

 وی با اشاره به پیشرفت 65 درصدی اجرای خط لوله آبرسانی به شهرستان جم، افزود: شبکه اصلی این خط آبرسانی دارای 30 کیلومتر طول است و با شبکه‌های داخلی به 52 کیلومتر می‌رسد. پنج ایستگاه پمپاژ  و 58 هزار متر مکعب مخازن ذخیره آب و 7 سایت بهره برداری نیز برای این خط آبرسانی طراحی شده است.

 قائم مقام سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: ظرفیت آبرسانی این خط لوله 597 لیتر بر ثانیه است و شهرهای جم، ریز و انارستان و همچنین 79 روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و آبرسانی به شهرک‌های وزارت نفت نیز از طریق این خط انجام می‌شود. در مجموع 120 هزار نفر از این خط آبرسانی بهره‌مند می‌شوند.



امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو