مزیت‌ های سوخت‌ رسانی به کشتی‌ ها از بندر چابهار

بیش از ۵۰ درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود که از این میزان، سهم غالبی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده است.

به گزارش فرینا، بانکرینگ دیگر صرفاً یک فعالیت سوخت‌رسانی تک بعدی به شمار نمی‌رود، بلکه در بنادر و پایانه‌های ترانشیپی (انتقال کالا از یک وسیله حمل به وسیله حمل دیگر) شاخص دنیا، علاوه بر سوخت‌رسانی به کشتی‌ها، تأمین‌کننده خدمات تعمیراتی، تأمین ابزار و قطعات، ارائه خدمات فنی سیار، تعویض خدمه، تأمین آب‌رسانی و ارائه ملزومات سفرهای ایمن دریایی دیگر است، به نحوی که امروز یکی از فاکتورهای تبلیغاتی نیازمند به بازاریابی و ارائه بسته‌های خدماتی و حمایتی با جذابیت‌های لازم در بنادر و سواحل پر ترافیک است.
«بهروز آقایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این خصوص تشریح کرد: تمام دنیا بر سیاست کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده‌های جانبی و سود آور در خام فروشی‌های غیر عمده تأکید دارند؛ بر این اساس اکنون سیاست جدیدی باید مد نظر قرار گیرد و آن پرهیز از عمده فروشی بدون آورده قابل توجه است و اینجاست که اهمیت بانکرینگ در صنعت دریایی کشور با اصول اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود.
وی درباره موقعیت ایران و اهمیت بندر چابهار برای این صنعت و مسائل مربوط به آن، افزود: بیش از ۵۰ درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود که از این میزان، سهم غالبی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از سوخت مورد معامله این بندر برای انجام بانکرینگ به طور مستقیم از طریق ایران فراهم می‌شود، تنها با در نظر گرفتن ملاحظاتی، با سرمایه‌گذاری هوشمندانه می‌توان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد.
لذا برای جذب سهمی از این صنعت که ارزش افزوده بالا در تبادلات تجاری منطقه ایفا می‌کند، دولت باید به دنبال ایجاد بسته تشویقی کوتاه مدت جهت چسبندگی این صنعت مهم به کشور باشد.
آقایی ادامه داد: بندر چابهار به لحاظ سهولت دسترسی به آب‌های آزاد و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد کشتی‌ها به خلیج فارس و عبور تعداد زیادی از کشتی‌های نفتکش و تجاری از تنگه هرمز، موقعیتی استثنایی برای ایران رقم زده است. کشتی‌های عبوری و نفتکش‌ها به مقصد کشورهای عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر و بحرین که وارد خلیج فارس می‌شوند به اجبار باید از منطقه دریای عمان و از نزدیکی بندر چابهار عبور کنند و این مسأله منطقه چابهار را به یکی از پرترددترین مناطق دریایی جهان مبدل کرده است.
بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل خارج بودن از تنگه هرمز، کوتاه بودن فاصله حمل و نقل برای صادرات نفت خام و مواد پتروشیمی از ایران به شرق آسیا و اروپا در مقایسه با صرفه‌جویی در زمان ۲ تا ۳ روز و همچنین نیاز 3کشور هند، پاکستان و چین به انرژی و تأمین سوخت بانکرینگ مصرفی این کشورها، می‌تواند گزینه مورد توجه و مطرح در زمینه بانکرینگ باشد.
با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی، متنوع‌سازی و ارتقای کیفیت سبد سوخت مایع، امکان تلفیق و چند منظوره کردن یا توسعه بیشتر صنایع پایین دستی صنعت نفت در منطقه چابهار، عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها با ایجاد ترمینال‌های مجهز و پالایش و تصفیه سوخت و انبارهای مناسب ذخیره و نگهداری محصولات با خط انتقال مجزا و همچنین به‌کارگیری شناورهای سوخت رسان مدرن می‌توان تأمین سوخت مورد نیاز کشتی در بندر چابهار را امکان پذیر کرد؛ به نحوی که در ترافیک دریایی افزایش ترانشیپ و ترغیب خطوط کشتیرانی و صاحبان خطوط به بندر چابهار را افزایش داده و به‌عنوان رقیبی در خارج از محدودیت‌های خلیج فارس منافع کشور را در سهم خواهی از تجارت منطقه تأمین کند.
به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی با توجه به تغییرات ایجاد شده و آماده بودن زیرساخت‌های توسعه‌ای در صنعت دریایی در سواحل مکران بخصوص بندر چابهار و افزایش تعاملات و روابط کشورمان با کشورهای همسایه و وجود سرمایه گذاری‌های عظیم پتروشیمی، فولاد و برنامه‌های کلان کشور، انگیزه فعالان اقتصادی برای ورود به صنعت نوپای بانکرینگ در این منطقه فراهم شده که در آینده نزدیک یکی از مزیت‌های این بندر استراتژیک نسبت به بنادر همسایه با توجه به منابع نفتی کشور صنعت بانکرینگ خواهد بود.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو