نام: کروکودیل؛ صادره از: منطقه آزاد قشم

جریان کارآفرینی جوانان در کشور روندی روبه رشد داشته است. به طوریکه در جای جای کشورمان کارآفرینان و به ویژه جوانان کارآفرین به تولید و اشتغال مشغول هستند.

شاید تعجب کنید که زوج جوان کارآفرین در منطقه آزاد قشم، در جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس به پرورش کروکودیل مشغول هستند. در میان تمام خبرهایی از این دست کمتر به گوشمان خورده است که کسی در کشور مشغول به پرورش کروکودیل است. خانم مژگان روستایی و آقای بهروز سالاروند زوج کروکودیل پروری هستند که کار خود را با چند کرودکودیل وارداتی در جزیره هنگام شروع کردند و امروز پارک کروکودیل را در جزیره قشم راه اندازی کرده و حتی برای کروکودیل هایشان مشتری های پر و پا قرصی هم دارند. آنها در چند دوره کارآفرین نمونه استان هرمزگان شده اند و به حمایت بیشتر مسئولان نیاز دارند. 
گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری برنا با آقای بهروز سالاروند از نظر می گذرد. 

بفرمایید که کار پرورش کروکودیل را از چه زمانی آغاز کردید؟
پرورش کروکودیل چون یک بحث خیلی تازه ای در کشور بود راه اندازی اش هم خیلی زمان برد. یعنی اخذ مجوز، ساخت و بعد هم کار پرورش زمان بسیار از ما گرفت. در گام اول کار را به صورت تحقیقاتی شروع کردیم و مرحله به مرحله جلو رفتیم تا ریسک کار پایین بیاید.
اولین بار ایده پرورش کروکودیل از سال 85 بود که مطرح شد اما تا تبدیل بشود به مزرعه پرورش کروکودیل در جزیره هنگام، حدود چهار سال زمان برد. اواخر سال 89 مزرعه پرورش کروکودیل در جزیره هنگام راه¬اندازی شد که هدف آن پرورش کروکودیل بود. در کنار آن در سال بعد ما وارد فاز توسعه¬ای شدیم. طرح ایجاد "پارک کروکودیل نوپک" را به عنوان یک پارک گردشگری در منطقه آزاد قشم مدنظر قرار دادیم که این موضوع منجر شد به اینکه در سال 90 فاز اول این پارک راه  اندازی شد. در پارک کروکودیل هدف این بود که مردم با خصوصیات زندگی کروکودیل آشنا شوند. در این پارک مردم با مراحل تخم گذاری و رشد و نمو این جانور آشنا می شوند. در کنار کروکودیل در این پارک در جزیره قشم تلاش کردیم از حیوانات دیگر هم برای تنوع استفاده کنیم. حیوانات مخصوص آب و هوای گرمسیری و البته بومی را در این مجموعه گردآوری کردیم و گردشگران در واقع با یک باغ وحش کوچک سر و کار دارند ولی حرفه اصلی ما همان پرورش کروکودیل است که پایگاه اصلی ما در جزیره هنگام قرار دارد. 
این مجموعه پارک کروکودیل تقریبا از سال 90 کار خودش را در جزیره قشم شروع کرد الان فاز توسعه آن را در سال 95 به بهره برداری رساندیم که باعث شده که مجموعه بزرگتر شود. بیش از 100 کروکودیل در این مجموعه نگهداری می شوند و فضاهای متنوعی مثل باغچه پرندگان به آن اضافه شده است. فضاهای بازدید از کروکودیل ها به صورت فضاهای جذابی درآمده اند مثلا یک قسمت از مجموعه به صورت یک پل است که از روی محل زندگی کروکودیل های بزرگ عبور کرده است. فضای غار بچه کروکودیل ها خیلی دیدنی هست و در واقع این قسمت ها در فاز توسعه پارک به آن اضافه شده است. در آینده هم بحث توسعه ادامه دارد و امیدواریم که در سالهای آتی مجموعه هایی مثل پارک آهوان و آکواریوم هم به مجموعه پارک کروکودیل اضافه شود.

کروکودیل ها چگونه تولید مثل می کنند؟
کروکودیل ها تخمگذار هستند و بعد از حدود 3 ماه کروکودیل ها سر از تخم بیرون می آورند. برای رسیدن به زادآوری، باید در سال اول به طور مداوم دما، رطوبت، آب استخرها و غذای کروکودیل ها مورد سنجش قرار بگیرد و تأثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان را بررسی کرد. 

الان در جزیره هنگام این پرورش کروکودیل با چه ظرفیتی دارد کار می کند؟
پرورش کروکودیل در جزیره هنگام اولین مجموعه ای بود که راه اندازی شد. روز اول با تعداد خیلی کم کار خود را آغاز کرد. 
کروکودیل های مولد را از کجا وارد کردید؟
محموله اول از کشور مالزی شامل هشت سر کروکودیل بود که وارد کردیم اما در حال حاضر خودمان چندسال است که کار تکثیر و پرروش کروکودیل ها را داریم انجام می دهیم. الان مجموعه پارک و مزرعه کروکودیل حدود 100 تا 150 کروکودیل دارد در حالی که فروش به صورت زنده فروشی هم داشتیم که باغ وحش ها و مراکز حیات وحش در کشور از جمله مشتریان ما هستند. 
صادرات چطور؟
به دو دلیل هنوز صادرات نداریم. اول اینکه چون در حال حاضر داریم ظرفیت مجموعه را افزایش می دهیم اولین مشتری فعلا فقط مجموعه خودمان است تا کاملا ظرفیت مورد نیاز تکمیل شود. و دوم اینکه هنوز این نیاز در داخل کشور اشباع نشده که ما بخواهیم مازاد آن را صادر کنیم اگر روزی به این موضوع برسیم که دیگر در داخل مشتری بیشتری نداریم روی بحث صادرات هم کار می کنیم.
در جایی از گفت و گو گفتید که در جزیره هنگام می توانید ظرفیت پرورش کروکودیل را به هزار سر برسانید؟
بله یکی از اصلی ترین برنامه های ما در مزرعه کروکودیل جزیره هنگام این است که به تعداد کروکودیل ها به هزار سر برسد اما در حال حاضر پنجاه سر کروکودیل نگهداری می شود که همگی قابلیت تکثیر دارند.
ظرف چه مدتی به تعداد هزار سر می رسید؟
حدود پنج سال زمان می برد. 
چقدر سرمایه گذاری کردید در طول این فعالیت و میزان اشتغالزایی را هم بفرمایید.
از روز اولی که مزرعه راه اندازی شد تا الان حدود 5 میلیارد تومن سرمایه گذاری شده است. در حال حاضر مجموعه ما حدود 25 نفر اشتغالزایی دارد که معمولا این افراد به صورت ثابت هستند اما در ایامی که گردشگر بیشتری به منطقه آزاد قشم می آید مثل زمستان و ایام نوروز، حدود 15 نفر هم موقتا اضافه می شوند. در کنار این، اشتغال زایی های غیرمستقیم هم ایجاد شده است. 
از حمایت مسئولان هم بگویید؟ 
ما انتظارمان خیلی بیشتر است. ما انتظار داریم که در فازهای توسعه ای همکاری بیشتری انجام دهند. مثلا در مرحله اول که پارک را در جزیره قشم راه اندازی کردیم در سال 90 تا به فاز دوم رسیدیم و از جای اول به این مکان جدید نقل مکان کردیم 5 سال زمان برد و این 5 سال عمده وقت ما صرف واگذاری زمین در منطقه آزاد شد. ما فقط یکسال را صرف ساخت و ساز کردیم و مابقی کارها اداری بود که چهار سال به دنبال کارهای اداری دویدن خیلی زیاد است. 
امیدواریم در اداراتی که وابسته به منطقه آزاد زمان کمتری برای کارهای اداری تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برای پیگیری امور صرف شود تا سرمایه گذار احساس نکند از او حمایتی نمی شود. انتظار دیگر ما معرفی مجموعه در پکیج های اطلاع رسانی و تبلیغاتی جزیره قشم است تا گردشگران از وجود این مجموعه در جزیره قشم مطلع شوند. این مجموعه واقعا در کشورهای اطراف و خلیج فارس منحصر به فرد است.
مجموعه ما به جریان فعالیت های گردشگری در قشم کمک می کند پس طبیعتا این انتظار وجود دارد تا پارک کروکودیل قشم بیشتر به گردشگران ورودی منطقه معرفی شود. بسیاری از بازدیدکنندگان برای چندمین بار از "مجموعه نوپک" بازدید کرده اند یعنی تا حد بسیار زیادی جذابیت در این مجموعه وجود داشته است که گردشگران باز هم به دیدن کروکودیل ها می آیند. البته اخیرا دوستان منطقه آزاد اعلام کرده اند که در تورهای بازدید از جزیره قشم پارک کروکودیل را هم در برنامه گردشگران گنجانده اند.
مجموعه ما در سال 92 کارآفرین برتر استان هرمزگان شد. آن زمان اولین مجموعه از منطقه آزاد قشم بودیم که این عنوان را کسب کردیم. در سال 93 هم مجددا این عنوان را کسب کردیم. در سال 94 به عنوان کارآفرین برتر کشور معرفی شدیم و در مراسمی با حضور وزیر کار و معاون اول رئیس جمهور از مجموعه کروکودیل نوپک قشم تقدیر شد. 
نکته ای که در این میان مهم است این است که گزارش معرفی این مجموعه در برهه ای از زمان تیتر رسانه هایی هم چون آسوشیتد پرس و مطلب اول سایت یاهو بوده است. این هم در زمانی بود که ایران در دوره سخت ترین تحریم ها قرار داشت این نشان می دهد که در سخت ترین شرایط نیز افرادی هستند که با ایده های جدید و تازه راه های کسب و کار را می آزمایند و موفق هم می شوند. 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو