توسعه محور شرق شتاب می‌گیرد

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: با بذل توجه مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و اهتمام دولت یازدهم برای ایجاد تحول در شرق کشور، روند ایجاد یا تکمیل زیرساخت‌های الزامی برای توسعه این منطقه سرعت بسیاری گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از  تین نیوز عبدالرحیم کردی گفت : اهمیت تسریع در ایجاد زیرساخت‌ها وقتی بیشتر به چشم می‌آید که توجه کنیم تقریبا جمعیتی معادل 800 میلیون نفری در بالادست چابهار داریم که شامل پاکستان، افغانستان، کشوررهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا می‌شود و بازاری 2 میلیارد نفری را در پایین‌دست چابهار یعنی در کشورهای حاشیه اقیانوس هند شاهد هستیم. با اطمینان می‌شود گفت در نقشه جهان، هیچ نقطه‌ای مناسب‌تر از چابهار برای وصل‌کردن این دو بازار به یکدیگر وجود ندارد و روشن است که اتصال این دو پهنه که هم به لحاظ مصرف بسیار گسترده است و هم کانون‌های بزرگ تولید مواد اولیه و محصول نهایی را در خود جای داده، چه تحول عظیمی را در چابهار و حلقه‌های ارتباطی‌اش در محور شرق پدید می‌آورد.

 

او به مرور تاریخچه‌ای از اسناد بالادستی درباره شرق کشور پرداخت و ادامه داد: تقریبا از میانه‌های دهه 1360 که بحث توسعه منطقه‌ای در ادبیات اقتصادی کشور مطرح شد، توسعه محور شرق مد نظر برنامه‌ریزان بوده و از برنامه دوم توسعه به بعد همواره احکامی درباره توسعه این محور در اسناد برنامه تکرار شده که متاسفانه هیچ‌گاه هم عملی نشده است. یعنی اگر از حمل‌ونقل و ترانزیت یا توسعه تجارت به‌عنوان ماموریت کانون‌های فعالیت در شرق ایران صحبتی به میان می‌آمده است، به جرات می‌توان گفت تا پایان برنامه سوم هیچ اقدام اجرایی برای گسترش ترانزیت و حمل‌ونقل در شرق صورت نگرفته بود.

 

کردی به کاهش شکاف تکنولوژی بین قدرت‌های اقتصادی جهان اشاره کرد و گفت: در این شرایط کاهش هزینه حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین پارامترهای کاهش قیمت‌تمام‌شده محصول است. در واقع سهم تکنولوژی در رقابت کم شده و به همان میزان اهمیت زمان و قیمت دسترسی به بازراهای مصرف فزونی یافته است. امروز برای انتقال نفت از خلیج‌فارس به بازار مصرف بزرگی به نام چین، باید حدود 15 هزار کیلومتر را طی کرد در حالی‌که با فعال‌شدن کریدور شرق ایران، این مسافت را به 3هزار و 500 کیلومتر کاهش می‌یابد. کاهش قیمت و مدت‌زمان رسیدن کالا به بازار هدف، یک مزیت رقابتی بزرگ برای تولیدکننده ایجاد می‌کند و برای همین است که ما شاهد اشتیاق قدرت‌های اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های چابهار هستیم.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه به اهمیت پیوند بین کانون‌های اقتصادی محور اشاره کرد و ادامه داد: نقاطی مانند چابهار، زاهدان، ایرانشهر، بیرجند و... در کریدور شرق، هر یک پتانسیل‌هایی برای توسعه این محور دارند که در گام نخست باید درست شناسایی و معرفی شوند. در گام بعد باید بر اساس اسناد آمایش سرزمین و کارشناسی دقیق، ماموریت‌هایی برای هر یک از این کانون‌ها تعریف شود تا قابلیت‌ها و امکانات هم‌راستا شوند و با هم‌افزایی، توسعه محور شرق را سرعت ببخشند.

 

او افزود: «پیوند بین کانون‌های فعالیت در محور شرق بر اساس مزیت‌های نسبی و رقابتی، می‌تواند احکام توسعه محور شرق را از آرزوهای روی کاغذ به یک واقعیت عینی تبدیل کند که اثر آن بر اقتصاد ملی هم مشهود خواهد بود. بر این اساس امروز به دنبال آن هستیم که مدل‌هایی برای همکاری مشترک بین منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تعریف کنیم.

 

کردی گفت: امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، سرآغاز همکاری‌های دوجانبه با هدف مدل‌سازی توسعه منطقه‌ای است. تجارب جهانی هم به ما می‌گوید که هیچ اقدامی موفق نبوده، مگر آن‌که بر اساس یک مدل استاندارد اما کاملا بومی به اجرا درآمده، پایش شده و با اصلاح مسیر، پیش رفته است. چابهار و بیرجند بر اساس همین الگو همکاری‌های خود را افزایش می‌دهند و اطمینان داریم که چنین قدم‌هایی توسعه محور شرق را شتاب بیشتری می‌دهد.

 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو