رويكرد تامين اجتماعی توسعه و ارائه خدمات الكترونيك است

رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان قشم از توسعه خدمات الکترونیک به مخاطبان به عنوان رویکرد و چشم انداز مهم این سازمان نام برد.

به گزارش فرینا، عباس اکبری در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته تامين اجتماعي با ذكر اين مطلب افزود: مخاطبان می توانند از طریق پلتفرم مبتني بر تلفن همراه با شماره گيري #١٤٢٠*٤* از خدمات این سازمان شامل آخرین پرداخت ها، قوانین و مقررات مربوط به بیمه شدگان و موارد دیگر آگاه شوند.
وی ادامه داد: برای کاهش مراجعه کارفرمایان به ادارات تامین اجتماعی از چند سال پیش تا کنون لیست حق بیمه نیز به صورت الکترونیکی ارسال و دریافت می شود و دسترسی به فرم ها نیز از طریق اینترنت امکانپذیر شده است.
اکبری از دریافت فیش و احکام حقوق مستمری بگیران و ابلاغ الکترونیکی احکام از طریق اینترنت و ایمیل کارفرمایان هم به عنوان دیگر خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نام برد.

الکترونیکی شدن پرونده های بیمه شدگان قشم 
او از راه اندازی سیستم تشکیل پرونده الکترونیکی بیمه شدگان جدید قشم در خبر داد و گفت: پس از اجرای این فاز پرونده بیمه شدگان سال های گذشته نیز به عنوان فاز دوم این طرح به مرور از حالت کاغذی به الکترونیکی تبدیل می شود.
رئيس تامين اجتماعي منطقه آزاد قشم  با ارائه گزارش عملکرد یکساله این اداره به مناسبت هفته تامین اجتماعی (19 تا 25 تیر ماه)، افزود: سال گذشته 200 میلیارد ریال از مطالبات این اداره براساس برنامه بخشودگی جرایم بدهکاران تعیین تکلیف شده است.
وی اعلام کرد: در برنامه تعیین تکلیف 200 میلیارد ریال بدهی کارفرمایان خوش حساب شهرستان قشم، 62 میلیارد ریال جرایم آنان بخشوده شد.

ارائه خدمات متنوع سازمان تامین اجتماعی
رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان قشم با اشاره به نوع خدمات شایسته این نهاد، افزود: سازمان تامین اجتماعی بيش از ١٨ نوع خدمت به از افراد تحت پوشش خود ارائه مي كند.
او ادامه داد: حمایت از بیمه شدگان در حوادث مختلف و بیماری ها، پرداخت بیمه بیکاری، پرداخت حقوق مستمری بگیران و از کارافتادگان، پرداخت مستمری افراد فوت شده، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه دفن و فوت، پرداخت هزینه ایام بارداری، خدمات درمانی و ... از جمله مهمترين خدمات و حمايت هاي اين سازمان بيمه گر محسوب می شود.

پرداخت وام به بازنشستگان تامین اجتماعی
اکبری گفت: پرداخت وام از طریق بانک رفاه از دیگر خدمات سازمان تامین اجتماعی است که در کل ایران از جمله شهرستان قشم ارائه می شود.
وی یادآور شد: تکریم بازنشستگان یکی از اهداف مهم سازمان تامین اجتماعی است و ارئه خدمات و حمايت هاي خاص از اين عزيزان در دستور کار این سازمان قرار گرفته دارد.

کارگران از نخستین روز فعالیت باید بیمه شوند
به گفته رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان قشم، کارفرمایان موظفند کارکنان خود را از نخستین روز فعالیت در هر واحد صنفی، بیمه کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کارفرمایان با گذشت سه ماه یا بیشتر از حضور نیروی کار در واحد خود، نام وی را به عنوان بیمه شده به ادارات تامین اجتماعی ارسال می کنند که این اقدام خلاف قانون است و اگر در مدت بیمه نبودن هر یک از نیروها اتفاقی برای کارگر بیفتد، میزان خسارات پرداختی از سوی کارفرمایان در بعضی مواقع به مراتب بیشتر از میزان حق بیمه ای است که باید از روز اول برای وی پرداخت می شد.

معافیت حق بیمه کارفرما تا سقف 5 نفر برای مشاغل خاص
اکبری همچنین به موضوع حمایت از کارفرمایان در در مشاغل خاص خبر داد و گفت: کارفرمایان مشاغلی همچون شناورهای صیادی، نانوایی ها، کارگاه تولید پوشاک، آلومینیوم سازی، پرورش ماهی، جوشکاری، تراشکاری و ... از پرداخت 20 درصد سهم بیمه خود معاف هستند.
وی ادامه داد: این معافیت ها تا سقف 5 نفر در اينگونه مشاغل قابل اجراست و کارفرمایان تنها 7 درصد سهم کارگر را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند.

شمار بیمه شدگان قشم از مرز 50 درصد جمعیت این شهرستان فراتر رفت
رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان قشم با اشاره به جمعیت 138 هزار نفره این شهرستان افزود: هم اکنون آمار جمعیت بیمه شده قشم از مرز 50 درصد جمعیت این شهرستان فراتر رفته است.
وی بیان داشت: شمار بیمه شدگان اصلی قشم تا پایان خرداد ماه امسال به  23 هزار و 990 نفر رسید و با احتساب 49 هزار و 208 بیمه شده تبعی، دو هزار و 98 مستمری بگیر اصلی، یکهزار و 224 مستمری بگیر تبعی، جمع افرادی که از خدمات بیمه تامین اجتماعی قشم استفاده می کنند به 74 هزار و 520 هزار نفر رسیده است.

فعالیت دو هزار و 677 کارگاه در قشم
اکبری با اعلام اینکه هم اکنون دو هزار و 677 کارگاه در قشم فعالیت دارند، افزود: کارگاه فعال براساس تعاریف قانونی به آندسته از کارگاه هایی اطلاق می شود که لیست بیمه و حق بیمه پرداخت می کنند.
وی گفت: از این تعداد، 301 کارگاه پیمانکاری، 363 کارگاه با یک نفر بیمه شده، 350 کارگاه دو نفره، 373 کارگاه با سه نفر بیمه شده، 304 کارگاه با لیست 4 نفره، 246 کارگاه 5 و 364 کارگاه بین 6 تا 10 نفره در قشم داریم.
به گفته رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان قشم، 313 کارگاه با جمعیتی بین 11 تا 50 نفر بیمه شده و 63 کارگاه نیز با تعداد افراد بیش از 50 نفر بیمه شده در شهرستان قشم فعالیت می کنند که 2.34 درصد نسبت به آمار سال 94 رشد داشته است.
وی همچنین از صدور 31 هزار و 753 فقره دفترچه بیمه، 27 هزار و 693 فقره تامین اعتبار دفترچه های درمانی برای کمک به بیمه شدگان در ایام بیماری، پرداخت غرامت به 395 نفر در ایام بیماری، کمک هزینه ازدواج برای 259 نفر، پرداخت بیمه بیکاری به 155 نفر به عنوان بخشی از خدمات تامین اجتماعی قشم در سال 95 نام برد.

تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان
اکبری بیان داشت: در بخش تعهدات کوتاه مدت در سال 95 بیش از دو میلیارد و 500 میلیون ریال کمک هزینه ازدواج پرداخت کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 86 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: سال 95 همچنین 74 میلیون ریال در زمینه وسایل کمک پزشکی، 316 میلیون ریال هزینه کفن و دفن، بیش از 5 میلیارد و 100 میلیون ریال در بخش هزینه بارداری به بانوان پرداخت شده است.
او از پرداخت 38 میلیارد ریال غرامت دستمزد ایام یماری به بیمه شدگان و رشد 4 درصدی آن نسبت به سال 94 و پرداخت 22 میلیارد و 500 میلیون ریال به مقرری بگیران در سال 95 و رشد 50 درصدی آن نسبت به سال 94 به عنوان دیگر خدمات کوتاه مدت اداره تامین اجتماعی شهرستان قشم خبر داد.
اکبری در خصوص خدمات بلند مدت تامین اجتماعی شهرستان قشم، گفت: سال 95 بیش از 71 میلیارد ریال بابت مستمری بازنشستگان پرداخت شد که در مقایسه با سال قبل از آن از رشد 33 درصدی برخوردار بود.
وی ادامه داد: سال گذشته 11 میلیارد ریال بابت مستمری و از کارافتادگی بیمه شدگان و 52 میلیارد ریال هم در حوزه مستمری بازماندگان پرداخت کردیم که در مقایسه با سال 94 به ترتیب حدود 20 و 15 درصد رشد داشته است.
وی از انعکاس فعالیت های یک ساله این اداره، تجدید میثاق با آرمان شهدا و امام شهدا، غبار روبی و عطر افشانی مزار مطهر شهدای شهر قشم و شهدای گمنام، برگزاری مسابقه پیامکی، بازدید از واحدهای صنعتی، گفت وگو با کارفرمایان و بیمه شدگان و همچنین رونمایی رسمي از سامانه بازرسي الکترونیکی تامین اجتماعی منطقه آزاد قشم به عنوان برنامه های این اداره در هفته تامین اجتماعی نام برد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :