حصر دریایی قطر به دست ایران می شکند

پس از اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان روابط تجاری خود را با قطر قطع کردند این کشور وارد بحران جدی در مبادلات تجاری دریایی خود در منطقه شد و برای رها سازی خود از این بن بست تنها کشوری که می توانست به آن کمک کند جمهوری اسلامی ایران بود.




به گزارش فرینا به نقل از عصر اقتصاد، قطر در این سال ها روابط مناسب تجاری دریایی خوبی را با بنادر مختلف جنوبی کشور ما داشته است و پس از این بحران صهیونیستی سعودی که بر علیه قطر شروع شده است تمام چشم ها به تداوم و افزایش روابط تجاری این کشور با ایران دوخته شده در این خصوص  نهادهای ایرانی مستقر در بنادر کشور مانند شورایعالی مناطق آزاد به دلیل وجود نزدیکی دو منطقه آزاد تجاری به خط دریایی قطر و نیز سازمان بنادر به عنوان متولی بنادر کشور امادگی خود را برای افزایش سطح مبادلات دریایی با این کشور محصور اعلام کرده اند.

در این خصوص مدیر امور هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با تاکید بر این که شرایط قطر می‌تواند یک فرصت برد–برد برای منطقه قشم و بندرعباس و این کشور ایجاد کند، گفت: ایران باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشد و از این پس قطری‌ها هم با ایران همراه‌تر خواهند بود.

جعفر آهنگران افزود: پیش از ایجاد  اختلاف قطر با عربستان سعودی هم با کشور قطر مذاکراتی درباره صادرات محصولات مختلف از جمله مصالح ساختمانی برای آماده سازی این کشور جهت برگزاری مسابقات جام جهانی 2020 داشتیم اما با این فرصت پیش آمده می‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی با قطر را سریع‌تر افزایش دهیم.

این مقام مسئول با بیان این که وقت زیادی برای جذب بازار قطر نداریم گفت: در حال حاضر تمام کشورها می‌توانند رقیب ایران برای جذب بازار قطر باشند چه کشورهای همسایه ایران و چه کشورهایی مانند چین که فاصله زیادی با قطر دارند.

آهنگران گفت: توجه داشته باشید که داشتن ارتباط جغرافیایی و فیزیکی با یک کشور نمی‌تواند تنها مزیت محسوب شود البته داشتن این ارتباط فیزیکی شرط لازم است اما کافی نیست چنانچه کشوری مانند ترکیه با وجود اینکه ارتباط فیزیکی با کشوری مانند افغانستان ندارند اما می‌بینیم که بازار این کشورها را در اختیار گرفته است. همچنین کشوری مانند چین هم که با بسیاری از کشورها ارتباط فیزیکی و جغرافیایی ندارد اما محصولات آن در بسیاری از بازارها به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مناطق مرتبط با قطر زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش روابط تجاری و افزایش صادرات به قطر را دارند، گفت: بندر شهید رجایی در بندرعباس و بندر کاوه در قشم از جمله بنادری هستند که زیرساخت‌های کافی برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با قطر را دارند.

آهنگران درباره افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با قطر از طریق مناطق آزاد کشورمان گفت: چندی پیش یک هیئت قطری از مناطق آزاد کشورمان بازدید داشتند و سه منطقه را برای افزایش روابط تجاری در اولویت قرار دادند که اولویت اول آنها بوشهر بود.

وی افزود: قطر می تواند بازار هدف محصولات غذایی، کشاورزی و صنعتی ایران باشد و قطری‌ها در صورتی با افزایش روابط تجاری با ایران از طریق بوشهر موافق بودند که این منطقه به منطقه آزاد تبدیل شود. طرح تبدیل بوشهر به منطقه آزاد به مجلس ارائه شده اما هنوز تصمیمی درباره آن نگرفتند.

این مقام مسئول ادامه داد: اولویت بعدی قطری‌ها برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران افزایش فعالیت‌ها در مناطق بندرعباس و قشم بود که به نظر می‌رسد افزایش صادرات به این کشور از محور بندرعباس – قشم از این پس در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد قطر قصد دارد پایتخت تجاری خود را به بندر الروییس در شمال این کشور منتقل کند و از این رو این منطقه را به منطقه آزاد تبدیل کرده است.

در ادامه مدیر امور هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه قطر یک کشور وارد کننده است و صادرات آن تنها در حوزه انرژی است گفت: قطر می‌تواند بازار هدف تولیدات و محصولات ایرانی باشد به این شرط که بتوانیم استانداردهای خود را نزدیک به استانداردهای جهانی کنیم.

همچنین معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی می گوید هنوز تصمیمی در خصوص تردد کشتی های تجاری بین بنادر ایران و قطر اتخاذ نشده، اما اگر این کشور تقاضای ارائه خدمات بندری و دریایی داشته باشد مخالفتی نخواهیم داشت.

جلیل اسلامی افزود: همانطوری که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز برای رسیدن به مقاصد پروازی خود از آسمان ایران استفاده می کند، تردد شناورهای تجاری بین بنادر ایران و قطر هیچ مشکلی نخواهد داشت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پیش از این تردد شناورهای دریایی بین بنادر دو کشور قابل توجه نبود اما اگر قرار است کشتی های کانتینری و فله بر بین بنادر ایران و قطر تردد کنند،در این صورت شاهد افزایش مراودات بندری و دریایی بیشتری بین دو کشور خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول، در صورتی که این مسیر جدید دریایی باز شود کشتی های زیادی بین بنادر ایران و قطر تردد خواهند کرد و در مجموع بنادر نزدیک به قطر از آمادگی لازم برخوردار هستند.

همچنین قطع روابط دیپلماتیک بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و قطر، فعالیت برخی از خطوط مهم کشتیرانی کانتینری دنیا را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار داده است

لارس جنسن، مدیر اجرایی موسسه مشاوره SeaIntelligence دانمارک در این رابطه می گوید:قطع روابط دیپلماتیک بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شامل -دبی، بحرین و مصر- و قطر، فعالیت برخی از خطوط کشتیرانی کانتینری مهم دنیا را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

از میان خطوط کشتیرانی بزرگ و عمده جهانی، کشتیرانی CMA CGM فرانسه یک خط سرویس دهی چین- خاورمیانه که با شناورهایی به ظرفیت نه الی ده هزار TEU فعالیت می کند را در اختیار دارد، این خط سرویس دهی علاوه بر دبی و عربستان سعودی در قطر نیز پهلوگیری می کند، از طرف دیگر، خط کشتیرانی MSC سوئیس نیز چند ماه گذشته با به روز رسانی خط سرویس دهی چین – خاورمیانه خود، در مسیر بین عربستان سعودی و دبی در بنادر قطر نیز پهلو می گیرد.

قطع ارتباط حمل و نقل دریایی با قطر نیز می تواند مشکلات عدیده ای را برای ادغام کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان و UASC امارات نیز ایجاد کنند، چرا که پیش از این مالکیت بخش عمده ای از UASC را بر عهده قطر بوده است.

لازم به ذکر است عربستان، مصر، امارات و بحرین روز 15 خرداد ماه امسال به بهانه حمایت قطر از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی، تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی ها، رابطه خود را با دوحه قطع کردند.

این اقدامات شامل لغو مجوز عبور پروازهای شرکت هواپیمایی قطر از آسمان عربستان، امارات، بحرین و برخی از کشورهای عربی است و متعاقب آن دولت قطر نیز تمام پروازهای خود را به کشورهای عربی یاد شده قطع کرده است.

با اعمال این ممنوعیت ها هم اکنون شرکت هواپیمایی قطر از طریق دو نقطه ورودی و خروجی، پروازهای فرودگاه دوحه به ناحیه پروازی ایران وارد می شوند و با عبور از فضای پروازی ایران و ورود به اروپا، پاکستان و عمان، مسیرهای پروازی خود را ادامه می‌دهند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو