حمل علم شمشیری با پای پیاده در مسیر 11 کیلومتری توسط روزه داران قشم

حمل علم شمشیری با سابقه ای بیش از ۹۰۰ سال در قشم، همزمان با نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور جمعی از مردم روزه دار با پای پیاده از مسجد علی بن ابیطالب (ع) به سمت روستای «حمیری» در 11 کیلومتری شهر قشم آغاز شد.

به گزارش فرینا، این آیین ساعت که 9 صبح امروز همزمان با نوزدهم ماه مبارک رمضان از مسجد علی بن ابیطالب (ع) که از قدیمی‌ترین مساجد شهر قشم به شمار می‌رود، توسط بیش از 50 نفر از روزه داران آغاز  شد.
مردم روزه دار شهر قشم با حمل این شمشیر در مسیر 11 کیلومتری تا روستای حمیری، برنامه های ویژه عزاداری ضربت خوردن امیرالمومنین (ع) را تا بعدازظهر امروز در این روستا برگزار می کنند و با اتمام برنامه ها در ساعت 4 بعدازظهر باردیگر مسیر طی شده را با پای پیاده به سمت شهر قشم شروع می کنند و شمشیر دولبه را در مکان خود قرار می دهند.
مردم جزیره اعم از شیعه و اهل سنت معتقدند در زمان برپایی آین سنتی حمل علم شمشیری که علاوه بر 19 رمضان در ماه محرم نیز اجرا می شود، شماری از بیماران صعب‌العلاج و حتی لاعلاج با دعای خیر مردم در این مراسم شفا یافته اند.
در ماه محرم جمعیتی نزدیک به هزار نفر در آئین حمل علم شمشیری از شهر قشم تا روستای حمیری شرکت می کنند و در این روستا با برپایی عزاداری های مرسوم، با قربانی کردن گوسفند و طبخ غذا نذورات خود را ادا می کنند.
ریختن شکلات و شیرینی روی علم به عنوان ادای احترام به مقام شهیدان کربلا نیز در ماه محرم در آئین  علم شمشیری در روستای حمیری انجام می‌شود و اقشار مختلف در حین مراسم، پارچه سبز روی پرچم می‌بندند.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو