اوراسيا، فرصتي همگرا براي ظرفيت سازي اقتصاد مناطق آزاد ايران

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در 5 تيرماه1396 به منظور شرکت در دومين نشست روساي مجالس اوراسيا در صدر يک هيات پارلماني به کره جنوبي سفر کرد.

در اين سفر زمینه هاي توسعه ، همگرایی های اقتصادی و تفاهم بین ملت های منطقه مورد تاكيد قرار گرفت. اروسيا از جمله اتحاديه اقتصادي بين المللي است كه از كشور هاي افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاکستان، کره جنوبی، روسیه، تایلند، فلیپین و جمهوری چک با حدود چهار میلیارد نفر جمعیت تشكيل شده است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اثر گذاري در روابط اقتصادی ایران با همسایگان شمالی‌اش می‌تواند تاثير فراواني در توسعه و رشد تجاري با هدف افزايش مبادلات با كشورهاي عضو اوراسيا جهت صادرات طرف ايراني باشد.این اتحادیه که از سال 2015 رسماً کار خود را آغاز کرد به جهت کاهش تعرفه‌های صادرات ایران محل توجه است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در صدد است تا بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد كند، تجارت میان اعضا بهبود یابد و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان ‌آورد. در چهارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت. اهداف این اتحادیه، ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو، کاهش قیمت کالاها با کاهش هزینه های حمل و نقل مواد خام، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک، سیاست های مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل است.
برداشت و حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی این کشورها ، قرار دادن تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی روندهای گمرکی این کشورها از ديگر هدفهاي اتحاديه است. عملیاتی شدن فعاليت اقتصادی اوراسیا در وهله نخست به ایجاد بازار مشترک بزرگی در حوزه کشورهای عضو این اتحادیه منجر شده است.
به علاوه، از آنجاييكه رشد و توسعه تجارت با ارتقای همکاری های سیاسی كشورها كه عضو سازمان همکاری های شانگهای، جامعه همسود و کشورهای دیگر منطقه اند ، اتحاديه اقتصادي اوراسيا به واقع مي تواند زمینه ساز نقش مهمی در افزایش همکاری های تجاري و رشد اقتصادي كشورهاي عضو باشد، به نحوي كه ظرفیت های اقتصادی موجود، بیش از پیش نقش مهم خود را در توسعه همه جانبه و کمک به توسعه پایدار اعضاي اوراسیا ایفا مي کند و با مکانیسم منطقه ای به توسعه روابط اقتصادی کشورها نيز کمک مي کند.
از ویژگی‌های مهم منطقه اوراسیا وجود منابع انرژی است که به بهترین نحو مي تواند با ایجاد خطوط مواصلاتی برای انتقال هر چه زودتر انرژی به کشورهای دیگر مورد بهره برداري قرار گيرد و ایران به عنوان دومين كشور صاحب منابع انرژي می‌تواند زمینه توسعه همکاری‌های فنی و تکنولوژی را فراهم کند.
آمادگی ایران برای جذب سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت و گاز، از جمله زمينه هاي همكاري ايران و كشورهاي عضو اوراسيا مي باشد. آنچنانكه رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در دومین اجلاس اوراسیا به کره جنوبی سفر کرده بود، از حمايت ایران از سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف تاكيد كرد. وي در دیدار با نخست وزیر این کشور نيز آمادگی ایران را برای سرمایه گذاری کره جنوبی در حوزه‌های نفت و گاز اعلام و تاکید کرد مجلس شورای اسلامی از ظرفیت خود برای کمک به اجرای توافق‌هایی که بین تهران و سئول به امضا رسیده است، استفاده خواهد کرد.
نفت و گاز، راه سازی، حمل و نقل، محیط زیست، انرژی های پاک، پتروشیمی و صنایع به ویژه خودروسازی از جمله بخش هایی اند که در ایران زمینه لازم را برای سرمایه گذاری خارجی دارند. لاریجانی با اشاره به تسهیلات هشت میلیارد یورویی دولت کره جنوبی برای حمایت از شرکت های سرمایه گذار در ایران ، بر سهولت تبادلات بانکی میان دو کشور تاكيد كرد، به طوري كه برنامه پنج ساله ششم ایران، براي توسعه همکاری در حوزه‌های متنوع اقتصادی، بازرگانی، بانکی، انرژی، محیط زیست، ریلی ، را مي توان یک شروع مجدد در احیای روابط اقتصادي ايران با كشورها از جمله اعضاي اتحاديه اوراسيا دانست. حوزه‌های انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی‌های پاک و خودروسازی از زمينه هايي است كه جاذبه هاي لازم سرمايه گذاري را براي كشورها در ايران دارند.
بديهي است رفع موانع و تسهیل صدور روادید و برقراری پرواز مستقیم بین کشورها با ايران مي تواند زیربنای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی را بيش از پيش فراهم كند، آنچنانكه تنوع در فعاليت هاي مختلف سرمايه گذاري و اشتغال مي تواند به گسترش همكاري ها بينجامد. اين ظرفيت ها از برنامه هاي همگرا براي استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي ايران از جمله در مناطق آزاد اقتصادي به ويژه در انزلي، ارس و ماكو است كه با جذب سرمايه خارجي انتقال فناوري هاي پيشرفته را هم به دنبال خواهد داشت.

** دکتر عبدالرسول خليلي ـ استاد دانشگاه 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو