منطقه آزاد ماکو از موفق ترین مناطق کشور است

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: دولت یازدهم برای رونق اقتصادی در مرزهای کشور پیشنهاد ایجاد 8 منطقه آزاد اقتصادی را به مجلس ارائه داده است.

به گزارش فرینا، جعفر آهنگران گفت: دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارتقای ضریب امنیتی مرزهای کشور در صدد ایجاد هشت منطقه آزاد در جاسک، بوشهر، مهران، قصرشیرین، بانه و مریوان، اردبیل، اینچه برون و شمال استان سیستان و بلوچستان است.
وی تصریح کرد: هم اکنون هفت منطقه آزاد اقتصادی در کشور فعال است که سه منطقه آزاد قشم، کیش و چابهار در اوایل دهه 70 و سه منطقه آزاد اروند، ارس و انزلی در اوایل دهه 80 و منطقه آزاد ماکو در اوایل دهه 90 عملیاتی شده است.
آهنگران، منطقه آزاد ماکو را از موفق ترین مناطق کشور دانست و گفت: این منطقه به رغم فعالیت از سال 92 موفقیت های بزرگی در دولت یازهم کسب کرده است.
مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: همچنین دولت در حوزه مناطق ویژه اقتصادی برنامه های متعددی دارد که می تواند کشور را از حالت رکود خارج کرده و سبب توسعه صادرات شود.
آهنگران با بیان اینکه هم اکنون 16 منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال است که در دهه 70 راه اندازی شده اند، اظهار کرد: همچنین 48 منطقه ویژه اقتصادی نیز در سال 89 در مجلس به تصویب رسید که بدون مطالعات کارشناسی طرح ریزی شده بود که از این تعداد دولت تدبیر و امید موفق شد با رفع نقایص 15 منطقه را عملیاتی کند و هشت منطقه دیگر نیز در آستانه بهره برداری است.
وی با بیان اینکه عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درخشان بوده است، افزود: در سال گذشته میزان صادرات مناطق آزاد از 200 میلیون دلار به 900 میلیون دلار رسید که رشد بسیار زیادی داشته است.
آهنگران تصریح کرد: همچنین میزان صادرات غیرنفتی مناطق ویژه اقتصادی کشور در 9 ماه سال گذشته برابر با 57 درصد میزان صادرات کل کشور بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 95 در مناطق آزاد 20 هزار نفر مشغول به کار شدند و در مناطق ویژه 150 هزار شغل مولد ایجاد شد.
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رویکرد رشد صنعت و اشتغال، جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات، دستیابی به فناوری پیشرفته، جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم و محرومیت‌زدایی تاسیس شده ‌است.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو