امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و وزارت بهداشت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون بهداشت وزیر بهداشت تفاهم‌نامه‌ای در حوزه «کنترل بیماری‌‌های واگیردار در مرزهای آبی و کشتی‌ها»‌ و همچنین «کنترل بیماری‌هایی که ممکن است از طریق انسان، دام و یا کالا از کشتی وارد کشور شود»، امضا کردند.

به گزارش فرینا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این مراسم گفت: بنادر باید با دقت کافی از نظر وجود بیماری‌های واگیردار تحت کنترل باشند تا این بیماری‌ها از طریق انسان، دام و یا کالا به کشور وارد نشوند، البته تا امروز چنین اتفاقی در بنادر کشور رخ نداده است.
محمد سعیدنژاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی هر دو عضو سازمان جهانی هستند که در ارتباط با کنترل عوامل بیماری‌زا و بیماری‌های واگیردار و غیره دقت کافی دارند.
سعیدنژاد گفت: کشتی‌ها در بنادر ایران بدون اجازه سازمان بنادر، مجوز تخلیه آب توازن را ندارند؛ بنادر به‌عنوان مبادی ورودی امن کشور لازم است دائم از نظر بهداشتی بررسی شوند.
وی افزود: کشتی‌ها و دریانوردانی که وارد بنادر ما می‌شوند، قبل از پهلوگیری بازرسی می‌شوند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: البته از سال ۹۰ مصوبه‌ای در زمینه ارتقای سطح بهداشتی و قرنطینه در بنادر کشور داریم.
سعیدنژاد، امن‌ کردن واردات کالا و نیروی انسانی از نظر بهداشتی و سرعت عمل دادن به عملیات تخلیه و بارگیری، پهلوگیری و جلوگیری از تأخیر را از اهداف تفاهم‌نامه امروز عنوان کرد و افزود:‌ تشکیل کمیسیون‌های مشترک دائمی بین دو طرف برای پیگیری نکات جدید نیز مدنظر قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش می‌کنیم در قالب این تفاهم‌نامه بنادر کشور از نظر بهداشتی هرچه بیشتر امن‌تر شوند.
در ادامه این مراسم معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: تفاهم‌نامه امروز در جهت اجرای مقررات بین‌المللی در حوزه بهداشت و پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از طریق مرزهای بندری است.
علی‌اکبر سیاری افزود: کشتی می‌تواند با خود جوندگانی نظیر موش و یا حشراتی مثل پشه و مگس منتقل کند که با خود بیماری به همراه دارند و یا اینکه مواد غذایی و یا انسان‌های درون کشتی ممکن است با خود بیماری‌هایی داشته باشند.
سیاری گفت: کشتی خود شهری روی آب است بنابراین همه امکانات یک شهر را دارد و باید مقررات بهداشتی که در مورد شهر اعمال می‌شود، در مورد کشتی‌ها‌ نیز اعمال ‌شود.

در ادامه این مراسم رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار نیز گفت: این تفاهم‌نامه حاصل یک سال جلسات کارشناسی در این باره است.

محمدمهدی گویا افزود: هر نوع بیماری که توان ایجاد همه‌گیری داشته باشد و بتواند از طریق انسان، دام، گیاه و یا کالا از کشوری به کشور دیگر عبور کند و موجب همه‌گیری آن بیماری شود باید برای آن برنامه تهیه کرد.

گویا گفت: آنچه بین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز تفاهم شد، پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی، مواجهه و پاسخ‌دهی فوری و احتمالاً پاک‌سازی این بیماری‌ها است که به صورت مشترک توسط دو طرف انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زمینه این تفاهم‌نامه دستورالعملی است که با کار کارشناسی دو طرف و البته همکاری نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار افزود: در این باره می‌توان به بیماری‌هایی که می‌توانند از طریق آب و غذا منتقل شوند یا بیماری‌هایی که از طریق انسان منتقل می‌شود نظیر آنفلونزا اشاره کرد.

گویا مقابله با بیماری‌هایی را که از طریق آب موجود در کشتی‌ها ممکن است منتقل شود را از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: کشتی‌ها دارای آب توازن هستند، اما این کشتی‌ها زمانی که به بنادر ما وارد می‌شوند، حق تخلیه این آب ذخیره‌شده را ندارند که همه این موارد و باید با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی باشد، زیرا این آب ممکن است دارای عوامل بیماری‌زا و همه‌گیری باشد.

وی افزود: سال‌های پیش بود که کشتی هندوستانی با تخلیه آب توازن خود در کشور پرو موجب همه‌گیری وبا در آن کشور شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار گفت: همچنین کتاب دستورالعمل «راهنمای گام به گام بازرسی بهداشت شناورها» نیز با همکاری طرفین تهیه کرده‌ایم که تلاش می‌کنیم در سطح اجرایی ابلاغ شود.

امتیاز به خبر :