قول هندی‌ها در چابهار عملی شد؛ گشایش اعتبار ۸۰ میلیون دلار از فایناس هند در بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هندی‌ها قرارداد فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری در بندر چابهار دارند که ۸۰ میلیون دلار آن گشایش اعتبار شده است ضمن آنکه پیمانکار را انتخاب کرده‌اند.




به گزارش فرینا، تکمیل مطالعات مکان‌یابی احداث بنادر خشک،نظارت جدی سازمان بنادر بر بهداشت کالا‌ها و کشتی‌های وارده به کشور،گشایش اعتبار ۸۰ میلیون دلار از فایناس هند در بندر چابهار و هم چنین ارائه خدمات بندری ایران به قطر مهم ترین اخبار حوزه بندری را به خود اختصاص داد که در زیر مروری بر آنها داریم.

تکمیل مطالعات مکان‌یابی احداث بنادر خشک/ تاسیس ۶ بندر خشک تا پایان برنامه ششم توسعه

امینی در خصوص اهمیت ایجاد بنادر خشک و آخرین برنامه‌ریزی برای اجرای این مهم در کشور گفت: مطالعات ما برای شناسایی بنادر خشک تمام شده است و بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: دولت در این دو سال مطالعات جامعی روی بنادر خشک انجام داده است و به دنبال استعداد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بنادر خشک است؛ زمین‌های زیادی در قزوین، کرمانشاه، مشهد، اصفهان و کرمان وجود دارد که مستعد احداث بنادر خشک هستند و بعد از اتمام مطالعات برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق ورود می‌کنیم

به گفتهٔ امینی هر بندر خشک به قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان بستگی به نوع آن نیازمند سرمایه‌گذاری است و برای تأسیس ۷ بندر خشک(مورد تایید سازمان ملل) حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمندیم.

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص چرایی توجه دولت‌ها به احداث بنادر خشک، گفت: سازمان ملل به دنبال مجرایی بود که به اقتصاد کشورهای محصور در خشکی و کشورهایی که به آب راه ندارند کمک شود و امکان صادرات کالاهای آن‌ها وجود داشته باشد. بر اساس این تعریف لندلاک‌ها باید جایی برای واردات و صادرات کالا داشته باشند و بر همین اساس مفهوم بنادر خشک از سوی سازمان ملل شکل گرفت و موافقت‌نامه بین‌المللی بنادر خشک در ایران نیز از سوی آقای آخوندی در دولت یازدهم در سازمان ملل امضا شد و ۷ بندر خشک برای ایران با هدف سرویس دادن به کشورهای محصور در خشکی کاندید شد.

امینی اضافه کرد: با این حال ایران از این ظرفیت برای توسعه داخلی و کمک به توسعه استان‌ها استفاده کرد و در حال حاضر در تلاش برای شناسایی استان‌هایی هستیم که مستعد ایجاد بنادر خشک هستند؛ هدف نهایی هم توسعه این استان‌ها است چرا که در صورت تأسیس بنادر خشک در استان‌های مستعد، تولید،اشتغال و حمل‌ونقل بین‌المللی فراهم می‌شود.

افزایش تعاملات تجاری و گردشگری با عمان از طریق بندر شهید باهنر

محسنی با اشاره به دستاوردهای این سفر و تصمیمات اتخاذه شده در نشست‌های تخصصی اظهار داشت: قرار شد برای رونق بیشتر و بهتر خط مسافری و گردشگری خصب-قشم- باهنر تعامل و مشارکت اجرایی جدیدی انجام شود و با استفاده از رمپ متحرک مستقر در بندر شهید باهنر، امکان ارائه خدمات به شناور عمانی به منظور انتقال خودروهای شخصی اتباع عمان و ایران به دو کشور فراهم شود

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده به منظور ارایه خدمات تسهیل‌گر برای توسعه خدمات گردشگری و مسافری، گف: موضوع تبلیغ محیطی فعالیت گردشگری – بندرعباس به خصب و کاهش هزینه های چاپی در دو بندر از سوی بخش خصوصی و دولتی صورت پذیرد.

به گفته وی، فعال سازی تجارت بین بنادر ایران و عمان مطرح و موضوعات صادرات میوه و تره بار از ایران به عمان با توجه به فاصله کم بین بندر باهنر و بندر خصب نیز مطرح و مقرر شد طرفین برای فعالیت بیشتر این خط تجاری تلاش کنند.

محسنی از فعال شدن مرکز تجاری و برپایی مستمر نمایشگاه عرضه مستقیم کالای ایرانی در عمان و همچنین افزایش تعاملات بهداشتی و بیمارستانی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این سفر سخن به میان آورد و افزود: ساخت بیمارستان تخصصی چشم و اعزام پزشکان استان به خصب از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در این سفر بود که بندر شهید باهنر آمادگی کامل خود را برای انتقال تجهیزات و همکاری لازم برای تقویت روابط اقتصادی و دریایی دو کشور اعلام کرده است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر استفاده از ظرفیت شناورهای ایرانی برای اولین بار در مسافرت های بین المللی را از جمله نکات قابل توجه این سفر دانست و در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع نشان از توانایی و ظرفیت خوب شناورهای ایرانی دارد و یکی از شروط هیات ایرانی برای برقراری خط مسافری و گردشگری بین دو کشور استفاده از ظرفیت شناور های ایرانی در این خطوط بوده است

بارگیری نخستین محموله صادراتی گندم در بندر امام خمینی (ره)

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به پهلوگیری کشتی ایرانی آرتین طی روز پنج‌شنبه ۱۶ خردادماه سال جاری در این مجتمع بزرگ بندری به منظور بارگیری نخستین محمولهٔ صادراتی گندم کشورمان گفت: پس از پهلوگیری این کشتی، با همکاری نیروهای عملیاتی مجرب این مجتمع بندری، عملیات بارگیری نخستین محموله صادراتی گندم به مقصد کشور عمان آغاز و روز یکشنبه به اتمام رسید.

عبداللهی با اشاره به آمادگی مجتمع بندری امام خمینی (ره) برای پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی بازرگانان و صادرکنندگان و تقویت بیش از پیش توان صادراتی کشور، بیان کرد: در همین راستا ضمن تمهید امکانات و تجهیزات لازم، از نخستین ساعات پس از پهلوگیری کشتی مذکور، روند عملیات بارگیری آن آغاز شده و طی کمتر از چهار روز با نرخ سرعت مطلوب بارگیری، تکمیل ظرفیت گردیده و طی روز دوشنبه ۲۲ خردادماه امسال این بندر را به مقصد کشور عمان ترک کرد.

وی موقعیت مجتمع بندری امام خمینی (ره) را به لحاظ قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و نزدیکی به مراکز بزرگ جمعیتی و صنعتی کشور را کم‌نظیر توصیف کرده و افزود: با توجه به مزیت‌های این مجتمع بندری و آمادگی تجهیزاتی و آبخور مناسب برای پذیرش کشتی‌های پهن‌پیکر، بازرگانان و صادرکنندگان کشور به ویژه صادرکنندگان کالاهای اساسی، می‌توانند به خوبی از این امکان برای انتقال و توزیع کالاهای خود به شمال و شرق آفریقا و همچنین ترانزیت غلات کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز به دیگر نقاط جهان بهره بگیرند.

تاکنون هیچ‌گونه بیماری از بنادر وارد کشور نشده است/ نظارت جدی سازمان بنادر بر بهداشت کالا‌ها و کشتی‌های وارده به کشور

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر بعد از امضا تفاهم‌نامه همکاری با وزارت بهداشت در زمینه ارتقا بهداشت در بنادر کشور گفت: لازم است که بنادر کشور مورد بازرسی و کنترل جدی قرار گیرد تا بیماری خاصی از طریق بنادر وارد کشور نشود.

 وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ‌گونه بیماری از طریق بنادر وارد کشور نشده است گفت: این مهم نشان‌دهنده همکاری مشترک سازمان بنادر با وزارت بهداشت و همچنین عضویت این دو سازمان در سازمان‌های جهانی مربوطه از قبیل سازمان جهانی کار دریایی و همچنین سازمان جهانی دریانوردی است که مقررات سخت‌گیرانه‌ای در خصوص کنترل ایمنی و بهداشت دارند.

سعیدنژاد با اعلام اینکه در راستای این هدف تمامی کالاهای وارده به کشور نمونه‌گیری و آزمایش می‌شوند گفت: برای اینکه بتوانیم بنادر کشور را به عناوین مبادی ورودی امن بهداشتی داشته باشیم علاوه بر کنترل‌های HSE که در بنادر انجام می‌شود تمام کشتی‌ها قبل از پهلوگیری مورد بازرسی قرار می‌گیرند. این بازرسی‌ها به کالا و اقلامی مرتبط می‌شوند که از طریق کشتی‌ها وارد کشور می‌شود.

وی ورود دام و طیور و همچنین مواد غذایی ازجمله کالاهای مهمی دانست که موردبررسی مسئولان سازمان قرنطینه قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تکمیل این فرایند دولت در سال 90 مصوبه‌ای به وزارت بهداشت و باهدف ارتقا سطح بهداشتی در بنادر داشت که پس از یک سال گفتگو منجر به انعقاد این تفاهم‌نامه شد.

سعید نژاد تأکید کرد این تفاهم‌نامه با دو هدف امن کردن بنادر کشور از نظر بهداشتی و همچنین سرعت دادن به عملیات حمل‌ونقلی انجام می‌شود.

به گفته سعید نژاد بر اساس این تفاهم‌نامه کمیسیون‌های دائمی بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر تشکیل می‌شود تا علاوه بر اینکه همه فرایندهای لازم در بنادر مورد مانیتورینگ قرار گیرد مراقبت‌های ویژه‌ای هنگام ورود برخی کالاها، کشتی‌ها و بازرسی نیروی انسانی کشتی‌هایی که از برخی نقاط خاص دنیا وارد ایران می‌شوند انجام شود.

گشایش اعتبار ۸۰ میلیون دلار از فایناس هند در بندر چابهار/ آماده خدمات‌دهی به کشتی‌های قطری هستیم

همچنین محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران درخصوص سرویس‌دهی بنادر ایران به قطر بعد از قطع ارتباط با عربستان و کویت گفت: خوشبختانه تمام بنادر جتوبی ایران از امکانات و ظرفیت مناسبی درزمینه حمل و نقل کالا مسافر و خودرو برخوردار هستند که برخی بنادر حوزه خلیج فارس از قبیل امارات، کویت و قطر که تردد بیشتری دارند از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی سرویس‌دهی به بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس را کار جدیدی ندانست و گفت: با این حال ایران آمادگی دارد که به هرکدام از کشورهای عربی از جمله قطر که بخواهد کالاهای خود را از طریق بنادر ایران حمل کند سرویس دهد.

وی سرویس‌دهی به کالاهای ترنزیتی کشورهای عربی را نیز از جمله آمادگی‌های ایران دانست و گفت: خوشبختانه فاصله برخی بنادر ما با بنادر قطربه هفت - هشت ساعت می‌رسد و این کوتاهی مسیر امکان ارتباط را آسان‌تر کرده است.

سعید نژاد گفت: بنادر بوشهر، کنگان، لنگه و دیر از جمله بنادر آماده برای سرویس‌دهی به قطر است.

وی ادامه داد: این عملیات به صورت روزانه انجام می‌شود و درآینده نیز ادامه خواهد داشت و به همین دلیل مشکلی برای سرویس‌دهی به قطر وجود ندارد.

سعیدنژاد درپاسخ به پرسش دیگری درخصوص آخرین وضعیت همکاری هند در چابهار گفت: هندی‌ها دو قرارداد درچابهار دارند یکی به صورت فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری که فرایند آن بدون هیچ محدودیتی درحال انجام است جز اینکه فرایند انتخاب پیمانکار، سازنده و مشخصات فنی مورد بحث است.

وی توضیح داد: رویکرد ایران این است که بتواند بخش قابل توجهی از این عملیات با صنایع داخی کشور انجام شود و این مهمترین هدف ماست که درحال پیگیر آن هستیم.

وی خبر داد: از ۱۵۰ میلیون دلار ۸۰ میلیون دلار قرارداد انتخاب پیمانکار بسته شده است و درحال گشایش اعتبار هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به قرارداد دوم هندی‌ها در چابهار اشاره کرد و گفت: قرارداد دوم سرنایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار است که درواقع باید خرید تجهیزات کنند.

وی با بیان اینکه در برخی اقلام انتخاب پیمانکتار انجام شده و برخی تجهیزات خریداری شده است، گفت: مهمترین نکته‌ای که درخصوص قرارداد هندی‌ها وجود دارد سخت‌گیری ایران از نظر مشخصات فنی است. ما در تنظیم مشخصات فنی برگزاری مناقصه و انتخاب سازنده مشارکت داشتیم به نحوی که بهترین تجهیزات ممکن با خریداری و وارد بندر چابهار شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: موضوع مهم دیگر درخصوص چابهار که به اقدام عملی ایران منجر شد این بود که بتوانیم کالاهای هندی را به سمت بندر چابهار جذب کنیم. درهمین راستا بعد از سال‌ها خط مستقیم بین بندر چابهار و یکی از بنادر هند کشیده شد و روز گذشته دومین کشنی کانتینری مستقیم از هند وارد چابهار شد.

سعید نژاد گفت: این درحالی است که درگذشته کالاهای هندی از طریق یکی از بنادر جنوبی خلیج فارس وارد ایران می‌شد.

مخالفتی برای ارائه خدمات بندری به قطر وجود ندارد/ افزایش تردد کشتی‌ها بین دو کشور با بازگشایی مسیر جدید دریایی

 'جلیل اسلامی' با اعلام این خبر افزود: همانطوری که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز برای رسیدن به مقاصد پروازی خود از آسمان ایران استفاده می کند، تردد شناورهای تجاری بین بنادر ایران و قطر هیچ مشکلی نخواهد داشت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: پیش از این تردد شناورهای دریایی بین بنادر دو کشور قابل توجه نبود اما اگر قرار است کشتی های کانتینری و فله بر بین بنادر ایران و قطر تردد کنند،در این صورت شاهد افزایش مراودات بندری و دریایی بیشتری بین دو کشور خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول، در صورتی که این مسیر جدید دریایی باز شود کشتی های زیادی بین بنادر ایران و قطر تردد خواهند کرد و در مجموع بنادر نزدیک به قطر از آمادگی لازم برخوردار هستند

گسترش همکاری‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت با امضای تفاهم‌نامه

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با حضور محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

این تفاهم‌نامه که به امضای محمد سعیدنژاد و علی اکبر سیاری رسید بر گسترش همکاری‌ها در راستای ممانعت از ورود بیماری‌های همه‌گیر از مرزهای دریایی به کشور تأکید دارد.

این تفاهم‌نامه که در ۸ ماده به امضای طرفین رسید بر توسعه همکاری‌های مشترک بهداشتی در راستای مقررات بین‌المللی بهداشتی تأکید دارد.

بهره‌مند شدن طرفین از توانمندی‌های علمی و فنی در راستای مقررات بین‌المللی بهداشتی و همچنین همکاری در زمینه تألیف و تدوین مواد آموزشی از قبیل کتب، نشریات و جزوات از موضوعات مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.

براساس این تفاهم‌نامه وزارت بهداشت مکلف به فعال‌سازی و تقویت ساختارهای اجرایی و تجهیزاتی پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی در بنادر کشور می‌شود.

امتیاز به خبر :