کنترل پساب های خروجی مجتمع های پتروشیمی پارس جنوبی

رئیس اداره بهداشت، محیط زیست و ایمنی(اچ اس ای HSE) مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: خروجی مجتمع ها به شدت در حال کنترل است و با افزایش 50 درصدی سیستم تصفیه پساب، دیگر هیچ پسابی به دریا ریخته نمی شود.

به گزارش فرینا، سیدنورالدین دشتی افزود: خروجی مجتمع ها به شدت در حال کنترل است و با افزایش 50 درصدی سیستم تصفیه پساب، دیگر هیچ پسابی به دریا ریخته نمی شود.

دشتی، درباره چگونگی شکل گیری این مدیریت در مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس گفت: فعالیت ما از سال 1380 در سطح منطقه همزمان با تشکیل مجموعه پتروشیمی پارس و احداث آن و براساس سیاست های کلی مبنی بر ارائه خدماتی از جمله بهداشت، ایمنی و آتش نشانی آغاز شد.

وی افزود: در سال 1382 ایمنی و آتش نشانی متمرکز به اچ اس ای منطقه از نظر سازمانی ارتقا یافت و علاوه بر فعالیت های ایمنی، مقوله بهداشت و محیط زیست نیز مورد توجه قرار گرفت و به این مجموعه افزوده شد.

رئیس اچ.اس.ای مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: خوشبختانه تاکنون تمامی ماشین های آتش نشانی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را که افزون بر 13 مجتمع تولیدی و یک مجتمع یوتیلیتی (تامین کننده تمامی سرویس های جانبی از قبیل برق، بخار، هوا، گاز طبیعی و نیتروژن) است، بدون هیچ گونه حادثه ای راه اندازی کرده ایم. مصداق این امر نیز اسلکه 14 در سطح اسکله های 15 گانه صادراتی پایانه ها و مخازن است که با وجود نداشتن امکانات حفاظتی، موظف به فروش میعانات گازی شده بود که با کمک مدیریت ما و استقرار ماشین آلات آتش نشانی از این اسکله، افزون بر یک میلیارد دلار در سال های 84 و 85 میعانات گازی به فروش رسید.

دشتی افزود: بر اساس تقسیم های کاری که در سال 1386 صورت گرفت خدمات سطح یک (ساخت یک ایستگاه آتش نشانی و یکی دو دستگاه ماشین) را مجتمع ها فراهم می کردند و در مقابل ما نیز خدمات سطح 2 و 3 را برای مجتمع ها در حوادث خیلی بزرگ تامین میکردیم. از آن زمان تاکنون یک حادثه در پتروشیمی پارس (به علت نشت گاز) و دو حادثه و انفجار در پتروشیمی پردیس را کمک رسانی کرده ایم.

وی گفت: با توجه به ممیزی های انجام شده از مجتمع های پتروشیمی و رقابت های ایجاد شده شاهد اقدامات اصلاحی هستیم و مجتمع ها اکنون در شرایط قابل قبولی از لحاظ سیستم ایمنی، آتشنشانی و اقدامات مراقبتی هستند و تاکنون توانسته ایم حوادث سطح منطقه را تا حد امکان کاهش دهیم.

اقدام های زیست محیطی یکی از ارکانی است که هر صنعتی باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهد تا این میراث گران بها برای آیندگان نیز باقی بماند.
رئیس اچ.اس.ای مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: کنترل پساب های خروجی مجتمع ها، فلرینگ منطقه، کنترل مقدار پسماندهای تولیدی و... از جمله اقداماتی است که در زمینه مباحث زیست محیطی با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده است.

دشتی افزود: تلاش کرده ایم با برقراری ارتباط با دستگاه های نظارتی، مراقبتی و همکاری مجتمع ها شرایط مناسبی را حاکم کنیم که خروجی آب شفاف و زلال پتروشیمی مبین و استفاده از آن در آبیاری فضای سبز مصداق این امر است. با توجه به موارد ذکر شده به جرات می توان گفت که خروجی مجتمع ها به شدت در حال کنترل است و با افزایش 50 درصدی سیستم تصفیه پساب، دیگر هیچ پسابی به دریا ریخته نمی شود.

وی گفت: تمامی رستوران ها، آب های آشامیدنی و شرایط بهداشت حرفه ای و عوامل زیان آور شیمیایی و فیزیکی محیط کار در حال کنترل است. همچنین مجتمع ها در چارچوب آیین نامه بهداشتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب چارچوب قوانین و مقررات زیست محیطی به صورت مستمر ممیزی می شوند تا با اقدامات اصلاحی توسط مجتمع ها این امر ارتقاء پیدا کند.

اجرای 20 مانور در سال 95
رئیس اچ.اس.ای مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مدیریت بحران این منطقه را یکی از اقدامات بسیار مهم بیان کرد و گفت: مدیریت اچ.اس.ای این منطقه به نوعی متولی مدیریت بحران است که با تشکیل ستاد بحران منطقه و جلسات مرتب و برگزاری مانورهای مختلف در سال 95 به فعالیت های خود ادامه داده است. ما در سال گذشته 20 مانور برگزار کردیم.

دشتی افزود: با توجه به مانورهای متعددی که برای کارکنان در طول سال انجام می دهیم توانایی این را دارند تا بدون هیچ مشکلی در مقابل حوادث بزرگ، اقدام و کنترل های لازم را انجام دهند، زیرا تجربه با اقدام و ممارست در یک عملیات بدست می آید. برای کسب تجربه و اندوختن مهارت باید حوادث مختلف را تجربه کرد و بهداشت حرفه ای فردی را فرا گرفت تا بدین وسیله بتوان آن را در سطح شرکت های منطقه اجرایی کرد.

رئیس اچ.اس.ای مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: اکنون شعار جهانی این است که ما یک زمین بیشتر نداریم و اجازه نداریم محیط زیست اطراف خود را آلوده کنیم چون تبعات آن به خودمان باز گردانده خواهد شد. با انجام مراقبت های بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی می توان خسارات را کنترل و به حداقل رساند.






 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو