جمهوریت و اسلامیت باید در کنار هم باشد

  • سه شنبه 16 خرداد 1396 - 09:55
  • 0 دیدگاه
مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: زمان اکثر ائمه(ع) ولایت امام بر مردم بوده اما چون مردم بیعت نکردند ائمه(ع) نیز برای اقامه حکومت قیام نکردند، بنابراین جمهوریت و اسلامیت باید باهم باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، ‌اکبر ترکان با حضور در ضیافت افطاری که به دعوت "جبهه مردمی مشهد برای همه"، ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) و با اشاره به 12 فروردین 58 افزود: امام می‌گفتند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم، یک کلمه کمش را می‌فهمیدیم که یعنی حذف اسلام اما یک کلمه بیش را نفهمیدیم و در طول زمان مشخص شد.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان تاریخچه‌ای از قاجاریه برای روشن‌تر شدن جمله امام راحل گفت: دوران مشروطه برخی که افکار منجمد بودند و با هر نوع تحولی در جامعه مخالفت و فکر می‌کردند نگه داشتن استبداد قاجاری به صلاح است؛ از آن طرف عده‌ای از فرنگ رفته‌ها فکر می‌کردند که همه چیز را باید طبق سنت غرب تغییر داد، مشروطیت یک حرکت بزرگ بود که نشان داد چطور می‌توان جلو رفت، بدون آنکه حرف فرنگ رفته‌ها را گوش کرد و بدون آنکه در انجماد ماند.

ترکان ادامه داد: مخالفین مشروطه که برخی از علما هم در بین آنان حضور داشتند می‌گفتند قانون‌گذاری که کار بشر نیست بلکه شریعت الهی است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: آنچه که امام می‌گفت این بود که هم جمهوریت باشد و هم اسلامیت، این معماری قانون اساسی ماست که در عین اینکه همه چیز باید مطابق شرع باشد اما رای مردم اصل است، ولایت یک حکم اصلی اداره کشور است اما اگر ولایت با بیعت جمع شود حکومت تشکیل می‌شود و آن چیزی که امروز برخی جریان‌های کج در تلاش آن هستند این است که جمهوریت را کم‌رنگ کنند که اگر این اتفاق بیفتد دیگر آن چیزی که امام گفته‌اند نیست.

اکبر ترکان با بیان اینکه در زمان ائمه(ع) نیز چنین قانونی حاکم بوده است، گفت: زمان اکثر ائمه(ع) ولایت امام بر مردم بوده اما چون مردم بیعت نکردند برای اقامه حکومت قیام نکردند. وقتی مردم در خانه امیرالمومنین(ع) جمع شدند و درخواست حکومت کردند ایشان فرمودند اگر خواست مردم نبود این افسار خلافت را به گردنش رها می‌کردم. بنابراین جمهوریت و اسلامیت باید باهم باشد و آن‌ها که فکر می‌کنند رای مردم یک زینت است، دچار انحرافی بزرگ هستند.

مشاور رئیس‌جمهور ضمن تبریک به مردم برای حضور گسترده در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه، به مناظرات انتخاباتی اشاره کرد و افزود: تمام کاندیداها روی سه بحث اصلی بیکاری، فساد و فقر مباحثه می‌کردند، سال 1384 در ابتدای دولت نهم تعداد شاغلین کشور طبق گزارش مرکز آمار ایران 20 میلیون و 600 هزار نفر و در پایان دوره 8 ساله دکتر احمدی‌نژاد نیز این رقم ثابت بوده است؛ یعنی به تعداد بیکاران اضافه شده اما در دوره 8 ساله که درآمدهای افسانه‌ای نفتی را داشتیم خالص اشتغال صفر بوده است. در پایان سال 95 شاغلین کشور به 23 میلیون نفر رسیده است یعنی 2 میلیون و 400 هزار نفر به شاغلین کشور اضافه شد اما همزمان به بیکاران هم اضافه شده است.

وی گفت: برنامه دولت دوازدهم این است که سالانه 950 هزار شغل ایجاد کند یعنی تا پایان سال 1400 باید شاغلین ما به 27 میلیون نفر برسد و وقتی این اتفاق می‌افتد که سرمایه‌ها شکل بگیرد.

ترکان ضمن تاکید به اهمیت سرمایه‌گذاری و با بیان اینکه برخی چیزها سرمایه‌گذاری را از توجیه می‌اندازد، افزود: وقتی می‌شود پول را در بانک گذاشت و بدون مالیات 28 درصد سود گرفت آیا کسی می‌آید به خودش زحمت بدهد و سرمایه‌گذاری کند؟ چرا بانکداری از مسئولیت‌های اولیه خودش خارج شده است؟ در قانون بانکداری بدون ربا هیچ جایی قرار نبوده سود علی‌الحساب به کسی بدهیم، این پایه کج از یک جایی گذاشته شده و به ربا تبدیل شده است. سود علی‌الحساب ضد بانکداری بدون ربا و یکی از موارد ضد تولید است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مشکل دوم سود روزشمار است که جایی در الگوی اسلامی ما ندارد؛ سود روزشمار از کجا آمده؟ سودشماری خوب است اما روزشماری رباست. نمی‌توانیم از کنار حرف برخی علما که این سیستم را ربوی می‌دانند گذشت. مشکل سوم این است که بانک‌ها برای حساب جاری یک حساب پس‌انداز پشتیبان در نظر گرفته‌اند، غلط است زیرا به حساب‌های جاری که نباید سود تعلق بگیرد. این‌ها مشکلات و موانع تولید است و می‌دانیم ریشه‌کن کردن این مسائل سخت است اما باید این سه موضوع را از بین برد.


برچسب ها : اکبر ترکان
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو