سرمایه گذاری در منطقه ویژه سلماس رونق مي گيرد

منطقه ویژه اقتصادی سلماس که از دهه ۷۰ تاکنون دچار رکود بود، قرار است با سرمایه گذاری ۷۰۰میلیون دلاری خارجی وارد فاز اجرایی شود.
به گزارش فرينا، نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی سلماس به فرودگاه‌های خوی و ارومیه، قرار گرفتن در جوار مرزهای جلفا، بازرگان، رازی و سرو در کنار همسایگی دو شهرستان تبریز و ارومیه موجب شده است یکی از قطب‌های مهم اقتصادی منطقه محسوب شود.

با توجه به حجم بالای بیکاری و محرومیت در مناطق مختلف استان، درصورت راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی خواهد بود که تأثیر مثبتی در روند فعالیت‌های اقتصادی استان داشته و نیز خروج شهرستان سلماس از بن بست اقتصادی را موجب می‌شود.

هر چند هنوز منطقه ویژه اقتصادی سلماس وارد فاز اجرایی نشده اما امروز هیات های سرمایه گذار چینی دیدارهای مختلفی با مسئولان آذربایجان غربی در زمینه رایزنی نحوه انجام سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس داشته اند.


** سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری چینی ها در سلماس

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی گفت: مجوز سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری برای احداث بندر خشک، استخراج معادن و احداث پارک صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلماس توسط سرمایه گذاران چینی، چهارمین مجوز سرمایه گذاری خارجی این استان در دوران پساتحریم است.

حبیب تربتی در نشست بررسی فرصت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس با حضور تیم اقتصادی کشور چین افزود: امیدواریم تا در سایه بهبود کسب و کار شاهد حضور بیشتر سرمایه گذاران خارجی در این استان باشیم.

تربتي گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی توسط سرمایه گذاران چین، تولید فروآلیاژ توسط سرمایه گذاران هندی، تولید آلیاژ فروسیلیس توسط سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان از جمله سرمایه گذاری های خارجی در دوران پساتحریم در شهرستان های مختلف این استان است و در مرکز استان نیز سرمایه گذاران کشور ترکیه فعالیت گسترده ای دارند.

وي افزود: در سال جاری سرمایه گذاران کشورهای چین، ترکیه، عراق و کانادا از سرمایه گذاری در بخش صنعت این استان استقبال زیادی کرده اند و مقصد اصلی آنان برای سرمایه گذاری، شهرک های صنعتی مستقر در منطقه آزاد تجاری ماکو، منطقه ویژه اقتصادی سلماس و شهرستان های خوی و پیرانشهر است.

در ادامه اين نشست مسعود حاجی علیلو، فرماندار سلماس نیز با اشاره به اینکه زمینه لازم برای سرمایه گذاران خارجی در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان فراهم است، گفت: آثار مربوط به توافق هسته ای در بخش سرمایه گذاری های خارجی در این شهرستان به وضوح مشخص است.


** فعالیت های محوطه سازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس به پایان رسیده است

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پتانسیل های موجود اقتصادی در این منطقه گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اردیبهشت سال ۸۲ به تصویب هیئت وزیران و در دی ماه ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

شهروز برزگر افزود: چندی پیش و با دستور استاندار آذربایجان غربی عملیاتی سازی این منطقه با ۱۰ میلیارد ریال پیش بینی اعتبار به شهرداری سلماس محول شد و هم اکنون کار فنس کشی، محوطه سازی و تسطیح منطقه به وسعت ۱۸۷ هکتار به پایان رسیده است.

برزگر گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس با توجه به نزدیکی به فرودگاه های خوی و ارومیه، راه آهن و مرزهای جلفا، بازرگان، رازی و سرو و ۲ مرکز استان شامل تبریز و ارومیه، می تواند به یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی کشور تبدیل شود.



برچسب ها : منطقه ويژه سلماس
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو