چابهار نقطه اتصال ایران و کشورهای آسیای میانه

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار نقطه اتصال ایران و کشورهای آسیای میانه به آب های اقیانوسی و آزاد است که به عنوان دروازه و پیشانی توسعه کشور از آن یاد می شود.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی افزود: چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریایی است.

آقایی گفت: وجود آبهای عمیق در خلیج وسیع شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است.

وی افزود: چابهار نزدیکترین فاصله زمینی به کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه را دارد و تخفیف ها و معافیت های در نظر گرفته شده برای صادرات و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می رود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: چابهار تنها کلید توسعه شرق کشور است و پس از تکمیل زیرساختهای ریلی، بندری، هوایی و جاده های ارتباطی و طرح های در دست اجرا نقش مهمی در آبادانی سیستان وبلوچستان و رونق جنوب شرق کشور خواهد داشت.

آقایی افزود: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان طرح برتر در سطح اقتصاد حمل و نقل موفق به دریافت جایزه دادمان شده است.

وی گفت: این طرح در فاز یک اسکله های کنتینری و پسکرانه با پیشرفت بیش از 95 درصدی در مرحله بهره برداری است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: ظرفیت بندر شهید بهشتی پس از تکمیل مرحله (فاز) نخست به هشت و نیم میلیون تن می رسد که بزودی با حضور مسئولان ارشد کشوری و کشورهای همسایه به بهره برداری خواهد رسید.

آقایی با تشریح آخرین اقدامات در اجرای پروژه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در فاز نخست هزار و 650 مترموج شکن، بیش از 5 کیلومتر دایک حفاظتی، پنج پست اسکله شامل 2 پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و 700 متر احداث شده است.

وی ادامه داد: از مجموع 15 میلیون و 800 هزار مترمکعب عملیات لایروبی مقدار 14 میلیون و 500هزار مترمکعب انجام شده که در این بخش حجم عملیات 94 درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در دهانه ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند و خارج از آب های تنگه هرمز قرار دارد و از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است.

آقایی در پایان گفت: وجود بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی می تواند اقتصاد این منطقه را متحول کند.


امتیاز به خبر :