سه شنبه 20 آذر 1397

بهره گيري از تخصص بومي در حوزه نت شناورها در منطقه ویژه بندرامام(ره)

منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) در راستای حفظ و صیانت از تجهیزات استراتژیک سازمان بنادر و دریانوردی با بهره گیری از توان و تخصص داخلی و مشارکت شرکت های خصوصی فعال در بخش دریایی توانسته است طی نه ماهه سال جاری نزدیک به 40 فقره تعمیرات اساسی، زیرآبی و موتوری از شناورهای ملکی خود را با موفقیت به انجام برساند.

به گزارش فرينا، سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اعلام این خبر گفت: در این راستا، تعمیرات لایروب هویزه و یدک کشدادمان 2 در داک یارد تعمیراتی داخل کشور و شناور راهنمابر قیام 6 در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) از جمله اهم اقدامات مذکور به شمار می رود.

 

رکوردهای جدید در مدت زمان تعمیرات شناورها

آيت اله رضازاده افزود: همزمان با واگذاری شناورهای لایروب به بخش خصوصی و فرا رسیدن زمان تعمیرات دوره ای لایروب هویزه، نسبت به اعزام این لایروب به بندرعباس اقدام گردید که تعمیرات آن تحت نظارت موسسه رده بندی،کارشناسان این بندر و نمایندگان بخش خصوصی انجام شد.

رضازاده گفت: از نکات قابل توجه در تعمیرات این لایروب در مقایسه باتعمیرات شناورهای مشابه، می توان به مدت زمان تعمیرات زیرآبی آن از زمان داکینگ تا آنداکینگ به مدت 69 روز اشاره نمود که در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می گردد .

وي افزود: هم اکنون این شناور پس از بازگشت از داک و دریافت کلاس ازموسسه رده بندی به خدمت گرفته شده و با تمام توان عملیاتی، مشغول انجام فرآیند لایروبیمی باشد.

سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در خصوص اعزام لایروب هویزه به مجتمع کشتی سازی بندر عباس ادامه داد: خوشبختانه امکانات مناسب برای داکینگ شناورهایی از این نوع (با توجه به وزن بالای شناور) در داخل کشوروجود داشته، لذا در راستای عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی، انجام عملیات تعمیرات این شناور به یکی از پیمانکاران داخلی کشور (مجتمع کشتی سازی بندرعباس) محول شده و خوشبختانه این امر با موفقیت انجام گرفت.


اتکاءبر توان و منابع داخلی برای تعمیرات اساسی شناورها

رضازاده در تشریح دیگر اقدامات گفت: دیگر شناور تعمیر شده یدک کش دادمان 2 می باشد کهبه دلیل خاص بودن سیستم رانش و ضرورت انجام تعمیرات آن طی دوره ی تعمیرات زیرآبی،در شرکت کشتی سازی پرشیا هرمز بندرعباس داک شده و تحت نظر کارشناس شرکت سازنده،سیستم رانش Z-DRIVE آن با مشارکت بخش خصوصی (شرکت بهره بردار) تحت تعمیر اساسی قرار گرفت.

افزایش ضریب آماده بکاری شناورهای خدماتی

وي همچنین با اشاره به لزوم آماده به کاری شناورهای خدماتی به منظور تداوم چرخه عملیات دریایی در این مجتمع بزرگ بندری و کسب رضایت مشتریان و صاحبان کالا افزود: از مجموع ده فروند یدک کش این اداره کل، پنج فروند از نوع سیستم رانشی Z-DRIVE بوده و علی رغم این که بروز خرابی ها در تجهیزات و ماشین آلات با توجه به استعداد بالای آنها، بدی وضعیت آب و هوایی منطقه، کمبود قطعات اصلی و با کیفیت و عدم دسترسی آسان به قطعات جایگزین (spare parts) و خدمات پس از فروش توسط سازندگان، امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است، لذا خارج از سرویس بودن شناورها یا بنا به الزامات موسسه رده بندی برای انجام تعمیرات اساسی زیرآبی دوره ای خود بوده و یا به علت بروز اشکال سیستم های رانش حادث می شود که بلافاصله عملیات تعمیر و فرآیند تامین قطعه آغاز شده و جهت برگشت به چرخه عملیات، اقدام لازم انجام می گیرد.

سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به رضایت بخش بودن کیفیت تعمیرات اساسی کلیه شناورها، در خصوص یدک کش رشید 3 گفت: این یدک کش بلافاصله در پایان تعمیرات اساسی در تابستان سال گذشته در سرویس قرار گرفته و پس از انجام یک سال عملیات دریایی در اواسط تابستان سال جاری به واسطه اشکال درگیربکس، برای مدت کوتاهی تحت تعمیرات بوده که به حمدلله پس از اتمام فرآیند و رفع اشکال، مجدداً در مدار بهره برداری قرار گرفته است.


افزایش قابلیت اطمینان بهره برداری از شناورها

رضازاده ادامه داد: علیرغم اینکه فرآیند نگهداری و تعمیرات با چالشها و مشکلات متعددی مواجه است؛ حوزه فنی دریایی تمامی سعی و تلاش خود را درجهت بهبود روش ها و رعایت استانداردهای نگهداری به عمل آورده تا بتواند همواره قابلیت اطمینان از بهره برداری تجهیزات (RCM) را افزایش دهد و گام قابل ملاحظه ای درروند توسعه پایدار و اهداف متعالی سازمان بنادر و دریانوردی بردارد.

وی افزود: در همین راستا توانسته ایم با تغییر درسامانه های نگهداری و ارتقاء آن به آخرین و جدیدترین ویرایش ها، ضریب آماده بکاری خود را نسبت به مدت مشابه به میزان 3.7% بهبود بخشیده و برای مکانیزه نمودن این امور و افزایش ظرفیت و توان تجهیزاتی خود، موتورخانه و عرشه شناورها را به دوربین های مدار بسته مجهز نماییم و در نظر است تا همه شناورهای تندروی خود را که درانجام ماموریت های دریایی با سرعت بالا که اپراتورها قادر به تردد بر روی عرشه وورود به موتورخانه نيستند، مجهز به دوربین مدار بسته جهت ارسال الکترونیکی اطلاعات به پل فرماندهی و حتی ساحل نماییم.

رضازاده در تشریح اهم اقدامات این اداره کل در حوزه تعمیر و نگهداری شناورها طی نه ماهه ی سال جاری افزود: با بهره گیری از توان و تخصص داخلی در این حوزه، موفق شده ایم تعمیرات اساسی زیرآبی شناورهای مختلف از جمله شناورهای یدک کش خلیج فارس2، یدک کش دادمان3، یدک کش دادمان 2،راهنمابر قیام 6، راهنمابر هادی7، لایروب هاپرساکشن هویزه و ناجی 7 را به انجام برسانیم.

وی همچنین انجام تعمیرات اساسی موتوری و ماشین آلات شناورهای لایروب دزفول، یدک کش خلیج فارس 2، یدک کش دادمان2، یدک کش دادمان3، اسپلیت بارجنصیر2، یدک کش خلیج فارس2، لایروب هاپر ساکشن بستان، لایروب هاپر ساکشن هویزه، ناجی7، صبور1، رشید1 و همچنین بازسازی و نوسازی سه دستگاه جرثقیل شناور دزفول را از جمله  اقداماتی برشمرد که در بخش های مختلف فنی صورت پذیرفته است.


تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه ارتقاءدانش تعمیر و نگهداری

سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ها گفت: از طریق تعامل صورت گرفته با دانشگاهامام حسین(ع)، در خصوص ارتقاء نرم افزار سیستم مکانیزه نگهداری و تعمیر(CMMS)، نشستی با دعوت از دکتر محمود سالاری دانشیار دانشگاه مذکور برگزارگردیده و درباره چگونگی تعمیر سیستم رانشی شناورها از نوع Z- Drive بحث و بررسی های کارشناسی صورت پذیرفت.

رضا زاده با اشاره به تلاش های کارشناسان فنی این اداره کل برای انطباق کامل شناورها با الزامات فنی و کیفی تعمیرات؛ ارتقاء در کسب گواهینامه ها و کلاس شناورها از جانب موسسات رده بندی را یکی دیگر از دستاوردهایی برشمرد که در این حوزه به دست آمده است.



امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو