سیستم مالیاتی مناطق آزاد نیازمند تقویت بیشتر

رئیس اداره مالیات جزیره کیش با تاکید بر اینکه رویکردهای انضباطی در سیستم مالیاتی در سال 96 بیشتر شده است افزود: تصمیم حاکمیت بر انضباط و شفافیت مالی است و در این مورد با مناطق آزاد و دیگر مناطق تعارف ندارد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا ـ جزیره کیش، محمد ثاقب فرد در خصوص وضعیت مالیات در مناطق آزاد اظهار کرد: در این مناطق تحرک اقتصادی نسبت به سرزمین اصلی بیشتر است چرا که قانون موجود این ظرفیت را دارد که کارهای اداری با کمترین بروکراسی انجام شود.
رئیس اداره مالیات جزیره کیش با تاکید بر اینکه هدف از سیستم مالیاتی در مناطق آزاد جذب درآمد نیست افزود: بنای دولت بر سیاست گذاری صحیح و فرم بخشی به امور مالی در مناطق آزاد است.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد در حوزه مرزی واقع شده اند و امکان مبادلات بین المللی در آن زیاد است افزود: در این فرآیند ممکن است برخی سهل انگاری ها و سواستفاده های مالی نیز اتفاق بیفتد که دولت با تقویت نظام مالیاتی تلاش دارد این سهل انگاری ها کنترل شود.
ثاقب فرد تصریح کرد :هدف از این کنترل نظم مالی کسب و کاراست تا افراد بتوانند از فرایند های بازرگانی بین الملل و داخلی استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه نبود سیستم مالیاتی قوی در مناطق آزاد اشکالاتی ایجاد کرده است گفت: شرکت های مستقر در مناطق آزاد زیاد نمی توانند با یکدیگر مبادله تجاری انجام دهند.
رئیس اداره مالیات کیش گفت: این شرکت ها باید برای موفقیت خود با شرکت های سرزمین اصلی و بین المللی مبادله تجاری داشته باشند ،بطور کلی مجموع قوانین و دستورالعمل های که باید رعایت شود نیاز به این دارد که سیستم مالیاتی قوی تری در مناطق آزاد داشته باشیم.

سیستم مالیاتی مناطق آزاد نیازمند تقویت بیشتر
وی با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته تا سیستم مالیاتی مناطق آزاد تقویت شود افزود : دولت تلاش می کند الزامات بیشتری در این زمینه قائل شود و دستورالعمل ها و بخشنامه های را برای آن صادر کند.
این مقام مسئول در اداره مالیات گفت: در شرایط کنونی بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و وزارت اقتصاد دستورالعمل مشترکی تنظیم شده است که بر اساس آن آنچه را که دولت از مناطق آزاد انتظار دارد قید شده است.
وی اضافه کرد: از نظر انتظاراتی که مسئولان نظارتی از مناطق آزاد دارند، سیستم مالیاتی می تواند به آنها کمک کند .
ثاقب فرد گفت :در جزیره کیش نیز اداره مالیات به عنوان بخشی از دولت از بسیاری از شرکت های بزرگ کشور پذیرایی می کند اما به این معنی نیست که در جزیره کیش مالیات وصول می شود بلکه این مالیات از جهت فعالیت های است که شرکت های جزیره کیش خارج از جزیره انجام می دهند و سود می کنند.
رئیس اداره مالیات کیش تصریح کرد: فعالیت های که فعالان اقتصادی مناطق آزاد در منطقه آزاد کیش انجام می دهند باید در چارچوب مجوز فعالیت اقتصادی باشد و درصورتی که برای فعالیت های خود اظهارنامه داده باشند از مالیات معاف هستند.
وی گفت: از ستاد مالیاتی خواسته ایم تا قوانین مالیاتی مناطق آزاد منعطف تر از سرزمین اصلی و متناسب با شرایط جدید باشد که در نتیجه آن لایحه ماده 13 در دولت مطرح است که اگر به تصویب برسد تکلیف فعالان اقتصادی مناطق آزاد پس از معافیت 20 ساله مالیاتی نیز مشخص می شود.
این مسئول در اداره مالیات کیش اظهار کرد: با تصویب این لایحه وضعیت مدیریتی ادارات مالیاتی با سازمان های مناطق آزاد نیز مشخص می شود و همچنین دوره معافیت مالیاتی پس از 20 سال نیز برای فعالیت های صنعتی ، گردشگری و دانش بنیان نیز خواهیم داشت .

ساکنان کیش از فواید عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده محروم هستند
وی گفت: در مناطق آزاد اگر شرکت ها به میزان سودی که کسب می کنند سرمایه خود را افزایش دهند به همان میزان باید این معافیت مالیاتی برقرار بماند.
ثاقب فرد با تاکید براینکه در بحث بودجه ای نیاز به اصلاحات داریم اظهار کرد: مناطق آزاد در مسائل زیرساختی نیاز به کمک دولت دارند به عنوان مثال اگر بندر کیش بخواهد در دنیا رقابت کند نیازمند سرمایه گذاری زیرساختی از سوی دولت است .
وی تصریح کرد : شایسته است به لوایح و طرح های که به دولت و مجلس ارائه شده توجه بیشتری صورت گیرد و بخشی از درآمد مالیاتی که در مناطق آزاد وصول می شود از طریق سیستم خزانه داری کل کشور و به منظور انجام امور زیر ساختی به خود مناطق آزاد بازگردد.
ثاقب فرد با بیان اینکه ساکنان کیش از فواید عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده محروم هستند افزود: سه درصد از 9 درصد قانون مالیات مربوط بر ارزش افزوده است .
وی گفت : هماهنگی هایی انجام و به مسئولان مربوطه نیز اعلام شده است تا حق سه درصد مالیات بر ارزش افزوده به منطقه تعلق یابد .
رئیس اداره مالیات جزیره کیش با تاکید بر اینکه تنها منطقه ای که مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق نمی گیرد کیش است گفت: شورای شهر جدید باید به دنبال پیگیری این موضوع باشد تا بتواند حق مردم کیش را استیفا کند.
وی تصریح کرد : این مشکل باید از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی برطرف شود.

افزایش رویکردهای انضباطی در سال 96 /رویکرد دولت تدبیر و امید به مناطق آزاد حمایتی باشد
به گفته این مسئول در اداره مالیات کیش ، از سال 96 رویکردهای انضباطی در سیستم مالیاتی بیشتر شده وبا کسانی که معاملات خود را پنهان و یا صورتحساب های غیرواقعی ارائه می کنند برخورد شدید صورت می گیرد و تمامی این موارد در ماده 276 قانون مالیات دیده شده است .
ثاقب فرد گفت : تصمیم حاکمیت بر انضباط و شفافیت مالی است و در این مورد با مناطق آزاد و دیگر مناطق تعارف ندارد .
وی با ابراز امیدواری از اینکه رویکرد دولت تدبیر امید به مناطق آزاد حمایتی باشد گفت: با این رویکرد می توان از نقش مناطق آزاد در توسعه کشور بیشتر استفاده کرد.
رئیس اداره مالیات کیش اظهار کرد با بیان اینکه شرکت های خوبی در مناطق آزاد وجود دارد افزود : مناطق آزاد می توانند از سیستم مالیاتی به عنوان یکی از حلقه های سرمایه گذاری استفاده کنند، برخی از این شرکت ها که در کیش ثبت شده اند در سرزمین اصلی سرمایه گذاری می کنند که اقدام درستی نیست .
وی تاکید کرد : بهتر است بین سیستم مالیاتی و مناطق آزاد رابطه ای ایجاد شود که مسئولان در منطقه آزاد کیش بتوانند از این فرصت بکر استفاده کنند .
ثاقب فرد تصریح کرد: منطقه آزاد کیش می تواند با این شرکت ها مذاکره کند و بسته های سرمایه گذاری را در اختیار آنان قرار دهد دراین صورت سیستم مالیاتی راهی است که می توانیم حلقه سرمایه گذاری در مناطق آزاد را رشد دهیم که با این روند هم سرمایه گذار به سیستم مالیاتی دید مثبتی پیدا می کند و هم مناطق آزاد .
وی با تاکید براینکه نگاه سیستم مالیاتی کیش کمک به مردم است افزود : در چارچوب قانون و براساس ماده 13 مناطق آزاد ،حداکثر همکاری را با فعالان اقتصادی داریم و سعی بر این است تا بیشتر از روش های ایجابی قانون مالیاتی استفاده کنیم تا از بخشهای سلبی .

31 تیر پایان فرصت پر کردن اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی
وی در مورد فرصت پرکردن اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی به ایرنا گفت : این فرصت تا پایان خرداد ماه بود و اشخاص حقوقی نیز تا پایان امروز 31 تیر ماه فرصت دارند تا اظهارنامه های خود را تکمیل کنند .
ثاقب فرد تاکید کرد :
افرادی که اظهارنامه های خود را تکمیل نکرده باشند مشمول پرداخت مالیات خواهند بود ،لایحه ای در دولت مطرح است که در اجرای اصلاح ماده 13 قانون مناطق آزاد است شرط ارائه اظهار نامه از سال 90 تا 93 منتفی می شود.
وی به ایرنا گفت :این ماده که در سال 72 مصوب شده است می گوید فعالان اقتصادی که دارای مجوز فعالیت اقتصادی هستند به مدت 20 سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی معاف هستند.
ثاقب فرد افزود : انتظار این است که مسئولان مربوطه کلمه فعالیت را در حوزه خود تعریف کنند ، اگر ازوزارت ارتباطات و فناوری در مورد تفسیر کلمه فعالیت در حوزه صنایع 'آی تی 'استعلام شود بعد از دریافت پاسخ می توان در مورد معافیت این نوع شرکت ها در کیش تصمیم بهتری اتخاذ کرد و این یکی از مشکلات سیستم مالیاتی است.
وی تصریح کرد : رویکرد قانون مالیاتی برای مشاغل تولیدی ،گردشگری ،دانش بنیان و خدمات بیمارستانی حمایتی است .
ثاقب فرد تصریح کرد: یکی دیگر از انتظارات ما از مسئولان مناطق آزاد این است که پس از مشخص شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق به سمتی برویم که مالیات بر ارزش افزوده جاری و ساری باشد تا فعالان اقتصادی بتوانند از اعتبار مالیاتی که برای آنها مشخص میشود استفاده کنند و عوارض آن به مناطق آزاد برسد.

وضعیت نظام صنفی در مناطق ازاد مشخص شود
وی با تاکید بر اینکه وضعیت نظام صنفی در مناطق آزاد باید مشخص شود اظهار کرد : در سرزمین اصلی صندوق های فروشگاهی نصب شده است اما تکلیف نصب و راه اندازی آن در مناطق آزاد مشخص نیست که تصویب آن به سیستم مالیاتی کمک می کند.
ثاقب فرد افزود: دولت شرایط خاصی برای مناطق آزاد ایجاد کرده که یکی از انها 20 سال معافیت مالیاتی برای فعالان اقتصادی است اما اینکه فعال اقتصادی به منطقه چه چیزی را اضافه کرده موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: باید تحقیق مالی داشته باشیم که حضور این شرکت چه چیزی را به منطقه اضافه کرده است که بر اساس آن می توان برخی بسته های حمایتی را برای آنان اعمال کرد.

10 هزار شرکت در کیش پرونده دارند
ثاقب فرد در مورد اینکه تا کنون چه تعداد شرکت و افراد اظهار نامه های خود را تکمیل کرده اند به ایرنا گفت : تاکنون برای 10 هزار شرکت در جزیره کیش پرونده تشکیل داده ایم و 2 هزار نفر از مشاغل حقیقی کیش نیز اظهار نامه مالیاتی خود را تکمیل کرده اند که این رقم نسبت به سال گذشته رشد 50 درصدی داشته است .
وی تصریح کرد: از میان این 10 هزار شرکت ، پنج هزار شرکت اظهارنامه خود را تکمیل کرده اند و اطلاعات پنج هزار شرکت دیگر از دیگر بخشها در اختیار سیستم مالیاتی قرار گرفته تا برای آنها پرونده تشکیل شود.

وصول 44 میلیارد تومان مالیات در سه ماهه سال 96
ثاقب فرد در خصوص میزان مالیات اخذ شده در سال 95 گفت: در سال گذشته 141 میلیارد تومان وصولی داشتیم ، در سه ماه نخست سال 96 نیز حدود 44 میلیارد تومان وصول کرده ایم که نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی 40 درصد افزایش نشان می دهد .
وی افزود: افرادی که این اظهارنامه ها را در مهلت اعلام شده تحویل ندهند مطابق با نرخ مالیات در سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات می شوند.
ثاقب فرد تاکید کرد: تمامی فعالان اقتصادی موظفند این اظهارنامه ها را پر کنند تا از معافیت 20 ساله ی مالیات در مناطق آزاد برخوردارشوند، مودیان مالیاتی اگر اطلاعات حسابداری دارند می توانند به پایگاه الکترونیکی TAX.GOV.IR و اگر اطلاعات حسابداری ندارند به دفاتر خدماتی که مورد تایید اداره مالیات است مراجعه کنند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو