اختصاصی | صادرات میگو از دور افتاده ترین نقطه جزیره قشم

نامش "خالد نژاد باسعیدو" بود. یکی از صیادان بومی جزیره قشم. 34 ساله است با لباس بومیان جزیره قشم. او را در اداره صنعت، معدن و تجارت منطقه آزاد قشم دیدم.

 او مدیرعامل تعاونی شرکت مروارید شکیل قشم است و برای پیگیری واگذاری پست برق به واحد تولیدی اش به این اداره مراجعه کرده بود. واحد تولیدی ای که در روستای "دوستکو" در جزیره قشم قرار دارد و به گفته خودش بهترین میگو در منطقه را پرورش می دهد. 
خالد جوان بومی سرمایه گذاری است که امید به آینده و توسعه روستایش از چشمانش پیدا بود اما نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است. 
گفتگو با وی را می خوانیم. 

درباره شروع به کار واحد تولیدی خود در روستای "دوستکو" ی جزیره قشم توضیح بفرمایید؟ 
ما در سال 91 این شرکت تعاونی را به ثبت رساندیم. سال 92 به دنبال مسائل مربوط به واگذاری زمین بودیم. استعلام از محیط زیست، منطقه آزاد قشم و شیلات در کنار مجوزهای لازم اخذ شد. در سال 94 قرارداد بین ما با امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی منعقد شد. از مهر ماه 1394 به ساخت و ساز سایت پرورش میگو در روستای "دوستکو" مشغول شدیم. مقدار زمانی که برای ساخت و ساز صرف شد حدود 10 ماه بود و از ابتدای مردادماه 1395 اولین ذخیره سازی با دو میلیون لارو میگو در شش استخر آغاز شد. 

در کل چند استخر در واحد شما وجود دارد؟
کلا 105 استخر در برنامه داریم که فعال کنیم که در حال حاضر 30 استخر آن زیر کشت پرورش میگو رفته است که البته با مشکلات تامین برق مورد نیاز دست به گریبان هستیم. 

ظرفیت کل تولید شما چقدر است؟
ظرفیت 1008 تن میگو در این واحد تولیدی در سال وجود دارد که این عدد قابل افزایش است. اگر مشکلات مربوط به تامین برق حل شود این عدد به راحتی به 2 هزار تن میگو در سال خواهد رسید. یعنی در هر هکتار 20 تن میگو. 

میزان اشتغالزایی شما چند نفر بوده است؟
در حال حاضر 30 نفر در این واحد تولیدی فعال هستند که با توسعه کار به 120 نفر خواهد رسید. 

و چه میزان سرمایه¬گذاری کرده اید؟
حدود 10 میلیارد تومان. 

بازه زمانی کشت میگو تا محصول نهایی و ارائه به بازار چقدر است؟
هر دوره کشت و پرورش و برداشت بین 100 تا 120 روز زمان می برد که در طول سال می توانیم دو بار تولید داشته باشیم. 

بازار محصولات شما کجاست؟
میگویی که در واحد ما تولید می شود در کل با هدف صادرات است. می توان گفت هم اکنون 90 درصد میگوی ما صادر می شود و اروپا، روسیه و چین مشتریان میگوی ایران هستند. یک دوره تولید میگو داشتیم و از طریق شرکت های صادراتی میگو را صادر کردیم. 

چه انتظاراتی از مسئولین دارید؟
مشکلات برق ما هنوز حل نشده است. ما نیازمند یک شبکه 9 کیلومتری برق هستیم تا برق مورد نیاز به واحد تولیدی ما برسد که اداره برق قشم می گوید بودجه ای برای آن ندارد. برق روستایی کفاف کار ما را نمی دهد و آن توانی که باید داشته باشد را ندارد. 

و سخن پایانی؟
ما پارسال در هر هکتار 7 تن تولید داشتیم در حالی که میانگین تولید میگو در این ابعاد بین 3 تا 3 و نیم تن در هکتار است که اگر توجه کنید ظرفیت ما دو برابر است. عمق استخرهای واحد ما چهار متر است و دارای یک خروجی مرکزی است که این برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است ضمن اینکه در واحد ما برداشت میگو، به جای خروج میگو از دریچه ها، ما میگو ها را با تور برداشت می کنیم که در سالم ماندن میگو بسیار تاثیر گذار است. در برداشت دریچه ای آب استخر پایین می آید تا میگو از دریچه های تعبیه شده خارج شود ولی در سیستم ما برداشت با تور انجام می شود که هم میگو سالم می ماند و هم لازم نیست سطح آب را کاهش دهیم. این راهکارها را هم چون سابقه صیادی داریم به اجرا رساندیم. ضمن اینکه یکی از مهم ترین کارهایی که کرده ایم تولید لارو میگو است که تا پیش از این لارو میگو را وارد می کردیم و آن را پرورش می دادیم ولی امروزه خودمان می توانیم لارو میگو را تولید کرده و برای پرورش آماده کنیم.   

گفت و گو: میثم غلامی

امتیاز به خبر :